Ο Φ. Σαχινίδης στον ΑΘΗΝΑ984

Ο βουλευτής του ΠαΣοΚ, Φίλιππος Σαχινίδης, μίλησε στις 27/3 στον «ΑΘΗΝΑ 9.84» και τη Νόνη Καραγιάννη.

Μεταξύ άλλων, είπε:

«Από την πρώτη στιγμή εκφράσαμε τις αντιρρήσεις μας ως προς τον τρόπο με τον οποίο η ευρωζώνη επεδίωξε να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της Κύπρου. Και το λέω αυτό, διότι πριν από καιρό η ευρωζώνη, έχοντας συναίσθηση των προβλημάτων με τα οποία βρίσκεται αντιμέτωπη, αποφάσισε να προχωρήσει στην ενιαία αντιμετώπιση
του προβλήματος της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, λέγοντας ότι "θεσπίζουμε ένα όργανο μέσω του οποίου θα αντλούνται κεφάλαια και θα οδηγούνται στις χώρες οι οποίες έχουν ανάγκη για την ανακεφαλαιοίηση των τραπεζών τους". Αυτή η προσπάθεια, ο οποία είχε και τη σφραγίδα, εάν θέλετε, των αρχηγών κρατών που συνήλθαν προκειμένου να πουν με ποιον τρόπο θεσμικά η Ευρώπη θα αντιμετωπίζει τα προβλήματά της, ακυρώθηκε λίγες ημέρες αργότερα, όταν οι υπουργοί οικονομικών τριών ή τεσσάρων χωρών που έχουν αξιολόγηση της τάξης του ΑΑΑ, με επικεφαλής τον κ. Σόιμπλε, είπαν ότι "οι αποφάσεις των αρχηγών κρατών δεν έχουν άμεση εφαρμογή, γιατί πρέπει να αντιμετωπιστούν ορισμένα τεχνικά ζητήματα". Επί της ουσίας ακυρώθηκαν. Έκτοτε, διαπιστώνουμε ότι καθώς η κρίση επανέρχεται και κάποιες χώρες βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση εξαιτίας των προβλημάτων του τραπεζικού συστήματος, επιλέγουμε κάθε φορά να δίνουμε μία ad hoc λύση. Για αυτό και έχω πει ότι η ευρωζώνη στην περίπτωση της Κύπρου ξεπέρασε άλλη μία κρίση αλλά δεν ξεπέρασε την κρίση της. Διότι κανείς δε μπορεί να μας διαβεβαιώσει στο προσεχές χρονικό διάστημα, ότι κάποια άλλη χώρα δεν θα βρεθεί αντιμέτωπη με δημοσιονομικά προβλήματα, αλλά και προβλήματα που σχετίζονται με τη λειτουργία του τραπεζικού της συστήματος... Είναι ιδιαίτερα προβληματική η λογική που θέλει, από την πλευρά της ευρωζώνης, να επιβάλει συγκεκριμένα παραγωγικά πρότυπα στις χώρες μέλη της ευρωζώνης... Τώρα μέσα σε αυτό το μικρό χρονικό διάστημα θεωρώ ότι είναι πάρα πολύ δύσκολο το να εξασφαλίσει η Κύπρος εκείνες τις ευκαιρίες από τον παγκόσμιο καταμερισμό εργασίας, που θα της επιτρέψουν να αναπροσανατολίσει την οικονομία της σε μία εντελώς διαφορετική κατεύθυνση και να εξασφαλίσει πρώτον, τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας που θα απορροφήσουν τους κραδασμούς και που θα προκληθούν από τη μείωση του τραπεζικού τομέα και ταυτόχρονα να εξασφαλίσει ικανοποιητικά εισοδήματα για τους πολίτες της».

Σε άλλο σημείο είπε: «Οι εποπτικές αρχές τι ακριβώς κάνανε όλο αυτό το διάστημα; Γιατί οι εποπτικές αρχές, που υποτίθεται ότι είχαν εξασφαλίσει μέσα από την υιοθέτηση σειράς αυστηρών κανόνων για την εποπτεία των τραπεζών, δεν έκαναν την αυτοκριτική τους. Να έρθουν και να πουν "εδώ υπάρχει ένα πρόβλημα, παρά τους αυστηρούς κανόνες που έχουμε υιοθετήσει τα τελευταία χρόνια, τα τραπεζικά συστήματα, λόγω της εξέλιξης των χρηματοοικονομικών προϊόντων, της τεχνογνωσίας που έχουν αποκτήσει τα χρηματοοικονομικά ιδρύματα, προβαίνουν ολοένα και περισσότερο σε μεγαλύτερη μόχλευση των κεφαλαίων. Δηλαδή χρησιμοποιούν τα σχετικά και λίγα κεφάλαια που έχουν για να παράξουν πολλαπλό αποτέλεσμα, παίρνοντας πολύ μεγαλύτερους κινδύνους και στο τέλος θέτοντας σε κίνδυνο τα χρήματα που τους έχουν εμπιστευθεί οι αποταμιευτές". Επομένως, για εμένα, αν πρέπει να διδαχτούμε ένα μάθημα από αυτήν την κρίση είναι να γυρίσουμε πίσω και να ρωτήσουμε τις εποπτικές αρχές τι έκαναν όλα αυτά τα χρόνια. Δηλαδή οι κεντρικές τράπεζες σε όλες τις χώρες, στην Κύπρο, στην Ελλάδα, τι ακριβώς έκαναν για να προστατέψουν τις χώρες στις οποίες, στο κάτω κάτω, οι πολίτες εμπιστεύτηκαν την αρμοδιότητα της εποπτείας του τραπεζικού συστήματος...».

Δημοσιογράφος: Εκτιμάτε ότι με αφορμή και τις δηλώσεις του επικεφαλής του Eurogroup και τις των εκπροσώπων της Κομισιόν χτες, ανοίγει, με αφορμή το μοντέλο της Κύπρου, μία νέα κατάσταση για το χρηματοπιστωτικό σύστημα;

Φ. Σαχινίδης: «Ναι. Διότι, αυτό το οποίο έχω επισημάνει το τελευταίο διάστημα με αφορμή αυτές τις εξελίξεις, είναι ότι πρώτον δημιουργούνται δύο στρεβλώσεις μέσα από την περίπτωση της αντιμετώπισης τους προβλήματος της Κύπρου, αλλά και μέσα από τις τοποθετήσεις που γίνονται. Η πρώτη στρέβλωση έχει να κάνει με το γεγονός ότι από εδώ και στο εξής, οι χώρες στη Νότια Ευρώπη θα υποχρεωθούν να αντλούν κεφάλαια με πολύ υψηλότερο κόστος. Και τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Αν η εκτίμησή μου επιβεβαιωθεί, αυτό σημαίνει ότι οι χώρες της Νότιας Ευρώπης θα έχουν λιγότερες επενδύσεις και βεβαίως χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης. Αν τελικά οι χώρες της Νότιας Ευρώπης έχουν χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με τις χώρες του Βορρά, αυτό δημιουργεί μία ανισότητα, την οποία υποτίθεται ότι θεραπεύουν, μπαίνοντας στην ΟΝΕ. Το δεύτερο πρόβλημα το οποίο δημιουργείται είναι ότι, μέσα από αυτές τις τοποθετήσεις, φαίνεται ότι προσπαθούν να ευνοήσουν συγκεκριμένα μεγάλα τραπεζικά συστήματα, τα οποία έχουν τη δυνατότητα άντλησης των κεφαλαίων και μάλιστα και σε συγκεκριμένες χώρες, έχουν πρόσβαση στις διεθνείς κεφαλαιαγορές σε βάρος τραπεζικών συστημάτων τα οποία είναι είτε μικρά, είτε ανήκουν σε μικρές χώρες και που δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα. Και εδώ θα εκφράσω και δημόσια έναν προβληματισμό. Δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα μόνο τα τραπεζικά συστήματα των χωρών του Νότου αλλά και του Βορρά... Θα ήθελα να γνωρίζω αν μετά και από τις δηλώσεις του κ. Ντάισεμπλουμ, η πρόταση και η πρόθεση του Eurogroup να συμμετάσχουν και οι καταθέτες στη λύση των προβλημάτων που σχετίζονται με τη λειτουργία των τραπεζών και την ανακεφαλαιοποίησή τους, θα ισχύσει και στα τραπεζικά συστήματα που λειτουργούν στα κρατίδια της Γερμανίας. Αυτή είναι μία ενδιαφέρουσα συζήτηση η οποία προτίθεται να ανοίξει και θα δούμε τελικά αν οι κανόνες και ο τρόπος αντιμετώπισης των προβλημάτων που προκύπτουν εφαρμόζονται σε όλους με τον ίδιο τρόπο ή κάθε φορά αλλάζουν ανάλογα με τα κριτήρια αυτών οι οποίοι έχουν τη δύναμη να παίρνουν τις αποφάσεις».

Δημοσιογράφος: Πρέπει να ολοκληρωθεί έως το τέλος Απριλίου η διαδικασία ολοκλήρωσης της ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών. Εδώ υπάρχει μία ανησυχία μήπως τελικά δημιουργηθούν προβλήματα και με δεδομένο ότι τουλάχιστον οι τρεις μεγάλες τράπεζες για να διατηρήσουν τον ιδιωτικό τους χαρακτήρα, θα πρέπει να διασφαλίσουν μία συμμετοχή της τάξης του 10% περίπου από ιδιώτες, για το σύνολο των κεφαλαιακών τους αναγκών. Με αυτή όλη την ανασφάλεια και τη ρευστότητα, η οποία επικυριαρχεί στο χρηματοπιστωτικό σύστημα στην ευρωζώνη, εκτιμάτε ότι μπορεί απρόσκοπτα να λειτουργήσει αυτή η διαδικασία ή θα υπάρξουν προβλήματα;

Φ. Σαχινίδης: «Δεν μπορώ να σας απαντήσω, διότι αυτή η περίοδος έχει επηρεαστεί έντονα από τις εξελίξεις στην Κύπρο και από τους χειρισμούς που έχουν γίνει στην αντιμετώπιση του προβλήματος εκεί. Αν όλα πάνε καλά ή αν όλα πήγαιναν καλά από την πρώτη στιγμή, πιθανότατα το ερώτημά σας να μην είχε δυσκολίες στο να απαντηθεί. Αλλά εδώ πέρα, έχουμε το εξής πρόβλημα. Στο όνομα της αντιμετώπισης του προβλήματος της Κύπρου, πήγαμε σε μία αρχική επιλογή η οποία απορρίφθηκε και μετά πήγαμε σε μία δεύτερη επιλογή η οποία πρέπει να εφαρμοστεί. Αν όμως κάποιος δει πρακτικά ποια είναι τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί πλέον από τις αποφάσεις αυτές, έχει να επισημάνει δύο πολύ σημαντικά πράγματα. Το πρώτο είναι ότι το τραπεζικό σύστημα της Κύπρου δεκαπέντε μέρες παραμένει κλειστό. Αυτό από μόνο του συνιστά την απόλυτη ήττα στον τρόπο αντιμετώπισης του προβλήματος. Δεν ξέρω καμία σύγχρονη καπιταλιστική οικονομία, η οποία μπορεί να λειτουργήσει χωρίς τράπεζες... Ένα δεύτερο δεδομένο το οποίο δεν έχει σχολιαστεί ιδιαίτερα στη δημόσια συζήτηση είναι ότι η Κύπρος, μετά από όλες αυτές τις εξελίξεις θα είναι η πρώτη χώρα της ευρωζώνης και η δεύτερη, τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια, ανεπτυγμένη χώρα η οποία θα επιβάλει περιορισμούς στις ροές των κεφαλαίων... Σήμερα ξέρουμε πλέον ότι επίσημα και με τις ευλογίες της τρόικα, η κυπριακή κυβέρνηση έχει υιοθετήσει ήδη ένα σχετικό νομοσχέδιο και πρόκειται να ανακοινώσει τα χαρακτηριστικά που θα έχει για περιορισμό των κεφαλαίων. Αυτό λοιπόν, είναι ένα ιδιαίτερα σημαντικό πρόβλημα, -γιατί μέσα στην τρόικα ανήκει και το ΔΝΤ, το οποίο πρωτοστάτησε στις καταρτίσεις των περιορισμών κεφαλαίων-, καθώς το ΔΝΤ έρχεται για δεύτερη φορά και λέει ότι "για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα, πρέπει να επιβάλουμε περιορισμούς". Άρα αυτό δημιουργεί δυσκολότερες συνθήκες άντλησης κεφαλαίων πιστεύω γενικότερα. Επομένως στη περίπτωση της Ελλάδος, οι τρεις τράπεζες οι οποίες αυτή τη στιγμή αναζητούν κεφάλαια, πιθανότατα να αντιμετωπίσουν κάποια προβλήματα στην εξεύρεση κεφαλαίων».

Δημοσιογράφος: Τις τελευταίες μέρες σε συνεντεύξεις με πολιτικά πρόσωπα από την Κύπρο, διακρίνω έναν προβληματισμό για τον τρόπο με τον οποίο η Αθήνα συμπεριφέρθηκε, για το μέγεθος, εάν θέλετε της αρωγής. Και ακούω και μία συζήτηση η οποία αναπτύσσεται για το αν θα υπήρχε τρόπος να βρεθούν 2 δισ. ευρώ από την Ελλάδα για την Κύπρο, είναι και μία θέση που έχει αναπτύξει και ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α, ακούω να βρίσκει ευήκοα ώτα και στην Κύπρο. Ποια είναι η άποψή σας;

Φ. Σαχινίδης: «Με μεγάλη χαρά να ακούσω από τους οικονομολόγους, καθηγητές του ΣΥ.ΡΙΖ.Α, πώς ακριβώς βλέπουν να γίνεται αυτή η εκταμίευση των 2 δισ. ευρώ... Ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α κάνει μία πρόταση η οποία πρακτικά δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Είναι εκτός τόπου και εκτός χρόνου και εκτός πραγματικότητας. Σε ό,τι αφορά δε στα ζητήματα τα οποία αφορούν τη συμπαράσταση της Ελλάδος προς την Κύπρο, η εικόνα που έχω και που τουλάχιστον όλοι έχουμε αποκτήσει από τις τελευταίες εξελίξεις, είναι ότι η Ελλάδα από την πρώτη στιγμή είπε ότι "τις επιλογές της Κύπρου θα τις σεβαστούμε και θα τις στηρίξουμε". Εκείνο το οποίο θέλω να καταθέσω, επειδή το πρόβλημα αυτό είναι γνωστό περισσότερο από έναν χρόνο, είναι απέναντι σε αυτήν τη λύση που λίγο ή πολύ είχε περιγραφεί και πριν από τις εκλογές. Ποια εναλλακτική διατυπώθηκε, ειπώθηκε στην ελληνική κυβέρνηση και η ελληνική κυβέρνηση είπε στους Κύπριους ότι "εγώ δεν δέχομαι να στηρίζω αυτή την εναλλακτική πρόταση και θα στηρίξω αυτή την οποία προτείνει το Eurogroup;"... Όσο αυτή η εναλλακτική πρόταση δεν υφίσταται και δεν διατυπώνεται στο δημόσιο λόγο, δεν μπορεί κάποιος να έρχεται και να αφήνει υπονοούμενα και να λέει ότι "εμείς περιμέναμε μια διαφορετική στάση από την Ελλάδα"».

«ΑΘΗΝΑ 9.84» - ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Keywords
Τυχαία Θέματα