Αρθρογραφία στην εποχή του Διαδικτύου

Το διαδίκτυο σήμερα περιέχει πληθώρα πληροφοριών. Εκατομμύρια ιστοσελίδες ασχολούνται με ο,τιδήποτε μπορούμε να φανταστούμε. Μπορούμε λοιπόν να βρούμε τα πάντα στο διαδίκτυο; Πόσο σίγουροι είμαστε ότι οι πληροφορίες που βρήκαμε είναι σωστές;

Σε αυτά τα ερωτήματα επιχειρεί να απαντήσει το δεύτερο μέρος της έρευνας του Αθήνα 984 για την πληροφόρηση και αρθρογραφία στο διαδίκτυο και το έδαφος που κερδίζουν καθημερινά τα νέα μέσα, όπως τα

social media, σε σχέση με την παραδοσιακή μορφή ενημέρωσης. Η έρευνα, την οποία επιμελούνται οι: Έλενα Καρανάτση, Νάντια Σκεπετάρη, Χρύσα Παρασκευάκη και Χριστιάννα Κούσιου, θα παρουσιάζεται έως την Τετάρτη στην εκπομπή «Η επόμενη δόση» με τη Δώρα Σαρρή και τον Γιάννη Παπαγεωργίου.

Στη σημερινή εποχή η δημοσίευση ενός άρθρου στο διαδίκτυο είναι απλή υπόθεση που μπορεί να κάνει ο καθένας. Υπάρχουν ιστοσελίδες - ιστολόγια που δίνουν τον λόγο σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο. Επίσης, το περιεχόμενο πάρα πολλών ιστοσελίδων περιέχει ανακρίβειες που οφείλονται περισσότερο σε ημιμάθεια και λιγότερο σε εσκεμμένη παραπληροφόρηση.

Πότε λοιπόν θα εμπιστευτούμε το περιεχόμενο μιας ιστοσελίδας; Η κυριότερη ικανότητα που πρέπει να καλλιεργήσουμε είναι αυτή της αξιολόγησης. Πρέπει σε οτιδήποτε διαβάζουμε, όχι μόνο στο διαδίκτυο, να το κρίνουμε πριν το εμπιστευτούμε. Να το αξιολογούμε.

Ποια είναι όμως τα κριτήρια ποιότητας μιας ιστοσελίδας;

Πατρότητα πηγής:  ταυτότητα του συγγραφέα της πληροφορίας που διαβάζουμε είναι πολύ σημαντική πληροφορία. Είναι σχετικός/ή με το θέμα; Εκφράζει αποτελέσματα έρευνας ή προσωπικές εικασίες; Εννοείται ότι ανυπόγραφα άρθρα είναι εξ ορισμού αναξιόπιστα. Σε ποιόν ανήκει ο δικτυακός τόπος; Ποιοί είναι οι στόχοι του; Για παράδειγμα, μια έρευνα μιας εταιρίας κινητής τηλεφωνίας σχετικά με την επίδραση της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας στην υγεία, που παρουσιάζεται στον ιστότοπό της πιθανό να μην είναι 100% αξιόπιστη. Όταν μια πληροφορία όμως παρουσιάζεται στον δικτυακό χώρο ενός ερευνητικού κέντρου ή ενός πανεπιστημίου πιθανό να είναι. Σε οποιαδήποτε περίπτωση θα πρέπει να διασταυρώσουμε την πληροφορία και από άλλη πηγή..

Ενημέρωση ιστότοπου: Πότε δημοσιεύτηκε η πληροφορία; Μήπως τα πράγματα άλλαξαν από τότε; Χαρακτηριστικό της ποιότητας ενός δικτυακού τόπου είναι η συχνή ενημέρωση του.

Αντικειμενικότητα: Έχει να κάνει κυρίως με τον οργανισμό που χρηματοδοτεί τον δικτυακό τόπο. Αν ένας ιστοχώρος είναι γεμάτος με διαφημίσεις ενός προϊόντος πιθανό είναι οι πληροφορίες που αναφέρει σε κάποιο άρθρο που σχετίζονται με το αυτό το προϊόν να μην είναι και τόσο αντικειμενικές.

Αξιοπιστία: Ποιες πηγές χρησιμοποιήθηκαν για την σύνταξη του κειμένου; Η απουσία πηγών (βιβλίων, περιοδικών, εφημερίδων, συνεντεύξεων, έρευνας με ερωτηματολόγια ή μέσω τηλεφώνου, άλλων ιστότοπων) αποτελεί σοβαρό κριτήριο αναξιοπιστίας μιας πληροφορίας. Η παρουσίαση μιας πληροφορίας θα πρέπει να βασίζεται σε εξίσου αξιόπιστες πηγές οι οποίες θα πρέπει να αναφ
Keywords
Τυχαία Θέματα