Πανευρωπαϊκός έλεγχος σε 576 «influencers» – 20 Έλληνες στη λίστα
Πανευρωπαϊκός έλεγχος με τη μέθοδο των «σαρώσεων» (sweep) διενεργήθηκε σε όλες τις πλατφόρμες των social media για τον εντοπισμό «influencers» που ασκούν εμπορικές δραστηριότητες, προωθούν και διαφημίζουν προϊόντα και υπηρεσίες επώνυμων εταιρειών.
Ο έλεγχος, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, πραγματοποιήθηκε από τις 27 Οκτωβρίου 2023 έως και 30 Νοεμβρίου 2023 και συμμετείχαν 22 αρμόδιες αρχές των κρατών μελών της Ένωσης στον οποίο συμμετείχε και το ελληνικό υπουργείο Ανάπτυξης.
Ο συντονισμός των ελέγχων έγινε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Οι έλεγχοι αφορούν συνολικά σε 576 «influencers» από όλη την Ευρώπη ενώ οι 20 εξ αυτών προέρχονται από τη χώρα μας. Το αμέσως προσεχές διάστημα θα λάβουν επιστολή από το υπουργείο Ανάπτυξης με την οποία θα ενημερώνονται επισταμένως και θα καλούνται να προβούν άμεσα στις απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις ώστε οι δραστηριότητές τους να είναι προσαρμοσμένες σε όσα προβλέπει η ευρωπαϊκή καταναλωτική νομοθεσία.
Ειδικότερα, στην επιστολή που θα λάβουν οι 20 Έλληνες «influencers» από το υπουργείο Ανάπτυξης: επισημαίνονται η νομοθεσία της Ε.Ε. καθώς και το δίκαιο για την προστασία του καταναλωτή στην Ελλάδα που ισχύουν στις περιπτώσεις των εμπορικών επικοινωνιών όλων των «influencers» υπογραμμίζονται τα σημεία στις αναρτήσεις των «influencers», όπου χρήζουν βελτίωσης, ιδίως όσον αφορά τις περιπτώσεις γνωστοποίησης (disclosure) της εμπορικής επικοινωνίας με σκοπό την προώθηση προϊόντων/υπηρεσιών, ώστε να συμβάλλουν με αυτό τον τρόπο στην διαμόρφωση μιας σωστής εμπορικής επικοινωνίας με το καταναλωτικό κοινό, που θα διέπεται από διαφάνεια καιπροτείνονται συστάσεις για την χρήση της κατάλληλης επισήμανσης, με δεδομένο ότι η εμπορική επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας θα πρέπει να προβάλλεται με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι άμεσα ξεκάθαρο στο καταναλωτικό κοινό ότι πρόκειται για διαφημιστική ενέργεια. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει οι «influencers» να χρησιμοποιούν τα hashtag #διαφήμιση ή #advertisement ή #advertising, καθώς τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις ίδιες τις πλατφόρμες: «συνεργασία επί πληρωμή», «συνεργασία επί αμοιβή», «paid partnership», ώστε να διασφαλίζεται ότι το καταναλωτικό κοινό γνωρίζει ότι η επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας έχει διαφημιστικό περιεχόμενο.Τα αποτελέσματα των ελέγχων στους Έλληνες «influencers»Από τον έλεγχο στους Έλληνες «influencers», διαπιστώθηκε, μεταξύ άλλων, ότι ενώ το 100% ασκεί εμπορική δραστηριότητα, μόνο το 25% – και όχι πάντα με απόλυτα ξεκάθαρο τρόπο – γνωστοποιεί στον καταναλωτή ότι το περιεχόμενο των αναρτήσεων έχει εμπορικό σκοπό (π.χ. περιλαμβάνει διαφημίσεις).
Σε ποσοστό 50% δεν παρέχουν σαφή ενημέρωση στον καταναλωτή σχετικά με την εμπορική τους ταυτότητα, ενώ από αυτούς που διατηρούν δικές τους ιστοσελίδες πώλησης το 50% δηλώνει ότι είναι εγγεγραμμένοι στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ).
Έρευνα για παραβάσειςΌλα τα στοιχεία των ελέγχων που πραγματοποιήθηκαν θα διαβιβαστούν και στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για εντοπισμό πιθανών φορολογικών παραβάσεων.
Για τις περιπτώσεις εκείνες των «influencers» που έχουν τις δικές τους ιστοσελίδες πώλησης και συνάπτουν συμβάσεις από απόσταση με τους καταναλωτές και για τις οποίες έχουν διαπιστωθεί παραβάσεις θα επιβληθούν οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται από την καταναλωτική νομοθεσία.
Οι έρευνες στην ΕυρώπηΑπό το 97% των ελεγχόμενων «influencers» των οποίων το περιεχόμενο των αναρτήσεων είναι εμπορικό, μόνο το 20% γνωστοποιεί με ξεκάθαρες φράσεις στον καταναλωτή ότι πρόκειται για ανακοινώσεις διαφημιστικού ή εμπορικού χαρακτήρα.To 78% των «influencers» ασκούν εμπορική δραστηριότητα, ωστόσο μόνο το 36% αυτών είναι εγγεγραμμένοι σε εμπορικό μητρώο στη χώρα τους, στο βαθμό που αυτό προβλέπεται από την εθνική νομοθεσία του κράτους μέλους.Σε ποσοστό 30% οι «influencers» δεν παρέχουν πλήρη στοιχεία σχετικά με την εταιρεία τους, όπως εμπορική επωνυμία, γεωγραφική διεύθυνση, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ή και αριθμό εγγραφής.Σε ποσοστό 38% δεν χρησιμοποιούν στις αναρτήσεις τους τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις πλατφόρμες, όπως την ένδειξη «paid partnership (συνεργασία επί πληρωμή)» στο Instagram. Αντιθέτως, επιλέγουν διαφορετική διατύπωση, όπως «collaboration (συνεργασία)» (16%), «partnership» (15%) ή λοιπές, γενικές ευχαριστίες προς τις εταιρείες (brands) με τις οποίες συνεργάζονταν (11%).Το 40% των «influencers» διατηρεί ορατή τη γνωστοποίηση του εμπορικού χαρακτήρα καθ’ όλη τη διάρκεια της εμπορικής επικοινωνίας.Το 34% των «influencers» παραθέτει τις γνωστοποιήσεις με τρόπο ώστε να είναι άμεσα εμφανείς, χωρίς να χρειάζονται επιπρόσθετα βήματα από τον καταναλωτή, όπως κάποιο κλικ στην ένδειξη «read more (διαβάστε περισσότερα)» ή μετάβαση στο κάτω μέρος της σελίδας.Το 40% των «influencers» προβάλλει και προωθεί δικά τους προϊόντα και υπηρεσίες. Ωστόσο το 60% αυτών δεν παρέχουν ξεκάθαρη και με σαφήνεια ενημέρωση ότι πρόκειται για εμπορική δραστηριότητα και προβολή των δικών τους προϊόντων.Ως αποτέλεσμα του EU Sweep 2023, από τους 576 «influencers» που ελέγχθηκαν σε 1η φάση, για τους 358 «influencers» προβλέπεται περαιτέρω έρευνα από τις αρμόδιες αρχές για την επιβολή της καταναλωτικής νομοθεσίας σε εθνικό επίπεδο.
Οι «influencers» και οι καταναλωτές μπορούν να ενημερώνονται από τον ιστότοπο/βιβλιοθήκη πληροφοριών (Influencer Legal Hub) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο οποίος περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μια σειρά από εκπαιδευτικά βίντεο και πληροφορίες από διάφορες πηγές που παρουσιάζουν τις νομικές υποχρεώσεις, τις θεμιτές εμπορικές πρακτικές και τα ισχύοντα Ευρωπαϊκά πρότυπα για την προστασία των καταναλωτών.
Ειδήσεις σήμερα:
Καιρός: Ραγδαία αλλαγή με δύο κακοκαιρίες και… χιόνια – Τι θα γίνει στην Αττική (video)
Απίθανο συμβάν: «Θείε με ακούς; Πρέπει να υπογράψεις» – Πήγε τον νεκρό θείο της στην τράπεζα και έλεγε πως «έτσι είναι πάντα» (Video)
Το τερμάτισε ξανά ο Αυτιάς στην παρουσίαση του απ’ τον Μητσοτάκη: «Όλος ο πλανήτης ψηφίζει Νέα Δημοκρατία…»
Φρέντι Μπελέρη: Όταν είχε συλληφθεί στα σύνορα με καλάσνικοφ – Η ιστορία απ’ τον Μάρτη του 1995
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Survivor 2024 spoiler 17/4: Ανατροπή με τον 3ο υποψήφιο για αποχώρηση - Η κίνηση που προβληματίζει και η αλλαγή στους αγώνες
- Δύσκολες ώρες για τον Γιώργο Ασημακόπουλο – «Είμαι εγκλωβισμένος στο αεροδρόμιο του Ντουμπάι»
- Προσοχή: Απαγορεύεται το κάπνισμα σε απόσταση 5 μέτρων από άλλους
- Απεργία: Νέα στάση εργασίας σε λεωφορεία και τρόλεϊ - Τι ώρα αποσύρονται από τους δρόμους
- ΝΙΚΗ: Τέσσερις νέες υποψηφιότητες για το ευρωψηφοδέλτιο
- Ελένη Σχινά: Ποια είναι η νέα συνεργάτιδα "κλειδί" του Κυριάκου Μητσοτάκη
- Δωρεά Λάτση για την αναβάθμιση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου
- Φαίη Σκορδά: "Δεν κοιμήθηκα όλο το βράδυ, ήμουν 5 ώρες στο Ψυχικό και ούρλιαζα"
- Φίλης: «Να αποπεμφθεί ο Μπελέρης από το ψηφοδέλτιο της ΝΔ - Ο Κασσελάκης υιοθετεί ακροδεξιές πολιτικές»
- Ιταλία: Άνοιξε για το κοινό το πολεμικό καταφύγιο του Μουσολίνι στη Ρώμη - Δείτε βίντεο
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις KoutiPandoras
- Θρίλερ στην Κρήτη: Ανατροπή με τον θάνατο 65χρονου Γερμανού – Η εκταφή «έδειξε» δολοφονία (Video)
- Επίθεση Λιάγκα στην Κλέλια Ρένεση: «Αυτή τη δημοκρατία ονειρεύεται;» (video)
- Πανευρωπαϊκός έλεγχος σε 576 «influencers» – 20 Έλληνες στη λίστα
- Παπαργυρόπουλος: «Δεν ξέρω αν θα με ψηφίσει ο πατέρας μου στις Ευρωεκλογές» (video)
- Τελευταία Νέα KoutiPandoras
- Πανευρωπαϊκός έλεγχος σε 576 «influencers» – 20 Έλληνες στη λίστα
- Επίθεση Λιάγκα στην Κλέλια Ρένεση: «Αυτή τη δημοκρατία ονειρεύεται;» (video)
- Παπαργυρόπουλος: «Δεν ξέρω αν θα με ψηφίσει ο πατέρας μου στις Ευρωεκλογές» (video)
- Θρίλερ στην Κρήτη: Ανατροπή με τον θάνατο 65χρονου Γερμανού – Η εκταφή «έδειξε» δολοφονία (Video)
- Ραγδαία αλλαγή καιρού: «Πολικός αεροχείμαρρος» φέρνει σφοδρές βροχές και καταιγίδες, ακόμη και χιόνια
- Σοφία Μπεκατώρου στο Documento: Ξαναέζησα το τραύµα από την αρχή
- Μοναδική πρωτιά Οικονόμου – Παυλόπουλου: 5 καλεσμένοι από τη ΝΔ στη σημερινή εκπομπή… 1 από το ΣΥΡΙΖΑ (video)
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Μοναδική πατέντα Θεσσαλονικιού - Κατεβάζει καλάθι από τον 6ο όροφο για να πάρει τον καφέ του
- Όρμπαν για Ουκρανία: «Είναι προτεκτοράτο της Ευρώπης – Στρατηγικό λάθος η στήριξή της»
- Καμία ενημέρωση στην ΕΠΟ για θετικό δείγμα ποδοσφαιριστή της Εθνικής – Η ανακοίνωση
- Η Μέγκαν Μαρκλ φοβάται ότι θα την κατηγορήσουν τα παιδιά της
- Φον ντερ Λάιεν: Είναι καιρός για την ευρωπαϊκή αφύπνιση για την άμυνα και την ασφάλεια
- «Να πληρώσει γι' αυτό που έκανε, όχι για το πού το έκανε», υποστηρίζει η θεία του 39χρονου δολοφόνου της Κυριακής
- ΕΠΟ: «Δεν έχουμε ενημέρωση για θετικό δείγμα ντόπινγκ σε ποδοσφαιριστή της Εθνικής»
- ΣΥΡΙΖΑ κατά Άδωνι και ΝΔ: Η τρομολαγνεία περί πολιτικής σταθερότητας για τις ευρωεκλογές θα πέσει στο κενό
- Θρίλερ με φήμες για θετικό δείγμα ντόπινγκ Έλληνα διεθνούς -ΕΠΟ: «Δεν έχουμε λάβει καμία σχετική ενημέρωση»
- Νίκος Παπανδρέου: Ανοικτή εκδήλωση για τον απολογισμό του έργου του στο ευρωκοινοβούλιο