Εξεταστική για Τέμπη: «Φωτιές» άναψαν οι καταθέσεις 2 ειδικών της επιτροπής Γεραπετρίτη και τα ψέματα του CEO της Hellenic Train

«Φωτιές» άναψαν οι καταθέσεις δύο εμπειρογνωμόνων της «επιτροπής Γεραπετρίτη» στην Εξεταστική για τα Τέμπη, ενώ αίσθηση προκάλεσε η αναφορά βουλευτών, για τις ψευδείς απαντήσεις του διευθύνοντα συμβούλου της Hellenic Train, Μαουρίτσιο Καποτόρτο σχετικά με την ανυπαρξία συστημάτων ασφαλείας, αλλά για και τη σχετική τηλεοπτική διαφήμιση της εταιρίας, την οποία χαρακτήρισε ενδοεταιρική.

Με ομόφωνη απόφαση της εξεταστικής επιτροπής, η κατάθεσή του θα αποσταλλεί σε εισαγγελέα – ανακριτή προκειμένου να διερευνηθεί το αδίκημα της ψευδορκίας.

Τα όσα ανέφερε ο κ. Καποτόρτο για το δυστύχημα στα Τέμπη εξόργισαν τα μέλη της εξεταστικής επιτροπής, με τον Βασίλη Κόκκαλη από τον ΣΥΡΙΖΑ που έθεσε πρώτος το θέμα να προτείνει να διαβιβαστεί η κατάθεσή του στον εισαγγελέα εφετών.

«Ο μάρτυρας υπέπεσε σε σοβαρές αντιφάσεις για το σύστημα ηλεκτρονικού ελέγχου και για την διαφήμιση της Hellenic Train που αφορούσε τελικά την Ιταλία», είπε χαρακτηριστικά ο Βασίλης Κόκκαλης, απευθυνόμενος στους δημοσιογράφους.

«Δεν αισθάνθηκε ούτε μια φορά την ανάγκη κατά τη διήμερη κατάθεσή του να ζητήσει μια συγγνώμη από τους συγγενείς των θυμάτων της τραγωδίας», ανέφερε από τη ΝΔ ο Λάζαρος Τσαβδαρίδης, συμφωνώντας με την πρόταση Κόκκαλη. «Ήρθε να ρίξει στάχτη στα μάτια και να αποδώσει το δυστύχημα μόνο στον σταθμάρχη και όχι στους μηχανοδηγούς και στην Hellenic Train που μας έφερε τα σαπάκια», είπε στη συνέχεια και χαρακτήρισε την κατάθεση Καποτόρτο «απολύτως εξοργιστική, προσβλητική και υποτιμητική τόσο για τα θύματα της τραγωδίας, όσο και για τα μέλη της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής».

Με τη φράση «ουδέν σχόλιον» απάντησε στην απόφαση της εξεταστικής επιτροπής ο Μαουρίτσιο Καποτόρτο, ο οποίος έριξε το μπαλακι της ευθύνης στον ΟΣΕ, λέγοντας ότι «οι όποιοι εκτροχιασμοί τρένων έχουν σημειωθεί, οφείλονται σε ευθύνες του ιδιοκτήτη υποδομής, δηλαδή στον ΟΣΕ».

Στο ερώτημα πάντως, του προέδρου της Επιτροπής Δημήτρη Μαρκόπουλου, για το πόσοι μηχανοδηγοί έχουν υποστεί εγκεφαλικά ή καρδιακά επεισόδια, απάντησε ότι δεν γνωρίζει αν υπάρχουν στατιστικά στοιχεία, ενώ στο ερώτημα αν θα έστελνε τα παιδιά του να ταξιδέψουν με τρένο, απάντησε «ασφαλώς».

Το σύστημα ETCS θα μπορούσε να αποσοβήσει την τραγωδία 

Μετά την κατάθεση του κ. Προφυλίδη και ο κ. Πυργίδης απάντησε σε σχετικό ερώτημα του εισηγητή της ΝΔ, Λ. Τσαβδαρίδη για το εάν το σύστημα αυτόματης προστασίας συρμών (ETCS) μπορούσε από μόνο του, με δεδομένο ότι δεν υπήρξε χάραξη δρομολογίου, να αποτρέψει τη σύγκρουση. Ο κ. Πυργίδης απάντησε καταφατικά και εξήγησε πως εξαιτίας του συστήματος τα τρένα θα σταματούσαν αυτόματα και δεν θα συγκρούονταν.

Ο κ. Πυργίδης ερωτήθηκε από τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Β. Κόκκαλη, εάν η επιτροπή εμπειρογνωμόνων ασχολήθηκε με το θέμα της έκρηξης και της πυρκαγιάς που ακολούθησε τη σύγκρουση των δύο συρμών, απαντώντας αρνητικά. Βάσει αυτής της απάντησης, ο κ. Κόκκαλης υπέβαλε αίτημα «όπως κληθούν οι πραγματογνώμονες που ασχολήθηκαν με το θέμα της έκρηξης, και μάλιστα ο κ. Μπαντζόπουλος και ο κ. Βασιλάκος που έχουν οριστεί από τον εφέτη-ανακριτή, και ο κ. Λακαφώσης από την πλευρά των οικογενειών».

Η εξεταστική επιτροπή θα συνεδριάσει εκ νέου αύριο Τετάρτη, προκειμένου να λάβει τις καταθέσεις του, τρίτου εκ των εμπειρογνωμόνων της «επιτροπής Γεραπετρίτη», κ. Ιω. Χαλκιά και του κ. Σπ. Πατέρα, τέως προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ.

Νωρίτερα, συνταρακτικά ήταν και τα όσα κατέθεσε στην επιτροπή ο κ. Προφυλλίδης.

Σύμφωνα με τον καθηγητή Βασίλη Προφυλλίδη, που μετείχε στην ειδική επιτροπή εμπειρογνωμόνων που συστάθηκε από τον τότε υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη, χαρακτηριστικά σιδηροδρόμων της δεκαετίας του ’60 παρουσίαζε το μοιραίο βράδυ της 28 Φεβρουαρίου που συνέβη η τραγωδία των Τεμπών ο σιδηρόδρομος.

Απαντώντας σε ερωτήσεις των βουλευτών-μελών της εξεταστικής επιτροπής ο κ. Προφυλλίδης ανέφερε ότι την ημέρα του δυστυχήματος δεν λειτουργούσε η φωτεινή σηματοδότηση, η τηλεδιοίκηση, το σύστημα GSMR, ούτε και το σύστημα αυτόματης προστασίας συρμών (ETCS). «Εκείνη την ημέρα της τραγωδίας, ο σιδηρόδρομος ο δικός μας είχε χαρακτηριστικά σιδηροδρόμων της δεκαετίας του ‘60, να μην πω και του ‘50», ανέφερε επί λέξει.

Σε άλλο σημείο της κατάθεσής του, ανέφερε πως δεν ισχύει η εντύπωση ότι με την τηλεδιοίκηση θα λύναμε όλα τα προβλήματα, καθώς –όπως είπε- εάν ήταν έτσι, η Ε.Ε. δεν θα είχε επιβάλλει το σύστημα ETCS, που είναι ένα σύστημα αυτόματης προστασίας των συρμών.

Ο Βασίλης Προφυλλίδης απάντησε αρνητικά στην ερώτηση του Βασίλη Κόκκαλη από τον ΣΥΡΙΖΑ για το εάν εξετάστηκαν τα συντρίμμια, καθώς είχαν αποσυρθεί, ενώ σε ερώτηση της Μιλένας Αποστολάκη από το ΠΑΣΟΚ για το εάν έχει εξήγηση για τους τόσους απανθρακωμένους επιβάτες, είπε ότι «το συγκεκριμένο πρόβλημα απαιτεί γνώσεις ειδικής μηχανολογίας και χημικής μηχανικής που δεν είχα. Δεν είναι συστηματικό πρόβλημα, που είχε να κάνει με την τραγωδία». Η κ. Αποστολάκη ρώτησε ακόμη εάν αποτελεί μύθο η εντύπωση ότι δεν θα είχαμε 57 νεκρούς εάν λειτουργούσε το κέντρο της Καρόλου, εάν υπήρχε δεύτερος σταθμάρχης, εάν υπήρχε τηλεδιοίκηση, και εάν υπήρχε ERTMS, ο κ. Προφυλλίδης είπε ότι «μόνο το ETCS χρειαζόταν, εφόσον λειτουργούσε».

Σύμφωνα με πηγές της ΝΔ ο Βασίλης Προφυλλίδης άφησε αιχμές για τη Hellenic Train, αναφερόμενος στο GSMR, το σύστημα ενδοεπικοινωνίας που είχε εγκατασταθεί το 2018. «Όλοι οι συρμοί της τότε ΤΡΑΙΝΟΣΕ το είχαν» τόνισε, σχολιάζοντας αμέσως μετά: «Το 2023 δεν το είχαν. Αυτός ήταν ένας συρμός που δεν το είχε. Ήταν ένα σύστημα που δεν είχε αξιοποιηθεί».

Νωρίτερα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, είχε επίσης μιλήσει αιχμηρά για τη σιδηροδρομική εταιρεία, λέγοντας ότι οι μηχανοδηγοί πιθανότατα πιέζονταν για ταχύτερη εκτέλεση των δρομολογίων, ενώ δεν έκρυψε τη διαφωνία του σχετικά με την κατάργηση του κέντρου στην Καρόλου από τη Hellenic Train.

Οι ίδιες πηγές αναφερόμενες στην κατάθεση Προφυλλίδη εστίαζαν στην αναφορά του πως «αν ο μοιραίος σταθμάρχης είχε πατήσει τα δύο κομβία που έπρεπε, θα είχε στείλει τον συρμό εκεί που έπρεπε» και στη φράση του πως «όταν τηρείται σχολαστικά ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας δεν υπάρχουν προβλήματα», εξηγώντας ότι η χώρα μας, κάλυψε την υποχρέωσή της για έκδοση εθνικών κανόνων ασφαλείας, καθότι τα έργα τη δεδομένη στιγμή ήταν υπό κατασκευή, με την επαναφορά του ΓΚΚ. Αυτό αποκαθιστά τα τεχνικά προβλήματα.

Για μεθοδευμένη απόπειρα συγκάλυψης εκ μέρους της πλειοψηφίας κάνει λόγο σε δήλωσή της η Μιλένα Αποστολάκη, υπογραμμίζοντας ότι «όλοι οι μύθοι, που έστησε η κυβερνητική πλειοψηφία, για να συγκαλύψει τις ευθύνες του Υπουργού της και των «γαλάζιων» διοικήσεων στον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ, καταρρίπτονται». Σύμφωνα με την βουλευτή του ΠΑΣΟΚ ο καθηγητής Βασίλειος Προφυλλίδης μέλος της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, που όρισε η κυβέρνηση, ήταν αποκαλυπτικός.

«Ο καθηγητής Συγκοινωνιακής Τεχνικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης κατέρριψε το κυβερνητικό αφήγημα περί «ανθρώπινου λάθους» καταθέτοντας ότι αν λειτουργούσε το Δευτεροβάθμιο Κέντρο της Καρόλου, υπήρχε δεύτερος σταθμάρχης, είχε εγκατασταθεί η τηλεδιοίκηση και τα συστήματα GSMR και ETCS δεν θα θρηνούσαμε την απώλεια 57 συνανθρώπων μας», επισημαίνει στη δήλωσή της για να προσθέσει ότι αποκαλυπτική είναι και η αναφορά του ότι η επιτροπή βρέθηκε στον τόπο της τραγωδίας δεκαπέντε μέρες μετά και αφού προηγουμένως -όπως ενημερώθηκαν- είχε μπαζωθεί και δεν υπήρχαν στοιχεία χρήσιμα για το πόρισμα τους.

Όπως σημείωσε ο κύριος Προφυλλίδης σε ερώτηση που του υποβλήθηκε, αν δεν είχε συμβεί η επέμβαση στον τόπο της τραγωδίας, δηλαδή το μπάζωμα, η επιτροπή θα είχε μεταβεί εκεί την επομένη του διορισμού της.

«Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με την επιμονή της κυβερνητικής πλειοψηφίας να αποκλείσει κρίσιμους μάρτυρες, κάτι που το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής δεν θα επιτρέψει, αποτελούν ατράνταχτη απόδειξη της μεθοδευμένης απόπειρας συγκάλυψης», τονίζει η κ. Αποστολάκη.

Δήλωση των Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία

«Προσβλητική η κατάθεση του CEO της Hellenic Train, Μαουρίτσιο Καποτόρτο, και ύποπτη ψευδορκίας, καθώς, ενώ είναι πασιφανές ότι δεν λειτουργούσαν τα αυτοματοποιημένα συστήματα ασφαλείας, εντούτοις ισχυρίστηκε ότι δεν ήταν απλά λειτουργικά.

Γι’ αυτόν τον λόγο προτείναμε να διαβιβαστεί η κατάθεσή του στην Εισαγγελία Εφετών, στην οποία συμφώνησαν όλα τα κόμματα, ακόμη και της κυβερνητικής πλειοψηφίας.

Ελπίζουμε η ΝΔ να δείξει την ίδια ευαισθησία για την εξακρίβωση της αλήθειας, δεχόμενη να καλέσει στην εξεταστική επιτροπή για κατάθεση κι άλλους κρίσιμους μάρτυρες, που έχουν γνώση, όπως ο κ. Γεννιδούνιας.

Παράλληλα, από την κατάθεση του μάρτυρα εμπειρογνώμονα Προφυλίδη, προέκυψε ότι έγινε αλλοίωση με παρεμβάσεις στον τόπο του εγκλήματος, το οποίο δυσχέρανε το έργο των εμπειρογνωμόνων. Υπενθυμίζουμε ότι την ευθύνη για τη φύλαξη του χώρου είχε το Συντονιστικό Όργανο Πολιτικής Προστασίας υπό τον κ. Τριαντόπουλο».

Διαβάστε επίσης:

Λιάνα Κανέλλη: «Κατέληξα διασωληνωμένη και στα όρια» – Το κείμενο για την περιπέτεια υγείας της

Αγροτικές κινητοποιήσεις: Η κυβέρνηση ψάχνει το… χειρόφρενο στα τρακτέρ – Οι υποσχέσεις Μητσοτάκη και τα μέτρα για ρεύμα, πετρέλαιο, αποζημιώσεις

Νέα Αριστερά για εξαγγελίες Μητσοτάκη: Η κοροϊδία στους αγρότες συνεχίζεται

Keywords
Τυχαία Θέματα
Εξεταστική, Τέμπη, Φωτιές, Γεραπετρίτη, CEO, Hellenic Train,exetastiki, tebi, foties, gerapetriti, CEO, Hellenic Train