Στιγμές δόξας για το ταπεινό Trabant

Το πιο γνωστό λαϊκό αυτοκίνητο της Γερμανίας ήταν ο «σκαραβαίος» για περίπου μια 25ετία. Ήταν τότε που η διαιρεμένη σε Δυτική και Ανατολική Γερμανία προσπαθούσε να ξαναχτίσει τη βιομηχανική της υποδομή.

Στην άλλη πλευρά του τείχους, βρισκόταν το αντίπαλο δέος. Το Trabant ήταν το λαϊκό αυτοκίνητο της Ανατολικής Γερμανίας, όχι όμως και το μοναδικό. Υπήρχαν και τα Wartburg, με ίδια φιλοσοφία (δίχρονοι κινητήρες), αλλά και τα ZAZ στην πάλαι ποτέ Σοβιετική Ένωση. Εντούτοις, το Trabant ήταν το αυτοκίνητο που απέδιδε,

όσο κανένα άλλο, τον τρόπο ζωής των ανθρώπων στο ανατολικό μπλοκ, 12 χρόνια μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο και δύο χρόνια μετά την πτώση του τείχους στο Βερολίνο. Τόσο διήρκεσε και η παραγωγή του (1957-1991), με τις συνολικές πωλήσεις να έχουν καταγραφεί στις 3.051.385 μονάδες.

Τα μοντέλα Trabant είχαν κυκλοφορήσει και στην ελληνική αγορά την δεκαετία του '70. Μία από τις διαφημιστικές καμπάνιες της εποχής βασιζόταν στο εξής σλόγκαν: «Trabant – Το αυτοκίνητο που δεν σκουριάζει ποτέ». Το αμάξωμα του Trabant ήταν πλαστικό και ως εκ τούτου δεν υπήρχε περίπτωση να οξειδωθεί σε μια εποχή όπου όλα τα αυτοκίνητα σκούριαζαν. Έφερε δίχρονο κινητήρα από 500 έως 1.100 κ.εκ. που δεν απαιτούσε εξαιρετική συντήρηση και δεν ήταν δαπανηρό στη χρήση του.

Το μικρό μοτέρ είχε απόδοση 26 ίππους και χρειαζόταν 21 δευτερόλεπτα για την επιτάχυνση 0-100. Η δε, τελική ταχύτητα, μετά βίας ξεπερνούσε τα 110 χλμ./ώρα.

Σήμερα, περίπου 22 χρόνια μετά τη λήξη της παραγωγής του, θα το βρείτε διάσπαρτο σε όλη τη Γερμανία είτε σε λειτουργική κατάσταση – υπολογίζεται πως κυκλοφορούν περίπου 52.000 Trabant – είτε ως art deco σε διάφορες εκφάνσεις της ζωής των Γερμανών. Πωλείται και ως αυτοκίνητο μινιατούρα, μαζί με απομεινάρια από το τείχος του Βερολίνου συνδέοντας τις αναμνήσεις με το σήμερα και την ιστορία με το αύριο.

Την ευκαιρία Trabant είδε ο Βουλγάρικος οίκος διασκευών Kokonja που παρουσίασε ένα «περιποιημένο» μοντέλο με διαφορετικό κινητήρα, αναβαθμισμένα φρένα και ενισχυμένες αναρτήσεις. Το πρωτότυπο Trabant RS by Kokonja εφοδιάζεται με κινητήρα από Fiat Coupe, απόδοσης 220 ίππων. Μπορεί το κλασικό μοντέλο να ζύγιζε μόλις 600 κιλά όμως το διασκευασμένο Trabant RS θα πρέπει να έχει κάμποσα κιλά παραπάνω.

Το σύστημα πέδησης φέρει τα σήματα της Brembo ενώ η φθηνή και άκρως λιτή καμπίνα του αρχέτυπου Trabant ντύθηκε, για την περίσταση, με ωραίες ταπετσαρίες έχοντας συνάμα δερμάτινα καθίσματα Recaro. Καθόλου άσχημα για ένα λαϊκό αυτοκίνητο που ποτέ δεν γνώρισε την δόξα των επίσης λαϊκών Mini Cooper και Fiat 500, στην σύγχρονη εποχή των... επανεκτελέσεων!

Φώτης Ραΐσης

Πηγή: carzine.gr

Keywords
Τυχαία Θέματα