Ηγούμενος Εφραίμ: «Σήμερα ο άνθρωπος δεν γνωρίζει ότι είναι άνθρωπος»

του Γιώργου Θεοχάρη

Ο γέροντας Εφραίμ μιλά μέσα από τις φυλακές για τον Γρηγόριο Παλαμά.

«Σήμερα ο σύγχρονος άνθρωπος δεν γνωρίζει τί είναι ο άνθρωπος. Ζεί με ένα προσωπείο. Ο άνθρωπος, όπως προβάλλεται σήμερα μέσα από τα φιλοσοφικά, πολιτικά, κοινωνικά, θρησκευτικά συγκρητιστικά συστήματα δεν θεωρείται τίποτε περισσότερο από....
μία βιολογική μονάδα», υπογραμμίζει μεταξύ άλλων στον χαιρετισμό του Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου για τον άγιο Γρηγόριο Παλαμά που θα γίνει στην Ανωτάτη Εκκλησιαστική
Ακαδημία στην Πυλαία Θεσσαλονίκης και συνδιοργανώνεται από την εν λόγω Ακαδημία, το Ινστιτούτο Ορθοδόξων Σπουδών του Cambridge και το Πατριαρχικό Ίδρυμα Βλατάδων..

Παραθέτουμε την επιστολή του Ηγουμένου Εφραίμ
Θεσσαλονίκη 7-12 Μαρτίου 2012
Καθηγουμένου Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου, Αρχιμ. Εφραίμ

Φυλακές Κορυδαλλού

Πέμπτη 1 Μαρτίου 2012

Με ιδιαίτερη χαρά πληροφορηθήκαμε για την διοργάνωση Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου για τον άγιο Γρηγόριο Παλαμά που θα γίνει στην Ανωτάτη Εκκλησιαστική Ακαδημία στην Πυλαία Θεσσαλονίκης και συνδιοργανώνεται από την εν λόγω Ακαδημία, το Ινστιτούτο Ορθοδόξων Σπουδών του Cambridge και το Πατριαρχικό Ίδρυμα Βλατάδων.
Η διδασκαλία του αγίου Γρηγορίου Παλαμά είναι επίκαιρη όσο ποτέ άλλοτε για την εποχή μας, ιδιαίτερα η ανθρωπολογία του. Σήμερα ο σύγχρονος άνθρωπος δεν γνωρίζει τί είναι ο άνθρωπος. Ζεί με ένα προσωπείο. Ο άνθρωπος, όπως προβάλλεται σήμερα μέσα από τα φιλοσοφικά, πολιτικά, κοινωνικά, θρησκευτικά συγκρητιστικά συστήματα δεν θεωρείται τίποτε περισσότερο από μία βιολογική μονάδα.

Έχει εκφυλισθεί, έχει υποβαθμίσει την ποιότητα και το νόημα της ζωής του. Αυτονομημένος, φίλαυτος, ερμητικά κλεισμένος στο εγώ του, ηδονιστής και πεσιμιστής διαμορφώνει την σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη βιοηθική, που εκφράζει την ανήθικη ηθική ποικιλομορφία της εποχής. Δηλαδή με άλλα λόγια ο σύγχρονος άνθρωπος έχει αποκτήσει ένα έντονα εμπαθές προσωπείο.

Όλες οι είδους κρίσεις που μαστίζουν σήμερα την κοινωνία μας, όπως η οικονομική, η πολιτική, η πολιτισμική, η ηθική, η θεσμική έχουν ως βάση τους την κρίση του προσώπου και εκφράζουν ένα αντίστοιχο εμπαθές προσωπείο.
Ο άγιος Γρηγόριος Παλαμάς λέει ότι όταν ο νους του ανθρώπου έλθει «εις εαυτόν» και εποπτεύσει τον εσωτερικό άνθρωπο, θα δεί το «ειδεχθές προσωπείον», δηλαδή το απαίσιο, το άσχημο προσωπείο, που κατασκευάσθηκε από την εμπαθή προσκόλληση στα γήινα και την αμαρτία.

Έτσι σπεύδει να καθαρίσει αυτό το προσωπείο με το πένθος και την μετάνοια, να αφαιρέσει αυτό το δύσμορφο κάλυμμα με την άσκηση και την τήρηση των εντολών του Θεού. Ο άνθρωπος τότε βρίσκει την ειρήνη των ψυχοσωματικών του δυνάμεων, την ψυχική αρμονία, την αληθινή εσωτερική ησυχία, φθάνει σε πραγματική αυτογνωσία αλλά και θεογνωσία. Τότε το «ειδεχθές προσωπείον» αποβάλλεται και ο άνθρωπος μεταμορφώνεται σε αληθινό πρόσωπο κατ’ εικόνα του αληθινού και αιωνίου προσώπου, του Θεανθρώπου Χριστού.
Keywords
Τυχαία Θέματα