ΣΥΡΙΖΑ | Μνημείο θράσους το Π.Δ. για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών

17:51 1/2/2013 - Πηγή: Neolaia

Σε καταγγελτική παρέμβαση προέβη ο Τομέας Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ για το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Το αναφέρει ως «μνημείο θράσους και υποκρισίας» επισημαίνοντας οχτώ σημεία του ως απαράδεκτα, ενώ μιλά για «πλοκάμια της που σφιχταγκαλιάζουν και αφυδατώνουν τη μορφωτική λειτουργία του σχολείου» και τονίζει ότι θα στηρίξει με κάθε τρόπο «τις ζωντανές δυνάμεις της εκπαίδευσης, που επιμένουν να κρατούν, ακόμα και σε αυτή την κρίση, ζωντανό το δημόσιο σχολείο και πασχίζουν για τη βελτίωσή

του».

Το πλήρες κείμενο:

«Μνημείο θράσους και υποκρισίας αποτελεί το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα το Υπ. Παιδείας.

* Ισχυρίζονται οι συντάκτες του ότι στοχεύουν στην αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης, ενώ εφαρμόζουν την πολιτική της τρόικας και των μνημονίων, που έχει καταστήσει προβληματική ακόμη και την υποτυπώδη λειτουργία της.

* Προβάλλουν την αναπόδραστη ανάγκη να βελτιωθεί το εκπαιδευτικό έργο, όταν αυτή ακριβώς η πολιτική τους έχει οδηγήσει σε ένα σχολείο απογυμνωμένο από βασικές δομές και εκπαιδευτικές υπηρεσίες, με χιλιάδες κενά εκπαιδευτικού προσωπικού και με παιδιά που υποσιτίζονται και συχνά στερούνται την πιο στοιχειώδη φροντίδα.

* Υποστηρίζουν ότι επιδιώκουν την ανατροφοδότηση και τη βελτίωση του έργου των εκπαιδευτικών. Αλλά, από την άλλη πλευρά, με την πολιτική τους υποβαθμίζουν την αρχική εκπαίδευση των μελλοντικών εκπαιδευτικών στα πανεπιστημιακά ιδρύματα και έχουν καταργήσει ουσιαστικά την περιοδική επιμόρφωσή των υπηρετούντων εκπαιδευτικών.

* Ισχυρίζονται ανενδοίαστα ότι η «αξιολόγησή» τους δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα. Ταυτόχρονα, όμως, έχουν ψηφίσει τις διατάξεις που συνδέουν την τυχόν αρνητική αξιολόγησή τους με καθήλωση των αποδοχών, με στασιμότητα στην εξέλιξή τους, ακόμα και με απολύσεις.

* Παρουσιάζονται ως υπέρμαχοι της αντικειμενικότητας, της διαφάνειας και της αξιοκρατίας. Και όμως, είναι οι ίδιοι που έχουν συμβάλει καθοριστικά στη δημιουργία μιας κομματικής – πελατειακής ιεραρχίας στην εκπαίδευση, όπου κάθε εκπαιδευτικός είναι έρμαιο της πειθαρχικής εξουσίας και της αυθαιρεσίας του αμέσως «ανωτέρου» του. Καταρρακώνεται, έτσι, μέσα από διαβλητές διαδικασίες, κάθε έννοια αντικειμενικότητας και δικαιοσύνης.

* Προβάλλουν την αξιολόγηση ως εργαλείο διασφάλισης της λειτουργίας του σχολείου που οι ίδιοι έχουν επιβάλει, ενός σχολείου της επιφανειακής και αποσπασματικής γνώσης, ενός σχολείου της αγοράς μακριά από τις ανάγκες της κοινωνίας και των μελλοντικών πολιτών.

* Επικαλούνται τη βελτίωση της λειτουργίας των σχολείων, όταν σπαταλούν πολύτιμη ανθρώπινη ενέργεια σε μια απίστευτης έκτασης γραφειοκρατική διαδικασία.

* Επιχειρούν να αποκρύψουν τους πραγματικούς τους στόχους: να επιβάλουν ένα καθεστώς χειραγώγησης, υποταγής και εκφοβισμού, σε συνθήκες εργασιακής ανασφάλειας και περιπλάνησης των εκπαιδευτικών. Να χρησιμοποιήσουν την αξιολόγηση για να δικαιολογήσουν την απόλυση χιλιάδων εργαζομένων. Παραγνωρίζουν το γεγονός ότι η αναπόφευκτη εξαθλίωση των εκπαιδευτικών, την οποία επιδιώκουν, θα έχει ανυπολόγιστες αρνητικές συνέπειες στην ίδια την εκπαιδευτική διαδικασία.

Το Τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ απορρίπτει αυτή την πολιτική και θα επιδιώξει να αποκόψει όλα τα πλοκάμια της που σφιχταγκαλιάζουν και αφυδατώνουν τη μορφωτική λειτουργία του σχολείου. Θα στηρίξουμε με κάθε τρόπο και σε κάθε τους βήμα τις ζωντανές δυνάμεις της εκπαίδευσης, που επιμένουν να κρατούν, ακόμα και σε αυτή την κρίση, ζωντανό το δημόσιο σχολείο και πασχίζουν για τη βελτίωσή του. Θα αγωνιστούμε μαζί με όσες και όσους στοχεύουν στην οικοδόμηση ενός διαφορετικού σχολείου, όπου η καθημερινή έγνοια για την πολύπλευρη μόρφωση των παιδιών θα συνδέεται με το όραμα μιας άλλης κοινωνίας, δεσμευμένης στη δημοκρατία, την ισότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη».

Το σώμα του Σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος:

Το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την αξιολόγηση αριθμεί 70 σελίδες με βασικό σκοπό της διαδικασίας αξιολόγησης, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, να είναι η βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας της Εκπαίδευσης, η ορθολογική διαχείριση των πόρων, η κατάλληλη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, η υποστήριξη της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών και η ανάπτυξη σχέσεων και δικτύων συνεργασίας, μεταξύ των συντελεστών της Εκπαιδευτικής Κοινότητας.

Τελικός στόχος της αξιολόγησης, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του υπουργείου, είναι η ανταπόκριση του εκπαιδευτικού συστήματος στις αυξανόμενες απαιτήσεις της Εκπαίδευσης σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Οι άξονες της αξιολόγησης Ρόλο αξιολογητή των εκπαιδευτικών θα έχουν οι σχολικοί σύμβουλοι και οι διευθυντές των σχολείων.

Μάλιστα, στην περίπτωση που διαπιστώνονται προβλήματα οι «κομμένοι» κατά την αξιολόγηση εκπαιδευτικοί θα περνούν σεμινάριο επιμόρφωσης, ενώ οι καλές πρακτικές θα παρουσιάζονται από τους ίδιους τους επιτυχόντες στους συναδέλφους τους.

Σύμφωνα με σχέδιο, ένας εκπαιδευτικός θα πρέπει να αξιολογείται ως προς την υπηρεσιακή του συνέπεια και επάρκεια από τον Διευθυντή του σχολείου όπου εργάζεται. Από τον Σχολικό Σύμβουλο θα αξιολογείται τόσο για να διαπιστώνεται η πορεία της επαγγελματικής του ανάπτυξης όσο και για να διευκολύνονται οι διαδικασίες του εκπαιδευτικού συστήματος, όπως είναι, για παράδειγμα, η επιλογή στελεχών.

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών Ο εκπαιδευτικός, σύμφωνα με το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος θα αξιολογείται:

• Ως προς το (υπηρεσιακό/ επαγγελματικό) διοικητικό έργο από τον Διευθυντή του σχολείου (Ατομικός φάκελος + Έκθεση αυτοαξιολόγησης Σχολικής Μονάδας, ως πειστήριο για τo έργο του + Έκθεση Διευθυντή σχολείου).

• Ως προς το παιδαγωγικό/διδακτικό έργο από τον Σχολικό Σύμβουλο (Ατομικός φάκελος + Έκθεση αυταξιολόγησης Σχολικής Μονάδας, ως πειστήριο για τo έργο του + Έκθεση Σχολικού Συμβούλου). Πεδία αξιολόγησης των εκπαιδευτικών

• Πεδίο 1ο: Εκπαιδευτικό Περιβάλλον:

(α) Διαπροσωπικές Σχέσεις και Προσδοκίες,
(β) Παιδαγωγικό Κλίμα και
(γ) Οργάνωση της σχολικής Τάξης

• Πεδίο 2ο: Σχεδιασμός, Προγραμματισμός και Προετοιμασία Διδασκαλίας:

(α) Μαθητής,
(β) Στόχοι και Περιεχόμενο και
(γ) Διδακτικές Ενέργειες και Εκπαιδευτικά Μέσα

• Πεδίο 3ο: Διεξαγωγή και Αξιολόγηση Διδασκαλίας:

(α) Προετοιμασία των Μαθητών για τη Διδασκαλία,
(β) Διδακτικές Ενέργειες και Εκπαιδευτικά Μέσα,
(γ) Μαθησιακές Ενέργειες και
(δ) Εμπέδωση και Αξιολόγηση της Νέας Γνώσης

• Πεδίο 4ο: Υπηρεσιακή Συνέπεια και Επάρκεια:

(α) Τυπικές Υπαλληλικές Υποχρεώσεις,
(β) Συμμετοχή στη Λειτουργία της Σχολικής Μονάδας και
(γ) Συνεργασία με Γονείς και Φορείς

• Πεδίο 5ο: Τυπικά Προσόντα και Επιστημονική και Επαγγελματική Ανάπτυξη:

(α) Τυπικά Προσόντα και Επιστημονική Ανάπτυξη και
(β) Επαγγελματική Ανάπτυξη.

Το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί θεωρείται από τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες «ασφυκτικό». ΔΟΕ και ΟΛΜΕ πίσω από τη διαδικασία της αξιολόγησης διακρίνουν φόβητρο για απολύσεις. Το υπουργείο Παιδείας, από την πλευρά του, διαβεβαιώνει ότι δεν θα υπάρχουν κυρώσεις για όσους δεν περάσουν το «τεστ», αλλά αντίθετα θα επιβραβεύονται με βαθμολογική εξέλιξη και πρόσβαση σε διοικητικές θέσεις οι εκπαιδευτικοί που αξιολογηθούν θετικά.

Keywords
Τυχαία Θέματα