Ποιος είναι ο Ραϋμόνδος Αλβανός που έπεσε στις φετινές Πανελλήνιες;

11:29 3/6/2022 - Πηγή: Star
Το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας σηματοδότησε σήμερα Παρασκευή (3/6) την έναρξη των Πανελληνίων Εξετάσεων για τους μαθητές των Γενικών Λυκείων όλης της χώρας.Πριν από λίγο ανακοινώθηκαν τα θέματα που έπεσαν στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία. Ανάμεσα στα κείμενα τα οποία κλήθηκαν να επεξεργαστούν οι φετινοί υποψήφιοι ήταν κι ένα απόσπασμα από το βιβλίο του Ραϋμόνδου Αλβανού με τίτλο «Ο ελληνικός εμφύλιος. Μνήμες σε πόλεμο και σύγχρονες πολιτικές ταυτότητες». Το κείμενο του Ραϋμόνδου Αλβανού Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία;Γιατί δεν αγαπάνε οι μαθητές την ιστορία;
Οι απαντήσεις είναι γνωστές. Γιατί συνήθως πρέπει να τη μάθουν παπαγαλία, γιατί συνήθως μαθαίνουν για προσωπικότητες και όχι για την κοινωνία, γιατί μαθαίνουν κυρίως για την παλαιότερη ιστορία και όχι τη νεότερη. Ο σημαντικότερος όμως λόγος που η ιστορία είναι απωθητική για τους μαθητές, είναι ότι το σχολείο δεν καταφέρνει να συνδέσει τη ζωή των μαθητών με το παρελθόν. Δεν καταλαβαίνουν γιατί να πρέπει να τα μάθουν όλα αυτά. Όπως μου έλεγαν κάποιοι φοιτητές μου: «Γιατί, κύριε, να πρέπει να μαθαίνουμε ιστορία; Εμείς κοιτάμε μπροστά. Κοιτάμε στο μέλλον». Αυτό που δεν καταλάβαιναν οι φοιτητές μου και δεν καταλαβαίνουν όσοι δεν εκτιμούν την αξία της γνώσης του παρελθόντος, είναι ότι τελικά όλοι μας είμαστε προϊόντα της ιστορίας. Ό,τι έχουμε στο μυαλό μας έρχεται από τους προηγούμενους από εμάς. Ακόμη και οι λέξεις που χρησιμοποιώ για να γράψω αυτές τις γραμμές, δεν είναι δικές μου. Έρχονται από τους προηγούμενους από μένα. Και βέβαια το πιο σημαντικό δεν είναι οι λέξεις. Είναι οι πεποιθήσεις, οι αξίες, οι γνώσεις ακόμη και οι κανόνες. Εμείς αποφασίζουμε για τους κανόνες που ρυθμίζουν τη ζωή μας; Όχι βέβαια. Οι προηγούμενοι από εμάς αποφασίζουν. Εμείς γεννιόμαστε μέσα σε ένα πολιτισμό, σε ένα κοινωνικό περιβάλλον που όλα αυτά έχουν ήδη διαμορφωθεί. Είναι τόσο μεγάλο το βάρος του παρελθόντος πάνω στο παρόν, που ένας ιστορικός έχει ισχυριστεί κάτι που όταν το είχα πρωτοακούσει είχα εντυπωσιαστεί: «Οι νεκροί μάς κυβερνούν». Βαριά κουβέντα. Δεν συμφωνώ εντελώς όμως, καθώς και εμείς επιδρούμε στον τρόπο που εξελίσσεται η ιστορία και έχουμε ευθύνη απέναντι στις μελλοντικές γενιές ως μελλοντικοί νεκροί που αναπόφευκτα είμαστε όλοι μας. Αξίζει να μαθαίνουμε για αυτούς τους νεκρούς. Αξίζει να γνωρίζουμε τι έκαναν, πώς σκέφτονταν, πώς ζούσαν. Αξίζει γιατί αυτοί είναι που διαμόρφωσαν τον κόσμο που μας περιβάλλει. Η γνώση του παρελθόντος είναι απαραίτητη για την κατανόηση του παρόντος. Ή, για να το πούμε με άλλα λόγια, δεν μπορούμε να καταλάβουμε το σήμερα αν δεν ξέρουμε σε βάθος το χθες. Η ιστορία είναι μια πράξη αυτογνωσίας, μια πράξη γνώσης για τον συλλογικό μας εαυτό, απαραίτητη για να καταλάβουμε τον πολιτισμό μας. Δεν μαθαίνουμε ιστορία για χάρη των προηγουμένων. Όντως αυτοί έφυγαν και δεν έχει πια καμία σημασία για αυτούς. Μαθαίνουμε ιστορία για εμάς, για να μάθουμε από τα λάθη των προηγουμένων, να δούμε τι λειτούργησε καλύτερα για εκείνους και τι όχι. Μαθαίνουμε ιστορία για να καταλάβουμε ποιοι είμαστε και να σκεφτούμε πού θέλουμε να πάμε. […]Το βιογραφικό του Ραϋμόνδου ΑλβανούΓεννήθηκε στην Αθήνα το 1971.Είναι απόφοιτος του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών.Έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Έσσεξ στην Αγγλία, στο τμήμα Συγκριτικής Ιστορίας.Το 2005 ανακηρύχθηκε διδάκτορας του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ.Ζει στην Καστοριά και από το 2002 διδάσκει, ως επιστημονικός συνεργάτης, στο τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας (Καστοριά).Είναι επιστημονικός Συνεργάτης του Ιδρύματος της Βουλής για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία.Είναι υπεύθυνος για τις ξεναγήσεις και τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Πάρκου Εθνικής Συμφιλίωσης στο Γράμμο.Έχει συμμετάσχει σε 25 ελληνικά και διεθνή συνέδρια.Δώδεκα άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε ελληνικά και ξένα επιστημονικά περιοδικά, καθώς και σε συλλογικούς τόμους.Έχει συνεργαστεί με τις περιοδικές εκδόσεις Διάπλους, Ιστορικά (Ελευθεροτυπίας), Ελλήνων Ιστορικά (εφ. Ελεύθερος Τύπος), Πολίτης, Πολεμικός Τύπος και Εμφύλιος Τύπος.Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται στις Δημόσιες Σχέσεις, στην πολιτική και κοινωνική ιστορία του εικοστού αιώνα με έμφαση στη δεκαετία του 40 και σε θέματα πολιτικών συμπεριφορών. 
Keywords
Τυχαία Θέματα