ΝΕΟ ΡΩΣΙΚΟ ΧΤΥΠΗΜΑ ΣΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΑΠΙΚΟΥΣ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου

Η παρέμβαση του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Βολοκολάμσκ κ. Ιλαρίωνα κατά τη συνεδρία της μικτής επιτροπής Ορθοδόξων και Παπικών, που διεξάγεται αυτές τις μέρες στη Ρώμη, έβαλε δύο επιπρόσθετα σημαντικά εμπόδια στην πρόοδο του Διαλόγου.

Η ....
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΕΠΙΚΕΝΤΡΩΝΕΤΑΙ ΣΤΑ ΠΡΩΤΕΥΟΝΤΑ

Συγκεκριμένα ο Ρώσος ιεράρχης ζήτησε να τεθούν, στην ημερήσια διάταξη του Διαλόγου, το θέμα της Ουνίας και το θέμα του Πρωτείου υπό το φως της πολεμικής Γραμματείας των
Αγίων Πατέρων κατά του Παπικού πρωτείου. Ζητά δηλαδή να συζητηθούν τα δύο θέματα που οι Παπικοί στοχεύουν να προωθήσουν σε βάρος των Ορθοδόξων.

ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΟΥΝΙΑΣ

Είναι ενδεχόμενο ότι οι υπόλοιποι εκπρόσωποι των Ορθοδόξων Εκκλησιών να αιφνιαδιάστηκαν από τη χρονική συγκυρία, που υπέβαλε την πρότασή του ο Σεβασμιότατος Βολοκολάμσκ, παρόλον ότι η συζήτηση της Ουνίας ήταν ένας όρος που η Ρωσική Εκκλησία έθεσε εξ υπαρχής για να συμμετάσχει στο Διάλογο. Το σίγουρο όμως είναι ότι οι υπόλοιποι ορθόδοξοι αντιπρόσωποι συμφώνησαν μαζί του και έτσι το θέμα της Ουνίας επανέρχεται κατά προτεραιότητα στη θεματολογία του Διαλόγου.

Αυτό είναι πολύ σημαντικό επειδή οι σχεδιασμοί του Σεβασμιότατου Περγάμου προσπάθησαν να παρακάμψουν - όπως ήταν η απαίτηση του Βατικανού - το θέμα της Ουνίας για να προχωρήσει ο διάλογος.

Η ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΠΡΩΤΕΙΟΥ

Ο Σεβασμιότατος Βολοκολάμσκ έβαλε και ένα δεύτερο αξεπέραστο εμπόδιο στο δρόμο του Διαλόγου ίσως μεγαλύτερης σπουδαιότητας. Ζήτησε να εξεταστεί το πρωτείο του Πάπα κάτω από την προοπτική της πολεμικής Γραμματείας των Αγίων Πατέρων εναντίον του πρωτείου διαμέσου της μακραίωνης (προσέξτε μακραίωνης) πείρας της Ορθοδόξου Εκκλησίας κατά του Παπικού Πρωτείου. Αυτό σημαίνει ότι με μια ιδιοφυή κίνηση ματ, που αφορούσε δήθεν μόνον τη μεθοδολογία του Διαλόγου, στην πραγματικότητα άλλαξε το κέντρο βάρους του διαλόγου από μελέτη του πρωτείου την Α΄χιλιετία σε μελέτη του πρωτείου υπό το φως της μακραίωνης πατερικής αντιρρητικής γραμματείας της Εκκλησίας.

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΚΑΙΡΙΟ ΠΛΗΓΜΑ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΑΣΜΩΝ

Το πρώτο αποφασιστικό πλήγμα κατά των Οικουμενιστικών σχεδιασμών του Φαναρίου κατάφερε η απόφαση της ιστορικής Συνεδρίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, η οποία καθόρισε τα ιστορικά και κανονικά πλαίσια της ερμηνείας του πρωτείου του Πάπα υπό το φως του γ΄Κανόνα της Β΄ Οικουμενικής Συνόδου και του 28ου Κανόνα της εν Χαλκηδόνι Οικουμενικής Συνόδου. Οι δύο αυτοί Κανόνες διαμορφώνουν το ιστορικοκανονικό πλαίσιο της ερμηνείας του Παπικού πρωτείου, όχι ως ερειδόμενο επί της Πέτρειας αποστολικότητας, αλλά ως πρωτείο κοσμικής αίγλης.

Τώρα με την πρόταση του Σεβ. Βολοκολάμσκ η ορθόδοξη στάση σκληρύνεται ακόμη βαθύτερα επειδή η πολεμική των Αγίων Πατέρων ιδιαίτερα προς το τέλος της Α΄ χιλιετίας, αλλά και της Β΄χιλιετίας, καθιστά την πρόοδο του Διαλόγου σύμφωνα με τις Παπικές απαιτήσεις ακόμη πιο απροσπέλαστη.

Α
Keywords
Τυχαία Θέματα