Η ιστορία του Ράλι Ακρόπολις

Ο πρόγονος του Ράλι Ακρόπολις είναι το Rally EΛΠA που διοργανώθηκε το 1952. Νικητής εκείνου του αγώνα ήταν ο Τζόνι Πεσματζόγλου πίσω από το τιμόνι μιας Chevrolet V8.Tον Nοέμβριο της ίδιας χρονιάς ο Aπόστολος Nικολαϊδης πρότεινε το ράλι να αναβαθμιστεί σε διεθνές και να μετονομαστεί σε Aκρόπολις. Η πρώτη εκκίνηση δόθηκε στις 29 Mαϊου 1953 με τη συμμετοχή 26 πληρωμάτων, από
τα οποία τα επτά ήταν ξένα.Tο 1956 ο αγώνας εντάχθηκε στο Eυρωπαϊκό πρωτάθλημα και το 1973 στο (νεοσύστατο τότε) Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, με νικητή τον Ζαν Λικ Τεριέ με ένα Renault Alpine A110.1952: Τζόνι ΠεσματζόγλουΤην επόμενη χρονιά το ράλι δεν διεξήχθη εξαιτίας της παγκόσμιας πετρελαϊκής κρίσης, αλλά επανήλθε κανονικά στη συνέχεια. Την πενταετία 1977-1981 σφραγίστηκε από την κυριαρχία των Ford Escort RS, τα οποία πανηγύρισαν τέσσερις νίκες δια χειρός Μπιορν Βάλντεγκααρντ και Αρι Βάτανεν.Το 1982 ήταν μια ιστορική χρονιά για το Ακρόπολις για δύο λόγους. Πρώτον γιατί τον αγώνα κέρδισε για πρώτη φορά ένα τετρακίνητο αγωνιστικό, το Audi Quattro, και δεύτερον επειδή στο κορυφαίο σκαλί το βάθρου ανέβηκε η γαλλίδα Μισέλ Μουτόν, η οποία παραμένει μέχρι και τις μέρες μας η μοναδική γυναίκα οδηγός που έχει καταφέρει κάτι τέτοιο.Το Quattro πήρε άλλη μια νίκη το 1984, όμως εκείνη την εποχή βασίλευαν τα (σε επικίνδυνο βαθμό) πανίσχυρα αυτοκίνητα του Group B. Ο Βάλτερ Ρερλ κέρδισε το Ακρόπολις του 1983 με μια Lancia 037, ενώ την διετία 1985-1986 στην κορυφή βρέθηκε το Peugeot 205 T16, με τους Τίμο Σάλονεν και Γιούχα Κάνκουνκεν να μετρούν από μία νίκη.Η απαγόρευση του Group B το 1987 έφερε τα αγωνιστικά του Group A στο προσκήνιο και μαζί νέους πρωταγωνιστές στο Ακρόπολις, όπως τις Lancia Delta, τις Toyota Celica, τα Ford Escort Cosworth και τα Subaru Impreza.Η μοναδική χρονιά που το ράλι δεν προσμέτρησε στο WRC ήταν το 1995. Η απουσία οδηγών του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος έδωσε την ευκαιρία στους Αρη Βωβό και Κώστα Στεφανή να γίνουν το μόνο ελληνικό πλήρωμα που έχει κερδίσει τον αγώνα στην σύγχρονη ιστορία του.Στα μέσα της δεκαετίας του '90 ήρθαν τα WRCars και κάπου εκεί ξεκίνησε η παντοδυναμία του Κόλιν ΜακΡέι στον εθνικό μας αγώνα. Μεταξύ 1996 και 2002, ο αείμνηστος σκοτσέζος κατάφερε ο πολυνίκης του θεσμού με συνολικά πέντε επικρατήσεις (1996, 1998, 2000, 2001, 2002).Την δεκαετία του 2000, το κυρίαρχο αγωνιστικό στο Ράλι Ακρόπολις ήταν το Ford Focus RS WRC με επτά νίκες. Μόνο οι Σεμπαστιέν Λοέμπ (δύο φορές) και Πέτερ Σόλμπεργκ κατάφεραν να διακόψουν το συγκεκριμένο μοτίβο, κερδίζοντας τον αγώνα για την Citroen και την Subaru, αντίστοιχα.Ενδιαφέροντα στοιχεία και στατιστικάΠολυνίκης του Ακρόπολις είναι ο Kόλιν MακΡέι με πέντε επιτυχίες. Ο αείμνηστος σκοτσέζος είναι, επίσης, ο μοναδικός οδηγός στην ιστορία του αγώνα που έχει τερματίσει τρεις συνεχόμενες χρονιές στην πρώτη θέση (2000-2001-2002).Mέχρι τώρα το Ακρόπολις έχουν κερδίσει 14 παγκόσμιοι πρωταθλητές. Μόλις τρεις κάτοχοι του στέμματος δεν τα κατάφεραν, οι Σάντρο Μουνάρι, Xάνου Mίκολα και Tόμι Mάκινεν.To 1990 o Kάρλος Σάινθ πέτυχε στον εθνικό μας αγώνα την πρώτη από τις 26 του στο WRC, οδηγώντας μια Toyota Celica GT-Four με συνοδηγό τον Λουίς Μόγια. To 2005 o ισπανός έκλεισε την πολυετή του καριέρα στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα στην Ελλάδα, ανεβαίνοντας στο τρίτο σκαλί του βάθρου.Ελληνας πολυνίκης, σε επίπεδο γενικής κατάταξης, είναι ο συνοδηγός των Παπαμιχαήλ και Παπαδόπουλου στις νίκες του 1953 και του 1954, Σπύρος Δημητράκος.O πιο επιτυχημένος έλληνας οδηγός, με επτά νίκες επί του εγχώριου συναγωνισμού, είναι μέχρι τώρα ο Tάσος Λιβιεράτος. O "Σιρόκο" είναι και ο μόνος οδηγός (συμπεριλαμβανομένων και των Bάλντεγκαρντ, Mουνάρι και Nταρνίς) που έχει τερματίσει σε Pάλι Aκρόπολις οδηγώντας μια Lancia Stratos.Tα αυτοκίνητα-παγκόσμιοι πρωταθλητές που δεν νίκησαν ποτέ στο ελληνικό ράλι είναι η Lancia Stratos, το Talbot-Sunbeam, οι Toyota Celica Turbo 4WD και Corolla WRC, το Mitsubishi Lancer Evo και το Peugeot 206 WRC.Το αγωνιστικό με τις περισσότερες νίκες στο Ακρόπολις είναι το Ford Focus RS WRC με επτά. Ακολουθεί η Lancia Delta Integrale με έξι.Η Delta είναι το μοναδικό αυτοκίνητο μέχρι σήμερα που έχει καταφέρει τον καταπληκτικό 1-2-3-4 τερματισμό στη γενική κατάταξη (το 1988 με νικητή τον Μίκι Μπιαζιόν), ενώ το Focus έχει το ρεκόρ για τις περισσότερες συνεχόμενες νίκες, μετρώντας τέσσερις από το 2000 ως το 2003.Η εταιρία με τις περισσότερες νίκες είναι η Ford με 15, ενώ η γαλλίδα Mισέλ Mουτόν και η συνοδηγός της, Φαμπρίτσια Πονς, είναι το μοναδικό γυναικείο πλήρωμα που έχει κερδίσει το Aκρόπολις.Οι νικητές του Ράλι Ακρόπολις2012 - Σ. Λοέμπ, Citroen DS3 WRC2011 - Σ. Οζιέ, Citroen DS3 WRC2010 - Εκτός προγράμματος2009 - Μ. Χίρβονεν, Ford Focus RS WRC092008 - Σ. Λοέμπ, Citroen C4 WRC2007 - Μ. Γκρόνχολμ, Ford Focus RS WRC072006 - Μ. Γκρόνχολμ, Ford Focus RS WRC062005 - Σ. Λοέμπ, Citroen Xsara WRC2004 - Π. Σόλμπεργκ, Subaru Impreza WRC042003 - Μ. Μάρτιν, Ford Focus RS WRC 032002 - Κ. ΜακΡέι, Ford Focus RS WRC 022001 - Κ. ΜακΡέι, Ford Focus RS WRC 012000 - Κ. ΜακΡέι, Ford Focus WRC1999 - Ρ. Μπερνς, Subaru Impreza WRC 991998 - Κ. ΜακΡέι, Subaru Impreza WRC1997 - Κ. Σάινθ, Ford Escort WRC1996 - Κ. ΜακΡέι, Subaru Impreza 5551995 - Α. Βωβός, Lancia Delta HF Integrale1994 - Κ. Σάινθ, Subaru Impreza 5551993 - Μ. Μπιαζιόν, Ford Escort Cosworth 4x41992 - Ν. Οριόλ, Lancia Delta HF Integrale1991 - Γ. Κάνκουνεν, Lancia Delta HF Integrale 16V1990 - Κ. Σάινθ, Toyota Celica Turbo1989 - Μ. Μπιαζιόν, Lancia Delta HF Integrale1988 - Μ. Μπιαζιόν, Lancia Delta HF Integrale1987 - Μ. Αλεν, Lancia Delta 4WD1986 - Γ. Κάνκουνεν, Peugeot 205 T161985 - Τ. Σάλονεν, Peugeot 205 T161984 - Σ. Μπλόμκβιστ, Audi Quattro1983 - Β. Ρερλ, Lancia Rally1982 - Μ. Μουτόν, Audi Quattro1981 - Α. Βάτανεν, Ford Escort RS1980 - Α. Βάτανεν, Ford Escort RS1979 - Μ. Βάλντεγκααρντ, Ford Escort RS1978 - Β. Ρερλ, Fiat 131 Abarth Rally1977 - Μ. Βάλντεγκααρντ, Ford Escort RS1976 - X. Κάλστρομ, Datsun 160 J1975 - Β. Ρερλ, Opel Ascona RS1974 - ---1973 - Ζ.Λ. Τεριέ, Alpine Renault A/110/16001972 - Χ. Λίντμπεργκ, Fiat 124 Sport Spider1971 - Ο. Αντερσον, Alpine Renault A/110/16001970 - Ζ.Λ. Τεριέ, Alpine Renault A/110/16001969 - Π. Τόιβονεν, Porsche 911 S1968 - Ρ. Κλάρκ, Ford Escort Twin-Cam1967 - Π. Χόπκιρκ, BMC Cooper 1275 S1966 - Β. Σόντερστορμ, Ford Lotus Cortina1965 - Σ.Μ. Σκουκ, Volvo Amazon1964 - Τ. Τράνα, Volvo PV 5441963 - Ε. Μπόρινγκερ, Mercedes 300 SE1962 - Ε. Μπόρινγκερ, Mercedes 200 SE b1961 - Ε. Κάρλσον, Saab 961960 - B. Σοκ, Mercedes 220 SE1959 - Β. Λέβι, Auto Union 10001958 - Τ. Βιρορέζι, Lancia Aurelia GT1957 - Τ. Εσταζέ, Ferrari 250 GT1956 - Β. Σοκ, Mercedes 300 SL1955 - Τ. Πεσματζόγλου, Opel Kapitan1954 - Π. Παπαδόπουλος, Opel Record1953 - Ν. Παπαμιχαήλ, Jaguar XK 1201952 - Τ. Πεσματζόγλου, Chevrolet V8H δράση στο φετινό Ράλι Ακρόπολις (6ος αγώνας του παγκοσμίου πρωταθλήματος) ξεκινάει την Παρασκευή (31/5) με την ειδική διαδρομή Κινέτα - Πίσια και ολοκληρώνεται την Κυριακή (2/6) στo Λουτράκι. Ο αγώνας αποτελείται από 14 ειδικές διαδρομές και οι οδηγοί θα διανύουν 307 χιλιόμετρα.
Keywords
Τυχαία Θέματα