Ομόφυλα ζευγάρια: Διχασμός στην Ιεραρχία για τη βάπτιση – Τι σημαίνει η αμφισβήτηση Ιερώνυμου από Χρυσόστομο και Ιγνάτιο

Διαστάσεις με ευρύτερο ενδιαφέρον για τις εσωτερικές ισορροπίες της εκκλησίας προσλαμβάνει η διαφωνία που έχει ενσκήψει στους κόλπους της Ιεραρχίας για το εάν πρέπει να (νηπιο)βαπτίζονται τα παιδιά των ομόφυλων ζευγαριών.

Και ενδεχομένως επ’ αυτού του θέματος να τοποθετούνται πολλοί μητροπολίτες έχοντας κατά νου και την «επόμενη ημέρα» στην Ιεραρχία, καθώς ήδη στο παρασκήνιο συνάπτονται συμμαχίες ή «καταθέτονται» φιλοδοξίες για την ηγεσία της εκκλησίας, όταν βεβαίως έρθει η ώρα.   

Ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος διαμήνυσε μεν την Πέμπτη ότι τα παιδιά αυτά δεν θα βαπτίζονται,

παρά μόνον εάν το θελήσουν όταν γίνουν ενήλικες, αλλά επιφανείς μητροπολίτες διαφοροποιήθηκαν αμέσως από την άποψή του και το θέμα πλέον θα συζητηθεί σε επόμενη σύνοδο της Ιεραρχίας σε κλίμα έντονης αμφισβήτησης προς την άποψη του προκαθημένου.

Μία γενικευμένη αντίδραση στην τοποθέτηση του αρχιεπισκόπου μπορεί να επιδράσει σε μεγάλο βαθμό στη διαμόρφωση των «μπλοκ» που θα εμφανιστούν όταν τεθεί θέμα διαδοχής.

Παραπομπή στη σύνοδο της Ιεραρχίας

Το θέμα με τη βάπτιση των παιδιών ομόφυλων ζευγαριών και τι θα κάνει η εκκλησία με τη βάπτισή τους ή όχι, εμφανίστηκε ως «παρεμπίπτον» ζήτημα από τη θέσπιση του γάμου.

Δεν πρόκειται για μία εύκολη απόφαση και ίσως γι αυτό ο κ. Ιερώνυμος έσπευσε να ξεκαθαρίσει τη δική του θέση.

Αλλά οι διαφωνίες προέκυψαν αμέσως με αποτέλεσμα να έχει διαμορφωθεί ένα εκρηκτικό κλίμα, ιδίως μετά τις δηλώσεις του Μεσσηνίας Χρυσόστομου και του Δημητριάδος Ιγνατίου, οι οποίοι έχουν κύρος και ασκούν επιρροή εντός και εκτός εκκλησίας – τάχθηκαν και οι δύο υπέρ της βάπτισης.

Η κίνηση των δύο μητροπολιτών, που υποστηρίζουν ότι η εκκλησία δεν πρέπει να εκδικείται αρνούμενη τη βάπτιση σε παιδιά, έχει φέρει και άλλους ιεράρχες, είτε στην αντίπερα όχθη από τον αρχιεπίσκοπο, είτε στη μέση.

Στο χορό των αποστάσεων από τον κ. Ιερώνυμο μπήκε για παράδειγμα και ο γενικά μετριοπαθής Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιερόθεος, ο οποίος εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι θα μελετηθεί το θέμα της βάφτισης, λέγοντας πως δεν φέρει καμία ευθύνη το παιδί.

Την ίδια άποψη, περί της ανάγκης να συζητηθεί το θέμα στην Ιεραρχία εξέφρασε και ο Παροναξίας Καλλίνικος, σημειώνοντας ότι η άποψη του κ. Χρυσόστομου έχει βάση, όπως και εκείνη του αρχιεπισκόπου. Η εξίσωση που έκανε στις δύο απόψεις ο κ. Καλλίνικος είναι ενδεικτική για την προσέγγιση του θέματος.  

Παρέμβαση από Χρυσόστομο και Ιγνάτιο

Σημειωτέον ότι ο κ. Χρυσόστομος χαρακτήρισε «προσωπική άποψη» την πρόταση του κ. Ιερωνύμου σχετικά με τη μη βάπτιση νηπίων παιδιών υιοθετημένων από ομόφυλα ζευγάρια, τονίζοντας παράλληλα ότι «δεν απηχεί τη θέση της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος η οποία αναμένει την εισήγηση της Συνοδικής Επιτροπής Νομοκανονικών και Δογματικών Θεμάτων, όπως αποφασίστηκε στη συνεδρίαση της 23 Ιανουαρίου 2024».

Ο Μεσσηνίας υποστηρίζει ότι «η μη βάπτιση των συγκεκριμένων παιδιών αποτελεί ιδιάζον κανονικό επιτίμιο σε αυτά επειδή υιοθετήθηκαν από ομόφυλα ζευγάρια τα οποία αμαρτάνουν».

Ο δε κ. Ιγνάτιος δήλωσε ότι «η Εκκλησία ποτέ δεν θα αρνηθεί να βαπτίσει παιδιά, να βαφτίσει ανθρώπους».

Αλλά και ο Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής, Παντελεήμων, επισήμανε (μιλώντας στην τηλεόραση του ΑΝΤ1) ότι «αυτή η συγχώρεση, η κατανόηση, η αγάπη, για εμάς στην Εκκλησία είναι στάση ζωής. Η Εκκλησία δεν είναι ποτέ τιμωρητική. Ο κανόνας στην Εκκλησία γίνεται παιδαγωγία και όχι τιμωρία».

Επίσης ο Μητροπολίτης Λαρίσης και Τυρνάβου Ιερώνυμος υποστήριξε ότι η βάφτιση των παιδιών των ομόφυλων ζευγαριών θα γίνεται «υπό όρους και προϋποθέσεις που θα διασφαλίζουν την ιερότητα του μυστηρίου». Και πρόσθεσε με νόημα ότι «όσες βαπτίσεις έγιναν ήδη, αναγνωρίζονται εν Θεώ. Καμία βάπτιση δεν “έγινε κακώς” ούτε ανακαλείται. Από εκεί και πέρα, δεν έχουμε σχετική απόφαση της Εκκλησίας για το τι θα συμβεί με τη βάπτιση παιδιών ομόφυλων ζευγαριών».

Υπέρ του αρχιεπισκόπου ο Πειραιώς και ο Φθιώτιδος

Αναφανδόν στο πλευρό του αρχιεπισκόπου τάχθηκε ο Πειραιώς Σεραφείμ, ο οποίος χαρακτήρισε «ορθοτάτη» τη δήλωση του κ. Ιερώνυμου για τη μη βάπτιση των παιδιών ομόφυλων ζευγαριών. Έδωσε δε τη δική του εξήγηση: «Δεν κατανοείται ότι στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν μπορεί να ισχύσει ο νηπιοβαπτισμός, διότι την ελλίπουσα πίστη του νηπίου, που είναι προϋπόθεσις του βαπτίσματος, που δεν είναι “φολκλόρ” ή πανηγυράκι, αλλά Μυστήριο της Εκκλησίας, πολιτογραφήσεως στην Βασιλεία του Θεού κατά το Κυριακόν λόγιον “ὁ πιστεύσας καὶ βαπτισθεὶς σωθήσεται, ὁ δὲ ἀπιστήσας κατακριθήσεται”, (Μαρκ. 16,16) δεν αναπληρώνει η πίστις των κηδεμόνων του τεκνοθετηθέντος από ομοφυλόφιλο ζεύγος παιδιού, διοτί δεν υφίσταται τέτοια πίστις, την στιγμή κατά την οποία οι άνθρωποι αυτοί την πίστη της Εκκλησίας την απορρίπτουν με την προσωπική τους ζωή».

Ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος Συμεών δήλωσε πως ο αρχιεπίσκοπος «είπε το αυτονόητο. Όταν δύο άνθρωποι αποφασίσουν να ζήσουν με έναν τρόπο ο οποίος είναι άρνηση της Εκκλησίας, και είναι δικαίωμα τους, συγχρόνως οι ίδιοι άνθρωποι το παιδί που, ας πούμε, θα έχουν αποκτήσει με τον τρόπο που θα έχουν αποκτήσει, θα έρθουν να μου πουν, χωρίς να το ρωτήσω, χωρίς να εκφράσει την άποψή του, θέλω να ενταχθεί στην Εκκλησία; Είναι αντιφατικό από τους ίδιους».

Διαβάστε επίσης:

Συγκινεί ο πατέρας της Ραφαέλας: Μας λείπεις πολύ – Θα έρθουμε να σε βρούμε εκεί που είσαι

Πειραιάς: Προσπάθησε να «ψαρέψει» ανήλικη στο ίντερνετ και συνελήφθη – Η παγίδα που του έστησε ο πατέρας του κοριτσιού

Βασίλης Μάγγος: Αναβολή για τις 20 Σεπτεμβρίου στη δίκη για τον ξυλοδαρμό του από αστυνομικούς

Keywords
Τυχαία Θέματα
Ομόφυλα, Διχασμός, Ιεραρχία, Ιερώνυμου, Χρυσόστομο, Ιγνάτιο,omofyla, dichasmos, ierarchia, ieronymou, chrysostomo, ignatio