Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης: θα πούμε το νερό νεράκι και θα κόψουμε και τα αναψυκτικά

Κάθετα αντίθετες στο ενδεχόμενο επιβολής Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα μη αλκοολούχα ποτά, δηλαδή αναψυκτικά και εμφιαλωμένο νερό, εμφανίζονται οι επιχειρήσεις του κλάδου αναψυκτικών και ποτών, αλλά και εκείνου των εμφιαλωμένων νερών.Το μέτρο περιλαμβάνεται στις δεσμεύσεις της κυβέρνησης βάσει Μνημονίου για το 2012, αλλά λόγω της τεράστιας «μαύρης τρύπας» στα έσοδα προωθείται η επίσπευση της εφαρμογής του από φέτος.Αυτό το διάστημα πραγματοποιούνται συνεχείς επαφές μεταξύ των εταιριών και στελεχών του υπουργείου
Οικονομικών προκειμένου αφενός να ξεκαθαρίσει το τοπίο -το οποίο ας σημειωθεί ότι παραμένει θολό- σχετικά με τις προθέσεις του για το πότε σκοπεύει να επιβάλει το συγκεκριμένο μέτρο, μέσω του οποίου στοχεύει σε έσοδα άνω των 300.000.000 ευρώ, και αφετέρου ποια προϊόντα περιλαμβάνονται σε αυτή την κατηγορία.Και αυτό γιατί στο παράρτημα του Μνημονίου αναφέρεται ότι ο ΕΦΚ θα επιβληθεί στα μη αλκοολούχα ποτά, χωρίς να προσδιορίζει ακριβώς ποια προϊόντα αφορά, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο αυτός ο φόρος να επιβληθεί σε μια μεγάλη γκάμα, όπως τα αναψυκτικά, οι χυμοί, το εμφιαλωμένο νερό, ο καφές, τα γαλακτοκομικά, το τσάι, τα προϊόντα σόγιας.Ο πρόεδρος του ομίλου Coca Cola 3E Γ. Δαυίδ ανέφερε πρόσφατα ότι η επιβολή ΕΦΚ στα προϊόντα του κλάδου θα οδηγήσει σε πτώση της ζήτησης και σε αύξηση του πληθωρισμού, ενώ θα επιφέρει ζημιά στον κλάδο και άνοδο της ανεργίας. Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της Coca Cola 3E  Δώρος Κωνσταντίνου σημείωσε ότι η εταιρία είναι αντίθετη σε ένα τέτοιο μέτρο, αναφέροντας ότι, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, αύξηση της φορολογίας κατά 1 ποσοστιαία μονάδα επιφέρει μείωση 1,5% στις πωλήσεις.Ένα δις ευρώΗ αγορά των μη αλκοολούχων ποτών υπολογίζεται σε περίπου 1 δισ. ευρώ, αν ληφθούν υπόψη οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ, στα μικρά σημεία πώλησης (περίπτερα, καταστήματα ψιλικών) και στους χώρους μαζικής εστίασης, ενώ σε αυτήν δραστηριοποιούνται μεγάλες εταιρίες, πολυεθνικές και μη, όπως η Coca Cola 3E, η Pepsico - Ηβη, η Vivartia, η ΦΑΓΕ, η Nestle, η Λουξ, η Εψα και πολλές άλλες.Ο φόβος, φυσικά, των εταιριών είναι ότι μια νέα φορολογική επιβάρυνση -με τα σενάρια να κάνουν λόγο για Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης ακόμη και 30%- θα προκαλέσει περαιτέρω μείωση των πωλήσεων τους.Σημειώνεται ότι με βάση τα πλέον πρόσφατα στοιχεία οι πωλήσεις των αναψυκτικών, των χυμών και του εμφιαλωμένου νερού στα μεγάλα σούπερ μάρκετ έχουν μειωθεί κατά 5,68% το 2010.Οι εταιρίες υποστηρίζουν ότι κάθε διπλασιασμός της τιμής θα οδηγήσει σε μείωση της ζήτησης κατά 15%, με ότι αυτό συνεπάγεται για τη λειτουργία τους.Πηγή: Δημοκρατία 09/05/2011
Keywords
Τυχαία Θέματα