Γιολάντα Μπαλαούρα στο topontiki.gr: Το «Ναυάγιο» είναι το «πάμε κι όπου βγει» της εποχής του

Σε ένα παιχνίδι συμπτώσεων η Γιολάντα Μπαλαούρα τη σεζόν- τηλεοπτική και θεατρική- που διανύουμε είναι η Πολυξένη Γιαννακάκη, σύζυγος αδίστακτου τοκογλύφου, στοχοπροσηλωμένη στην οικογένεια της, ένας άνθρωπος που θέλει να βλέπει την καλή πλευρά των ανθρώπων και των πραγμάτων, στη δραματική σειρά «Το ναυάγιο» (Mega).

Μητέρα δύο κοριτσιών αλλά θα είναι μητέρα επίσης και της Μπερλίσας στο «Περλιμπλιν και Μπελίσα» του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα το οποίο θα παρουσιαστεί από τον ερχόμενο Φεβρουάριο στο θέατρο

Πορεία σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου.

Για μια δουλειά τι «μετράει», το έργο, ο ρόλος, ο σκηνοθέτης, το κείμενο;

Είναι πολλά μαζί. Συνδυασμός συνισταμένων. Οι συντελεστές, καταρχάς. Οι συνάδελφοι, ο σκηνοθέτης, εκείνοι που βρίσκονται πίσω από τις κάμερες, ή πίσω από τη θεατρική σκηνή, προφανώς και το έργο. Παρατηρώ και ενεργώ βάση ενστίκτου. Και με το «Ναυάγιο» είχα ένστικτο.

Ήταν ένα θαλάσσιο δυστύχημα, μια ναυτική τραγωδία με αντίκτυπο σε ζωές πολλών ανθρώπων και στην κοινωνία. Συνέβη και στις μέρες μας. Το ζήσαμε όλοι μας με την σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη.

Το σοκαριστικό είναι ότι ξεκινούν άνθρωποι να πάνε στον προορισμό τους και η ανευθυνότητα που βαπτίζεται «ανθρώπινο λάθος» κοστίζει ανθρώπινες ζωές.

Αν συγκρίνουμε τη Φαλκονέρα με τα Τέμπη, το μόνον που αλλάζει είναι η εποχή. Το «πάμε και όπου βγει», ίδιο. Το «Φοίνιξ» ένα πλοίο χωρίς χαρτιά, που δεν ήταν καν επιβατηγό, σάλπαρε με χαλασμένη μπουκαπόρτα μέσα σε κακοκαιρια μεγάλης έντασης. Οι δύο αυτές τραγωδίες έχουν πολλά κοινά σημεία. Ίσως εκείνη να οφείλεται και η απήχηση της σειράς.

Δηλαδή;

Το αδιανόητο της απώλειας που βιώνουν ταυτόχρονα τόσοι πολλοί άνθρωποι. Αυτό είναιι το σοκαριστικό. Και το γεγονός ότι μετατοπίζονται οι ευθύνες από εκείνους που κανονικά έπρεπε να τις έχουν.

Ήταν να ταξιδέψω με το ένα από τα δύο μοιραία τρένα τον περασμένο Φεβρουάριο. Επειδή έχω συνεργασία με το ΚΘΒΕ, συχνά πηγαινοέρχομαι με τρένο στη Θεσσαλονίκη.

Πήρα το τρένο για την Θεσσαλονίκη μία ημέρα νωρίτερα για να καλύψω πιθανότητα καθυστερήσεων και να είμαι στην ώρα μου σε επαγγελματικό ραντεβού που είχα στο ΚΘΒΕ. Τα μεσάνυχτα της 28ης Φεβρουαρίου ενώ κοιμόμουν στη Θεσσαλονίκη το κινητό μου «πήρε φωτιά». Η οικογένεια μου, φίλοι, συνάδελφοι, τηλεφωνούσαν νομίζοντας ότι ήμουν σε εκείνο το τρένο στα Τέμπη. Ακόμα και τώρα είναι σοκαριστικό το γεγονός ότι για μια μέρα διαφορά ζω.

Μητέρα στην τηλεόραση, μητέρα και στο θέατρο. Κοινά σημεία και διαφορές;

Πρόκειται για τελείως διαφορετικές γυναίκες. Η Πολυξένη στο «Ναυάγιο» είναι μια γυναίκα της εποχής της. Έχει μια τραγική αθωότητα. Παντρεύτηκε με προξενιό. Είναι καλόψυχή, αγαπά τον άνδρα και τα παιδιά της, είναι επικεντρωμένη στο «βασίλειο» του σπιτιού της και δεν αντιλαμβάνεται ότι ο άνδρας της είναι ένας αδίστακτος τοκογλύφος ή ότι οι κορές της τής λένε ψέματα. Είναι άνθρωπος καλών προθέσεων και ευκολόπιστη. Θέλει να βλέπει την καλή πλευρά ανθρώπων και πραγμάτων.

Στο έργο του Λόρκα η μητέρα της Μπερλίσας, πουλάει την πανέμορφη κόρη της στον ηλικιωμένο Περλιμπλίν, διότι ομνύει στον τρυφηλό βίο. Το χρήμα πάνω απόλα. Επενδύει σε έναν υλιστικό τρόπο ζωής.

Αποτελούν τις δύο όψεις του ιδίου νομίσματος οι δύο χαρακτήρες;

Η μια διακρίνεται από μια τραγική αθωότητα, η άλλη από πονηριά. Όμως θα σας πώ κάτι. Δεν είναι καλό να χαρακτηρίζει ο ηθοποιός τους ρόλους διότι μετά δεν μπορεί να τους παίξει. Έτσι το αντιλαμβάνομαι.

Γιατί;

Διότι παγιδεύεσαι. Σε κλείνει. Ο χαρακτηρισμός ενός ρόλου σού περιορίζει τα περιθώρια να ανακαλύψεις άλλα πράγματα. Στοιχεία για να «χτίσεις» τον χαρακτήρα, να τον εξελίξεις.

Η «συμβίωση» με την Πολυξένη πόσο σας δυσκόλεψε;

Δεν με προβλημάτισε καθόλου. Διότι ως άνθρωπος είναι αναγνωρίσιμη. Έχει την καλοσύνη και την αθωότητα της δικής μου μητέρας, έχει χαρακτηριστικά που «βλέπω» σε συγγενικά μου πρόσωπα.

Θα υψώσει ανάστημα στον αυταρχικό- καταπιεστικό σύζυγό της;

Το έχει κάνει ήδη μια φορά. Φθάνοντας στο λιμεναρχείο για να μάθουν αν η κορη τους ζει, γυρνά και του λέει «εσύ φταίς που πήρε το παιδί του πλοίο» και να πάψει να καταλογίζει ευθύνες σε άλλους. Θα «πατήσει πόδι» σε ένα από τα προσεχή επεισόδια επιμένοντας ότι η οικογένεια της πρέπει να συμμετάσχει στην αγωγή των συγγενών των θυμάτων του «Φοίνιξ» σε βάρος της ναυτιλιακής ενώ ο άνδρας της δεν θέλει να εμπλακεί σε τέτοια διαδικασία.

Ο ρόλος της στη σχέση Λίνας- Μάκης ποιος θα είναι εντέλει;

Δεν γνωρίζουμε. Δεν έχουμε κείμενα για τόσο μπροστά. Ξέρω όμως ότι για την Πολυξένη ο Μάκης έχει όλα εκείνα τα στοιχεία που θα κάνουν τη Λίνα να τον ερωτευτεί. Ως μάνα του παιδιού μου, τον εγκρίνω…

Παραμένει η ελληνική κοινωνία πατριαρχική;

Σε μεγάλο βαθμό ναι. Γι’ αυτό και και δίνουμε όλους αυτούς τους αγώνες. Για να αλλάξουμε την κατάσταση.

Σίγουρα η θέση της γυναίκας τουλάχιστον στην δυτική κοινωνία, δεν είναι όπως ήταν σε άλλες εποχές. Αλλά υπάρχει και ένας άλλος κόσμος, στον οποίο οι γυναίκες φορούν μαντίλες ή ακόμα χειρότερα δεν επιτρέπεται να είναι σε δημόσια θέα υποψία δέρματος, ούτε τα χαρακτηριστικά του προσώπου.

Παράλληλα, γιατί γίνεται λόγος για μητριαρχία;

Πόσο μεγάλο μπορεί να είναι αυτό το ποσοστό. Διότι το φαινόμενο με τις γυναικοκτονίες είναι ανησυχητικό. Και δυστυχώς το βλέπουμε από ανθρώπους σε νεαρές ηλικίες.

Οι γυναίκες πρέπει να προσέχουμε πως μεγαλώνουμε τα παιδιά μας. Οι γονείς, γενικώς, πρέπει να προσέχουν. Δεν μεγαλώνουμε αγόρια ή κορίτσια. Παιδιά μεγαλώνουμε. Πρέπει να εκπαιδεύουμε τον εαυτό μας για τον γονεϊκό ρόλο.

Πώς;

Πρώτος οδηγός η αγάπη, το συναίσθημα. Θα μού πείτε, από την άλλη υπάρχει και η αγάπη που σκοτώνει. Γι’ αυτό πρέπει να συμβουλευόμαστε ανθρώπους που έχουν την ειδική επιστημονική κατάρτιση οι οποίοι θα μας βοηθήσουν να γίνουμε καλύτεροι γονείς.

Info

«Το ναυάγιο» (Meg, Κυριακή με Τετάρτη, 22.50) από το ομότιτλο μυθιστόρημα του Σπύρου Πετρουλάκη (εκδ Μνωας), σενάριο Γιώργος Κόκουβας, σκηνοθεσία Γιάννης Χαριτίδης, με τους Γιάννης Στάνκογλου, Αναστασία Παντούση, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, Λεωνίδας Κακούρης, Γιώργος Χρυσοστόμου, Έκτορας Λιάτσος, Μιχαήλ Ταμπακάκης, Δημήτρης Καπουράνης, Αθηνά Ροδίτου, Αμαλία Καβάλη, Γιώργος Χριστοδούλου, Θάνος Λέκκας, Νίκος Γκέλια, Κώστας Ξυκομηνός, Γιώργος Σουξές, Φωτεινή Ντεμίρη, Μαρία Ζορμπά, Γιολάντα Μπαλαούρα, Αντιγόνη Φρυδά, Γιώργος Μακρής, Στέλλα Ψαρουδάκη κ.ά..

«Περλιμπλιν και Μπελίσα», του Φεντερικο Γκαρθία Λορκα, σκηνοθεσία Δημήτρης Τάρλοου με τους Χρήστο Σαπουντζή, Μαριάννα Πουρέκγα, Γιολάντα Μπαλαούρα, Δανάη Σαριδάκη, Έλενα Μελά, Περικλή Σιούντα, από 19 Φεβρουαρίου 2024 στο θέατρο Πορεία (Τρικόρφων 3-5, Πλατεία Βικτωρίας, https://poreiatheatre.com)

Διαβάστε επίσης:

Σεισμός: Η στιγμή της ισχυρής δόνησης στον αέρα του «Καλημέρα Ελλάδα» και του «Happy Day» (Videos)

Τηλεθέαση (1/11): Πρωτιά με βραχεία κεφαλή για τη «Γη της ελιάς»

Τέλος ο Τζώρτζης Ποφάντης από τον ΑΝΤ1

Keywords
mega, θεατρο, οφείλεται, κθβε, θεσσαλονικη, αθωότητα, λορκα, https, σεισμος, ελλαδα, happy, ΑΝΤ1, παγκόσμια ημέρα της γυναίκας 2012, αλλαγη ωρας, αθηνα, Καλή Χρονιά, οφειλετες δημοσιου, Ημέρα της μητέρας, Ημέρα του παιδιού, τελος του κοσμου, αλλαγη ωρας 2013, κοινωνια, μια ημερα, γυναικα, δουλεια, ηθοποιος, κθβε, μητερα, τηλεοραση, ψεματα, ωρα, αγαπη, αγωγη, αγωνες, αθωότητα, αμαλια, ανησυχητικο, ανθρωπος, απηχηση, γεγονος, γινεται, γονεις, δαναη, δυστυχως, δυτικη, ελενα, υπαρχει, ενστικτο, εποχη, εποχες, επρεπε, ζωης, ιδιο, θεα, καμερες, κινητο, λεωνιδας, λορκα, μαρια, μυθιστορημα, οδηγος, οικογενεια, οφείλεται, παιδι, παιδια, πετρουλακη, πλοιο, ραντεβου, ρολο, σεζον, σεναριο, συζυγο, σειρα, σκηνοθεσια, σπυρου, τεμπη, τρενο, τρενα, φεντερικο γκαρθια λορκα, φταις, φορα, χειροτερα, χρημα, αγορια, δημητρης, εκτορας, επεισοδια, φιλοι, https, κειμενα, κορες, κωστας, κυριακη, λεκκας, μια φορα, μπροστα, οψεις, παιχνιδι, σκηνη, σκοτωνει, θανος
Τυχαία Θέματα
Γιολάντα Μπαλαούρα, Ναυάγιο,giolanta balaoura, navagio