Ξεκίνησε η κατασκευή του BMW i3

Η BMW ξεκίνησε τη κατασκευή του νέου i3 το οποίο παρουσιάστηκε στην έκθεση της Φρανκφούρτης τη περασμένη Τρίτη και εμείς είχαμε ήδη μια πρώτη επαφή με αυτό.

Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της BMW κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της Λειψίας στο οποίο η BMW επένδυσε

400 εκατ. ευρώ και δημιούργησε 800 νέες θέσεις εργασίας, ώστε να μπορεί να φιλοξενήσει τη κατασκευή του. Το σασί του είναι κατασκευασμένο από CFRP και στην Ελλάδα ξεκινά από τις 36.150 ευρώ και μηχανικά εφοδιάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα απόδοσης 125 kW (170 ίππων) με 250 Nm ροπής, ο οποίος ζυγίζει 50 κιλά. Συνδυάζεται με ένα μονοτάχυτο κιβώτιο με τα 0-60 χλμ/ώρα να τα κάνει σε 3,7 δευτερόλεπτα, τα 0-100 χλμ/ώρα σε 7,2 δευτερόλεπτα, με την τελική ταχύτητα να ανέρχεται στα 150 χλμ/ώρα. Έχει αυτονομία μεταξύ 130 με 160 χλμ.

Οι μπαταρίες μπορούν να φορτίσουν κατά 80% μέσα σε μισή ώρα με χρήση ταχυφορτιστή (50 kW), ενώ με χρήση απλής οικιακής πρίζας, οι μπαταρίες φορτίζουν 100% μέσα σε 8 ώρες, ενώ με τον οικιακό φορτιστή BMW i Wallbox, οι μπαταρίες φορτίζουν πλήρως μέσα σε 6 ώρες.

Στο εσωτερικό υπάρχει ένα διάκτινο τιμόνι, δύο ψηφιακές οθόνες, ξύλινες επενδύσεις, ο διακόπτης του iDrive και μεταλλικά διακοσμητικά. Ζυγίζει 1.195 κιλά χάρη στο CFRP σασί του, έχοντας αναλογία βάρους 50:50 μπροστά-πίσω. Οι αναρτήσεις του αποτελούνται από γόνατα MacPherson μπροστά και πολλαπλών (5) συνδέσμων πίσω, ενώ πατά στη γη με ζάντες 19″ με ελαστικά διαστάσεων 155/70.

Υπάρχουν τρία επίπεδα εξοπλισμού Loft, Lodge και Suite, ζάντες 19″ και 20″. Στον βασικό εξοπλισμό υπάρχει air condition, οθόνη 6,5″ του συστήματος iDrive και συνδέσεις USB, Bluetooth και κάρτας SIM. Στον επιπλέον εξοπλισμό μεταξύ άλλων συναντάμε θερμαινόμενα μπροστά καθίσματα, ηλεκτρική ηλιοροφή, GPS και αυτόματος κλιματισμός.

Οι πρώτες παραδώσεις αναμένεται να ξεκινήσουν από τα τέλη του Οκτώβρη, με την BMW να έχει ήδη δεχτεί περισσότερες από 100.000 αιτήσεις για test drive του αυτοκινήτου. H BMW αναφέρει πως μέσα στο 2013 θα πουληθούν σε όλο τον κόσμο περισσότερα από 150.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Περισσότερες λεπτομέρειες μπορείς να βρεις σε αυτό το PDF καθώς και στο δελτίο τύπου που ακολουθεί.



[Πηγή: BMW]

Δελτίο Τύπου

A new era dawns: BMW Group begins series production of the BMW i3 electric car in Leipzig. / Industrial-scale manufacture of CFRP makes its debut in the car industry. / Commitment to a sustainable production process.

Leipzig/Munich. The BMW Group entered a new era in automotive construction today with the start of series production of the BMW i3. The world’s first premium electric vehicle to be purpose-designed for this form of drive system is the result of an all-encompassing development approach targeted at reducing fuel consumption and emissions in urban areas. Exceptionally high standards of sustainability and resource efficiency have also been achieved in the selection of materials and production processes employed. This is the first time that carbon-fibre-reinforced plastic (CFRP) has been used in automotive volume production. The body structure of the BMW i3 consists entirely of this extremely lightweight and durable material, allowing the extra weight of the batteries for the electric drive system to be cancelled out. By industrialising the manufacturing process for CFRP, the BMW Group has become the first company worldwide to make its use in vehicle production economically viable.

At the Leipzig plant alone, some €400 million has been invested in new structures and machinery for the production of BMW i models and 800 new jobs have been created. The production network for BMW i also sees key components for the BMW i3 manufactured at BMW Group plants and joint venture facilities at Moses Lake in the USA and Wackersdorf, Landshut and Dingolfing in Germany. The company has invested a total of around €600 million in the BMW i production network and generated over 1,500 jobs.

Series production of the BMW i3 got under way today in the presence of the Minister President of the state of Saxony, Stanislaw Tillich, Mayor of Leipzig, Burkhard Jung, and BMW AG Board Member for Production, Harald Krüger. The first BMW i3 off the line has been recruited as the lead car for the International Berlin Marathon on 29 September and was handed over to German marathon runner Jan Fitschen. Deliveries of the BMW i3 to customers in Germany and other European countries will begin in November, with the car’s launch in the USA, China and other markets to follow in early 2014.

“Today represents a milestone in our company’s development,” said BMW production chief Krüger. “We are making history with the BMW i3. Not only is our first electric car about to hit the road, we are also completely redefining sustainability with regard to personal mobility thanks to groundbreaking technologies and processes.” Indeed, the entire value chain is firmly committed to sustainability and efficiency: “We require 50% less energy and 70% less water, and source the electric energy for production of the BMW i models CO2-free from the wind turbines at the plant,” added Krüger. This huge reduction in energy and water consumption can be attributed primarily to the elimination of the traditional painting process for steel and aluminium bodies.

Stanislaw Tillich was delighted that this new chapter in automotive history would be written in the federal state he heads: “I’m proud that, in BMW, we have such an innovative carmaker here in Saxony and that BMW is building the i3 at its plant here in Leipzig. This proves that Saxony is an attractive location in terms of its research and educational institutions, its infrastructure and, most importantly, its highly qualified and motivated people.”

Leipzig’s mayor Burkhard Jung concurred: “The BMW plant has been a boon for our city from the beginning and continues to act as a growth engine for jobs. With BMW also basing production of its electric vehicles here, the prospects for the local area are extremely healthy.”

Keywords
Τυχαία Θέματα