Στη μέγγενη το Airbnb – Στόχος της ΑΑΔΕ τα αδήλωτα εισοδήματα από βραχυχρόνιες μισθώσεις

Στη φάκα θα πιάνονται πλέον τα αδήλωτα εισοδήματα από βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων τύπου Airbnb μετά το νέο μνημόνιο συνεργασίας που υπέγραψε η ΑΑΔΕ με τις ψηφιακές πλατφόρμες Airbnb, Booking.com και Expedia Group/VRBO. Σε περίπτωση μη εγγραφής στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης, αυστηροποιείται το πρόστιμο

και ορίζεται, ανά χρήση, σε 50% των ακαθαρίστων εσόδων του τελευταίου φορολογικού έτους και κατ’ ελάχιστον 5.000 ευρώ (σήμερα το πρόστιμο είναι οριζόντιο και ανέρχεται σε 5.000 ευρώ).

Όμως στη βραχυχρόνια μίσθωση αλλά και στα τουριστικά καταλύματα μπαίνει και ένα νέο χαράτσι, το οποίο θα καλύπτει σε μόνιμη βάση το ετήσιο κόστος των φυσικών καταστροφών. Πρόκειται για τέλος αντιμετώπισης των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής, το οποίο πλέον αντικαθιστά τον Φόρο Διαμονής. Το όφελος από αυτό το τέλος υπολογίζεται σε 240 εκατ. ευρώ ετησίως και χρησιμοποιείται για την ανωτέρω μόνιμη αύξηση του λογαριασμού που καλύπτει το κόστος αποκατάστασης από τις φυσικές καταστροφές.

Την ίδια ώρα μπαίνει ΦΠΑ σε ιδιοκτήτες που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτόν και διαθέτουν περισσότερα των τριών ακινήτων ως καταλύματα τύπου Airbnb!

Το νέο μνημόνιο

Σε ό,τι αφορά τη νέα συμφωνία με τις γνωστές σε όλους μας πλατφόρμες, από εδώ και στο εξής ο ελεγκτικός μηχανισμός θα έχει πλήρη εικόνα για το είδος και την επιφάνεια των ακινήτων που εκμισθώνονται, καθώς επίσης και το ύψος των εσόδων που αποφέρουν στους διαχειριστές με δυνατότητα ελέγχου της κίνησης χρημάτων στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς.

Έτσι θα μπορεί μέσω εξπρές διασταυρώσεων να εντοπίζει περιπτώσεις μη δήλωσης των ακινήτων στο Μητρώο ή ψευδούς δήλωσης για τα στοιχεία τους και τη διάρκεια της εκμίσθωσης.

Το νέο μνημόνιο συνεργασίας προβλέπει ότι οι διεθνείς ψηφιακές πλατφόρμες θα είναι υποχρεωμένες πλέον να:

● Εισάγουν συντακτικούς ελέγχους στο πεδίο όπου αναγράφονται οι αριθμοί μητρώου των ακινήτων (Αριθμός Μητρώου Ακινήτου (ΑΜΑ), Ειδικού Σήματος Λειτουργίας (ΕΣΛ) ή του Μοναδικού Αριθμού Γνωστοποίησης (ΜΑΓ), προς αποφυγή λαθών και καταστρατηγήσεων από τους διαχειριστές.

● Αποστέλλουν επιπλέον το όνομα και το επίθετο του κατόχου λογαριασμού IBAN για την ταυτοποίηση και τον έλεγχο των διαχειριστών.

● Συμπεριλαμβάνουν το σύνολο των ετησίων ενοικιάσεων (διανυκτερεύσεων) της κάθε καταχώρησης.

● Επιστρέφουν στην ΑΑΔΕ, σε μορφή αρχείου, τους διαχειριστές που δεν συμμορφώθηκαν ενώ έχουν ήδη λάβει ειδοποιήσεις για να συμπληρώσουν ή να διορθώσουν τον αριθμό του ακινήτου τους.

● Ανταλλάσσουν υποχρεωτικά τα δεδομένα σε συγκεκριμένη μορφή αρχείου, γεγονός που διευκολύνει και επιταχύνει τη διαδικασία.

Κλιμακωτά πρόστιμα

Επίσης η πρακτική της κατηγοριοποίησης των καταχωρίσεων σε βραχυχρόνιες μισθώσεις και μη, σύμφωνα με το εμπορικό τους μοντέλο, επεκτείνεται σε όλες τις πλατφόρμες. Επισημαίνεται ότι το ποινολόγιο για τις πλατφόρμες που δεν θα συνεργάζονται με την ΑΑΔΕ προβλέπει την επιβολή κλιμακωτών προστίμων ανάλογα με το είδος της παράβασης, τα οποία ανέχονται σε:

● 100 ευρώ για κάθε πελάτη εάν υποβάλλουν εκπρόθεσμα τις πληροφορίες.

● 300 ευρώ για κάθε παράβαση ανά πελάτη εάν δεν υποβάλλουν πληροφορίες.

● 300 ευρώ για κάθε παράβαση ανά πελάτη αν υποβάλλουν ελλιπείς ή ανακριβείς πληροφορίες.

● 1.000 ευρώ ανά πελάτη εάν δεν ανταποκρίνονται σε αίτημα της φορολογικής διοίκησης, είτε για παροχή πληροφοριών ή στοιχείων, είτε για συμπλήρωση ή διόρθωση πληροφοριών ή στοιχείων εντός της προθεσμίας.

● 2.500 ευρώ για κάθε παράβαση εάν δεν συνεργάζονται στη διάρκεια ελέγχου για τη συμμόρφωση με τους κανόνες υποβολής των στοιχείων και δέουσας επιμέλειας.

● 5.000 ευρώ για κάθε παράβαση έπειτα από έλεγχο εάν δεν συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις υποβολής πληροφοριών.

Επίσης στις 10.000 ευρώ φθάνει το συνολικό ύψος των προστίμων ανά έτος για την εκπρόθεσμη υποβολή των πληροφοριών ενώ 500.000 ευρώ είναι το ανώτατο ύψος του προστίμου ανά έλεγχο.

Για τον αθέμιτο ανταγωνισμό

Παράλληλα θεσμοθετείται συνδυασμός παρεμβάσεων με στόχο την αντιμετώπιση αθέμιτου ανταγωνισμού με τα ξενοδοχεία (στις περιπτώσεις που η δραστηριότητα αυτή αποκτά επιχειρηματικά χαρακτηριστικά χωρίς, έως τώρα, να συνοδεύεται από τις αντίστοιχες υποχρεώσεις), αλλά και την αντιμετώπιση των δευτερογενών αρνητικών επιπτώσεων στην κτηματαγορά και τα ενοίκια. Δεν θίγεται η ανάπτυξη των βραχυχρόνιων μισθώσεων που αποτελούν σημαντική πηγή εισοδήματος για χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων αλλά και για τη χώρα συνολικά.

Οι παρεμβάσεις περιλαμβάνουν τα εξής:

1. Τροποποίηση ορισμού της βραχυχρόνιας μίσθωσης: Βραχυχρόνια μίσθωση θα ορίζεται η μίσθωση ή υπεκμίσθωση για συγκεκριμένη χρονική διάρκεια, μικρότερη των 60 ημερών, ακινήτου που είναι αναρτημένο σε ψηφιακή πλατφόρμα και εφόσον δεν παρέχονται άλλες υπηρεσίες πλην της διαμονής και της παροχής κλινοσκεπασμάτων.

2. Δημιουργείται νέος Κωδικός Αριθμός Δραστηριότητας (ΚΑΔ) ειδικά για βραχυχρόνια μίσθωση. Όλα τα νομικά πρόσωπα και τα φυσικά που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα βραχυχρόνιας μίσθωσης θα υποχρεούνται σε έναρξη ή προσθήκη δραστηριότητας με βάση τον νέο ΚΑΔ.

3. Υποχρέωση έναρξης επιχειρηματικής δραστηριότητας για φυσικά πρόσωπα που διαθέτουν σε ψηφιακή πλατφόρμα τρία ή περισσότερα προς εκμίσθωση / υπεκμίσθωση για σκοπούς βραχυχρόνιας μίσθωσης. Με τη συγκεκριμένη παρέμβαση οι ιδιώτες που αναρτούν προς μίσθωση (ή υπεκμίσθωση) τρία ή περισσότερα ακίνητα σε ψηφιακή πλατφόρμα, θα καθίστανται επιχειρήσεις (ατομικές ή νομικά πρόσωπα) και θα υποχρεούνται σε έναρξη όπως υποχρεούνται ήδη τα νομικά πρόσωπα που ασκούν τη συγκεκριμένη δραστηριότητα (με ανάλογες ασφαλιστικές εισφορές, τέλος επιτηδεύματος και ΦΠΑ από το πρώτο ακίνητο).

4. Επιβολή ΦΠΑ, Τέλους Παρεπιδημούντων και Φόρου Διαμονής: Για τους εκμισθωτές / υπεκμισθωτές νομικά πρόσωπα / ατομικές επιχειρήσεις με ΚΑΔ βραχυχρόνιας μίσθωσης: α) το εισόδημα από βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων θα υπόκειται σε ΦΠΑ, β) θα υπόκεινται σε Τέλος Παρεπιδημούντων και γ) θα υπόκεινται σε Φόρο Διαμονής, όπως ισχύει για τα τουριστικά καταλύματα (ξενοδοχεία και επιχειρήσεις ενοικιαζόμενων δωματίων).

Επισημαίνεται ότι ειδικά Φόρο Διαμονής που επιβαρύνει τον πελάτη θα έχουν και οι βραχυχρόνιες μισθώσεις των εκμισθωτών / υπεκμισθωτών φυσικών προσώπων (ιδιωτών) με ένα ή δύο ακίνητα. Επιπλέον, στον Φόρο Διαμονής ενσωματώνεται τέλος αντιμετώπισης των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής τόσο στη βραχυχρόνια μίσθωση όσο και στα τουριστικά καταλύματα για την κάλυψη μέρους του κόστους των φυσικών καταστροφών.

5. Εντατικοποίηση ελέγχων, με βάση τα δεδομένα των ηλεκτρονικών πλατφορμών και επιβολή κυρώσεων στις περιπτώσεις φοροδιαφυγής ή παροχής επιπρόσθετων υπηρεσιών πλην της διαμονής και της παροχής κλινοσκεπασμάτων.

6. Αυστηροποίηση κυρώσεων: Σε περίπτωση μη εγγραφής στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης αυστηροποιείται το πρόστιμο και ορίζεται, ανά χρήση, σε 50% των ακαθαρίστων εσόδων του τελευταίου φορολογικού έτους και κατ’ ελάχιστο 5.000 ευρώ (σήμερα το πρόστιμο είναι οριζόντιο και ανέρχεται σε 5.000 ευρώ). Σε περίπτωση υποτροπής για επόμενη χρήση το ανωτέρω πρόστιμο θα διπλασιάζεται.

7. Εκμίσθωση συνόλου διαμερισμάτων πολυκατοικίας: Σε περίπτωση που το σύνολο των διαμερισμάτων πολυκατοικίας ή συγκροτήματος κατοικιών διατίθεται προς βραχυχρόνια μίσθωση, θα θεωρείται τουριστικό κατάλυμα, το οποίο θα πρέπει να διαθέτει την αντίστοιχη αδειοδότηση.

Σημειώνεται ότι στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής της ΑΑΔΕ είναι καταχωρημένα 168.819 ακίνητα που ανήκουν σε 107.719 ΑΦΜ (νομικά και φυσικά πρόσωπα). Από αυτά:

● 27.367 ακίνητα ανήκουν σε 5.297 νομικά πρόσωπα.

● 141.452 ακίνητα ανήκουν σε 102.422 φυσικά πρόσωπα. Από αυτά έως δύο ακίνητα έχουν 94.982 φυσικά πρόσωπα (92,7% των φυσικών προσώπων). Τρία ή περισσότερα ακίνητα έχουν 7.440 φυσικά πρόσωπα και αντιστοιχούν σε 30.329 ακίνητα.

Συνεπώς, συνολικά θα κληθούν να καταβάλουν ΦΠΑ και Τέλος Παρεπιδημούντων 7.440 φυσικά πρόσωπα και 5.297 νομικά πρόσωπα με 57.696 ακίνητα (το 34,2% των ακινήτων), εκτός εάν επιλέξουν μέρος αυτών να τα μετατρέψουν σε μακροχρόνια μίσθωση. Σημειώνεται ότι 4.100 φυσικά πρόσωπα έχουν ακριβώς τρία ακίνητα (και επιπλέον 1.687 φυσικά πρόσωπα έχουν τέσσερα ακίνητα).

Οι αντιδράσεις

Ανάμεικτες είναι οι πρώτες αντιδράσεις στον τουρισμό για τις νέες παρεμβάσεις στις βραχυχρόνιες μισθώσεις και την αύξηση του Φόρου Διαμονής. Οι ιδιοκτήτες ακίνητων εκφράζουν τον προβληματισμό τους για την αύξηση του Φόρου Διαμονής, διότι, όπως επισημαίνουν, κάθε επιβάρυνση μπορεί να λειτουργεί αναλογικά σε βάρος του ανταγωνισμού.

«Για την αύξηση του Φόρου Διαμονής δεν θα πω το τετριμμένο, πως ο τουρισμός διαχρονικά αποτελούσε εύκολη λύση φορολόγησης για οποιοδήποτε θέμα» επισημαίνει ο πρώην πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Γιάννης Ρέτσος. «Θεωρώ όμως προβληματικό να φορολογείται άμεσα ο ξένος επισκέπτης μας, για την αποκατάσταση ζημιών και ενίσχυση των υποδομών μας, ελέω κλιματικής αλλαγής. Για τον σκοπό αυτόν υπάρχει το Τέλος Παρεπιδημούντων, ο ανασχεδιασμός του οποίου θα μπορούσε να λειτουργήσει βοηθητικά και στοχευμένα για τον κάθε προορισμό, επιβαρύνοντας όλες τις επιχειρήσεις που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τον τουρισμό. Να κατανοήσουμε τέλος πως κάθε επιβάρυνση του ξένου επισκέπτη μειώνει ανάλογα και την ανταγωνιστικότητα του τουρισμού, που παραμένει σε ποσοστό άνω του 90% εξαγωγική δραστηριότητα».

Διαβάστε επίσης:

Τι ζήτησε ο Κώστας Σκρέκας από τα σούπερ μάρκετ

ΑΑΔΕ: Ξεκινά η υποχρεωτική καταγραφή όλων των POS – Ποιοι υποχρεούνται να το πράξουν

Οριστικό λουκέτο στο καζίνο στο Ρίο – Δίμηνο κλείσιμο στο Λουτράκι

Keywords
Τυχαία Θέματα
Airbnb – Στόχος, ΑΑΔΕ,Airbnb – stochos, aade