Θέτοντας κανόνες στο influencer marketing

Η παγκόσμια αγορά influencer marketing αναμένεται να αγγίξει τα 21,1 δισ. δολάρια το 2023, τη στιγμή που το 2021 οι εκτιμήσεις τη θέλουν στα 13,8 και το 2019 στα 6,5. Παράλληλα, σύμφωνα με στοιχεία του Forbes, υπολογίζεται ότι περίπου 50 εκατ. άνθρωποι στον κόσμο χαρακτηρίζουν τον εαυτό τους ως «influencer». Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, ότι θεσμικοί φορείς και ενώσεις της αγοράς επικοινωνίας έχουν πλέον στρέψει την προσοχή τους στη… διευθέτηση μιας κάπως «άναρχης» αγοράς.

Συγκεκριμένα, ελέγχους των εμπορικών πρακτικών που χρησιμοποιούν οι influencers στους λογαριασμούς τους στα μέσα κοινωνικής

δικτύωσης θα διενεργήσει, τις επόμενες εβδομάδες, το Υπουργείο Ανάπτυξης, με τη συνδρομή ψηφιακών εργαλείων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για την προστασία των καταναλωτών από παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές. Ο στόχος των πανευρωπαϊκών ελέγχων είναι διττός: πρώτον, να εντοπιστούν αναρτήσεις των influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οι οποίες περιέχουν μαρτυρίες, κριτικές ή καταχωρίσεις που ενδεχομένως να είναι παραπλανητικές για τους καταναλωτές, και, δεύτερον, να επαληθεύσουν εάν οι influencers ενημερώνουν με σαφήνεια τους ακόλουθούς τους σχετικά με την ταυτότητα και τα στοιχεία επικοινωνίας της εταιρείας τους.

Παράλληλα, το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας (ΣΕΕ) ενσωμάτωσε το Influencer Marketing στον Ελληνικό Κώδικα Διαφήμισης – Επικοινωνίας (ΕΚΔ-Ε). Σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Διαφημιζομένων Ελλάδος (ΣΔΕ) και την Ένωση Εταιρειών Διαφήμισης-Επικοινωνίας Ελλάδας (ΕΔΕΕ), το ΣΕΕ υιοθέτησε ειδικό Παράρτημα στον ΕΚΔ-Ε με λεπτομερείς και συγκεκριμένους κανόνες για το influencer marketing. Οι κανόνες στηρίζονται στις οδηγίες της European Advertising Standards Alliance (EASA), που εφαρμόζονται ήδη σε 22 χώρες της Ευρώπης και συνοψίζονται σε τρεις άξονες: 1. Κάθε περιεχόμενο που αποτελεί διαφήμιση πρέπει να φαίνεται σαφώς και από την αρχή ως διαφήμιση, με το #διαφήμιση (ή #ad, ή #advertisement), 2. Εικόνες που υποβλήθηκαν σε σημαντική επεξεργασία πρέπει να επισημαίνονται ως #επεξεργασμένεςεικόνες (ή #retouchedimages),
3. Ισχύουν όλες οι υποχρεώσεις που προβλέπονται στον Κώδικα (όπως, περί τεκμηρίωσης, ισχυρισμών υγείας, μη παραπλάνησης κ.ά.).

Στο ίδιο πλαίσιο, ΣΔΕ και ΕΔΕΕ δημιούργησαν Οδηγό Καλής Πρακτικής για το Influencer Marketing. Ο Οδηγός δημιουργήθηκε στα πρότυπα αντίστοιχων best practices από σημαντικές αγορές της ΕΕ και καλύπτει ευρύτατη γκάμα θεμάτων, από τη μέτρηση της διαφήμισης ως την ανάγκη να υπάρχει ένα σωστό, αναλυτικό brief και από την προστασία των παιδιών και άλλων ευαίσθητων ομάδων ως τη διαφάνεια στις αμοιβές και στη χρήση σημαντικά επεξεργασμένων εικόνων.

Έγιναν, λοιπόν, κάποια πολύ σημαντικά πρώτα βήματα. Μένει να δούμε την αξιοποίηση και εφαρμογή τους.

Keywords
Τυχαία Θέματα
Θέτοντας,thetontas