Τα παρατράγουδα των συγχωνεύσεων

Σκηνές απείρου κάλους δημιουργούνται στις εφορίες που κλείνουν ή συγχωνεύονται με άλλες. Ταλαιπωρία των φορολογούμενων, διαπληκτισμοί με τους υπαλλήλους και εκνευρισμός που περισσεύει. Ο λόγος; Οι καταργήσεις και οι συγχωνεύσεις των εφοριών ξεκίνησαν με απόφαση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών για τα μάτια της τρόικας, χωρίς ωστόσο να υπάρχει η κατάλληλη ηλεκτρονική υποδομή, η προετοιμασία και ο απαιτούμενος σχεδιασμός. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων
είχε ενημερώσει την ηγεσία του ΥΠΟΙΚ ότι πριν τον ερχόμενο Ιούλιο δεν θα μπορούσε να υπάρξει κάποιο αξιοπρεπές λογισμικό σύστημα για την συνένωση των εφοριών.

Από τις 287 Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες, ο σχεδιασμός προβλέπει ότι θα παραμείνουν τελικά σε λειτουργία λιγότερες από 100 με τις 30 από αυτές να παραμένουν στην Αττική. Ήδη από τον περασμένο Σεπτέμβριο ξεκίνησαν οι καταργήσεις και συγχωνεύσεις. Έχουν καταργηθεί 45 εφορίες και έχει ανακοινωθεί ότι από την 1η Απριλίου καταργούνται άλλες τέσσερις.

Μπορεί οι λέξεις κατάργηση, συγχώνευση και απορρόφηση να είναι εύηχες, δεν ανταποκρίνονται όμως σε αυτό που συμβαίνει στις εφορίες. Ουσιαστικά η συγχώνευση των εφοριών και οι καταργήσεις είναι μια «συνένωση φακέλων». Για του λόγου το αληθές μεταφέρουμε αυτά που συμβαίνουν στη Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία Χανίων, η οποία είναι το αποτέλεσμα της συγχώνευσης των Α΄ και Β΄ ΔΟΥ Χανίων. Οι δυο εφορίες στεγάζονταν στο ίδιο κτίριο αλλά σε διαφορετικούς ορόφους. Οι φορολογούμενοι πετιούνται ως μπαλάκια από γραφείο σε γραφείο προκειμένου να εξυπηρετηθούν. Το κωμικοτραγικό είναι ότι σε πολλά γραφεία οι υπάλληλοι έχουν πλέον μπροστά τους δυο υπολογιστές. Έναν υπολογιστή με τα αρχεία της Α΄ εφορίας και έναν ακόμη με τα αρχεία της Β΄ εφορίας. Ο υπάλληλος ρωτά το φορολογούμενο πριν τον εξυπηρετήσει, σε ποια εφορία ανήκει. Στην Α΄ ή την Β΄; Οι στοίβες με τους φακέλους έχουν «συγχωνευθεί» και πλέον είναι διπλάσιοι σε ύψος και όγκο. Δεκάδες  φορολογούμενοι κάθε μέρα ανεβοκατεβαίνουν στους ορόφους του κτιρίου αναζητώντας «το αρμόδιο γραφείο». Εκνευρισμός και διαπληκτισμοί είναι στην ημερήσια διάταξη.

«Ουσιαστική συγχώνευση δεν έγινε, διότι δεν υπήρχε η προετοιμασία και η υποδομή για να γίνει», λέει στο Capital.gr στέλεχος του ΥΠΟΙΚ. «Στις εφορίες που συγχωνεύονται το μόνο που πραγματικά συγχωνεύεται είναι οι φάκελοι με το χαρτομάνι».

Μεγάλη είναι και η ταλαιπωρία που υφίστανται και οι φορολογούμενοι που ζουν σε κωμοπόλεις στις οποίες καταργείται η εφορία. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της ΔΟΥ Νεμέας η οποία καταργείται και συγχωνεύεται στη ΔΟΥ Κορίνθου. Για τις δεκάδες φορολογικές συναλλαγές που δεν μπορούν να διεκπεραιωθούν μέσω ίντερνετ και ΚΕΠ (π.χ. δηλώσεις φόρων κληρονομιάς, γονικής παροχής, πληρωμή φόρων από ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών), οι κάτοικοι της Νεμέας υποχρεώνονται πλέον να κάνουν το ταξίδι μέχρι την Κόρινθο.

Του Σπύρου Δημητρέλη

Πηγή:www.capital.gr
Keywords
Τυχαία Θέματα