Το οδηγικό μυστικό του Φερστάπεν και πώς "καταστρέφει" τους άλλους οδηγούς της Red Bull

Η υστέρηση του Σέρτζιο Πέρεζ στο φετινό πρωτάθλημα της Formula 1 σε σχέση με τον Μαξ Φερστάπεν, όπως αποτυπώθηκε από τις 19 νίκες του Ολλανδού σε σχέση με τις μόλις 2 του Μεξικανού το 2023, έχει φέρει τον 'Τσέκο' σε δύσκολη θέση στη Red Bull Racing και αποδέκτη κριτικής ή χλευασμού. Όμως, η κριτική αυτή είναι πολύ σκληρή και ενίοτε άδικη.

Την ίδια κριτική

δέχθηκε και ο Άλεξ Άλμπον, ένας οδηγός επίσης -σαν τον Πέρεζ- υψηλού επιπέδου, που κάνει σπουδαίες εμφανίσεις μακριά από τη σκιά του Φερστάπεν στη Red Bull Racing. Ο Άλμπον ήταν για ενάμισι χρόνο στο διπλανό γκαράζ του Ολλανδού στη RBR, πριν υποβιβαστεί σε ρόλο εφεδρικού οδηγού της ομάδας το 2021, και έπειτα αποχωρήσει για τη Williams το 2022.

Ο Αγγλο-Ταϊλανδός οδηγός, μιλώντας στο podcast 'High Performance', προσέφερε ορισμένες εις βάθος πληροφορίες για τις παραμέτρους που κάνουν τον Φερστάπεν να “καταστρέφει” τους οδηγούς που βρίσκονται στο κόκπιτ του έτερου μονοθεσίου της Red Bull Racing.


Κατ' αρχήν, ο Άλμπον αρνήθηκε την υπερ-απλουστευτική εξήγηση ότι η RBR σχεδιάζει τα μονοθέσιά της με βάση το οδηγικό στιλ του Φερστάπεν. Αυτό είναι κάτι που είχε σημειώσει πέρσι και ο τεχνικός διευθυντής της ομάδας, Πιέρ Βας, λέγοντας: “Ξέρετε, όταν εξελίσσουμε το αυτοκίνητο αναζητούμε πάντοτε την μέγιστη δυνατή βελτίωση της απόδοσής του”.

Ο Άλμπον το επιβεβαίωσε. Και εξήγησε πως η Red Bull τυγχάνει να προσδίδει στα μονοθέσιά της την αρετή του απόλυτα ακριβούς εμπρός μέρους, αρετή που ταιριάζει με το οδηγικό στιλ του Φερστάπεν. Ακριβές εμπρός μέρος σημαίνει έλλειψη υποστροφής, δηλαδή η απόλυτη πρόσφυση των εμπρός τροχών, η απόλυτη απόκρισή τους στις εντολές από το τιμόνι που κάνουν χειρουργικής ακρίβειας την είσοδο στη στροφή χωρίς το παραμικρό γλίστρημα.

“Πολλοί λένε ότι το αυτοκίνητο είναι χτισμένο πάνω του, περίπου όπως με τον Μίκαελ Σουμάχερ στη Ferrari, ότι έχει χτιστεί η ομάδα γύρω του”, είπε ο Άλμπον για τον Φερστάπεν. “Ειλικρινά, το αυτοκίνητο είναι αυτό που είναι, [ο Φερστάπεν] είναι και εκείνος πολύ γρήγορος, αλλά έχει αρκετά ξεχωριστό στιλ οδήγησης που δεν είναι εύκολο να το ακολουθήσεις.


Όλοι έχουν τον δικό τους τρόπο οδήγησης, θα έλεγα ότι ο δικός μου είναι πιο ήπιος, αλλά μου αρέσει το αυτοκίνητο να έχει καλό μπροστινό μέρος, να είναι πολύ ακριβές, πολύ άμεσο. Του Μαξ του αρέσει επίσης το ίδιο, αλλά βρίσκεται σε εντελώς διαφορετικό επίπεδο ακρίβειας και αμεσότητας [του εμπρός μέρους].

Η ακρίβειά του είναι συγκλονιστική. Για να δώσω μια εξήγηση τι μπορεί να σημαίνει αυτό, είναι σαν να αυξάνεις την ευαισθησία του ποντικού στον υπολογιστή σου στο μέγιστο και κάθε φορά που ακουμπάς το ποντίκι το βελάκι στην οθόνη να κινείται σαν τρελό. Είναι τέτοια η ακρίβεια, που σε κάνει να νιώθεις λίγη νευρικότητα”, πρόσθεσε ο οδηγός της Williams.

Ο Άλμπον, ωστόσο, παραδέχθηκε πως η Red Bull -ενώ δεν σχεδιάζει τα μονοθέσιά της με βάση τον Φερστάπεν- όντως βασίζει την εξέλιξή τους στη διάρκεια της χρονιάς στην περαιτέρω ακρίβεια και απόκριση του εμπρός μέρους, διαπιστώνοντας ότι έτσι ο Φερστάπεν γίνεται όλο και ταχύτερος.


Κι εξήγησε ο Άλμπον: “Αυτό που συμβαίνει, ειδικά στη χρονιά που ήμουν εκεί, είναι πως στο ξεκίνημα της σεζόν αρχικά βρίσκεσαι λίγο πίσω, όχι πολύ, αλλά μετά όσο προχωρά ο καιρός ο Μαξ θέλει το εμπρός μέρος του αυτοκινήτου να είναι όλο και πιο ακριβές, όλο και πιο πολύ.

Όσο πιο ακριβές γίνεται, τόσο πιο γρήγορος γίνεται κι εκείνος, και για να τον ακολουθήσεις μετά πρέπει να αρχίσεις να παίρνεις όλο και περισσότερα ρίσκα. Μπορεί να είσαι ένα-δύο δέκατα πίσω σε μια περίοδο δοκιμών, κι έτσι μετά να προσπαθείς να ανεβάσεις λίγο παραπάνω και τελικά να έχεις ένα ατύχημα, και να πρέπει να ξεκινήσεις από την αρχή.

Αλλά μετά έχεις χάσει λίγη από την αυτοπεποίθησή σου, χρειάζεσαι λίγο περισσότερο χρόνο, η απόσταση μεγαλώνει, και την επόμενη φορά που βγαίνεις στην πίστα έχεις άλλο ένα τετ-α-κε ή κάτι τέτοιο. Παίρνει τη μορφή χιονοστιβάδας. Κάθε φορά που το εμπρός μέρος του αυτοκινήτου γίνεται πιο 'κοφτερό', όλο και πιο ακριβές, αρχίζεις να βιώθεις πιο νευρικός.

Έτσι είναι σε κάθε σπορ, αν βγεις από μια κατάσταση όπου όλα ρέουν καλά, και πρέπει να αρχίσεις να σκέφτεσαι περισσότερο ό,τι κάνεις, και κάθα φορά που φτάνεις σε μια στροφή δεν ξέρεις πώς θα αντιδράσει [το αυτοκίνητο], τότε τίποτα δεν δουλεύει, καιε ποτέ δεν δουλεύει”, κατέληξε ο Άλεξ Άλμπον.

Keywords
Τυχαία Θέματα