30 δις ευρώ ο τζίρος στο λιανεμπόριο τροφίμων!

Στα 30 δισ. ευρώ ανέρχεται ο συνολικός τζίρος του λιανεμπορίου τροφίμων, κινούμενος στα αντίστοιχα επίπεδα της Ολλανδία, της Ελβετίας και του Βελγίου, με τις επενδύσεις της τελευταίας οκταετίας να ξεπερνούν τα 6 δισ. ευρώ. Αυτό επισημαίνει μελέτη του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, σημειώνοντας ωστόσο την περιορισμένη συμμετοχή που έχει το οργανωμένο λιανεμπόριο στο συνολικό τζίρο. Αντιπροσωπεύει μόλις το 40%, ήτοι
11,5-12,5 δις. Ευρώ. "Αυτό υποδηλώνει", αναφέρεται στη μελέτη, "σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης στο μέλλον για το οργανωμένο λιανεμπόριο που επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει το μικρότερο ποσοστό συμμετοχής των μη ειδικευμένων καταστημάτων στις συνολικές πωλήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων στην Ευρώπη, με 63% περίπου όταν ο Ευρωπαϊκός Μέσος Όρος είναι 84%". Το λιανεμπόριο τροφίμων έχει το πιο διαδεδομένο πανελλήνιο δίκτυο καταστημάτων και με 57.000 σημεία πώλησης εξυπηρετεί 10 εκατομμύρια καταναλωτές. Την τελευταία 10ετία την μεγαλύτερη ανάπτυξη δικτύων είχαν τα αρτοποιεία (+25%) και τα σουπερμάρκετ (+17,5%). Τα σουπερμάρκετ παρά το μικρό ποσοστό καταστημάτων που εκπροσωπούν (περίπου 4.400 και σε ποσοστό 9,5%) έχουν μια ευρεία πανελλαδική κάλυψη και υψηλή πυκνότητα αφού αντιστοιχεί ένα κατάστημα σουπερμάρκετ ανά 2.600 κατοίκους περίπου (για γεωγραφικούς, κοινωνικούς και θεσμικούς λόγους) όταν οι αντίστοιχοι αριθμοί για ΗΠΑ είναι 8.600, Αγγλία είναι 9.600 και Γαλλία 5.100. Στη δεκαετία του 2000, η απασχόληση στο λιανεμπόριο τροφίμων αυξήθηκε κατά 30% (από τις μεγαλύτερες κλαδικές αυξήσεις στην Ελλάδα), ενώ στο λοιπό λιανεμπόριο αυξήθηκε μόνο κατά 4,3%. Σήμερα στον κλάδο απασχολούνται 190.000 άτομα. Οι επενδύσεις στον κλάδο, κρίνονται ως ιδιαίτερα σημαντικές αφού την περίοδο 2002-2010 ξεπερνούν τα 6 δις ευρώ. Οπως σημειώνεται στην μελέτη, οι επενδύσεις αυτές δεν έχουν επιδοτηθεί και αφορούν το σύνολο της χώρας με μεγάλη διασπορά στην επαρχία εξαιτίας των πανελλαδικών δικτύων καταστημάτων. Το οργανωμένο λιανεμπόριο παρά την περιορισμένη του συμμετοχή στον κλάδο όσον άφορα τις πωλήσεις, εκπροσωπεί το 63% των επενδύσεων αυτών. Τα 2/3 των κεφαλαίων που έχουν επενδυθεί, αφορούν στην τεχνολογική και οργανωτική αναβάθμιση του δικτύου με στόχο την βελτίωση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας, μείωση του κόστους εφοδιασμού, νέες υπηρεσίες στους καταναλωτές κλπ. Όσον αφορά την ακαθάριστη προστιθέμενη αξία, που αντιπροσωπεύει την αξία που παράγεται για τον σχηματισμό του ΑΕΠ (ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος), αυτή υπολογίζεται σε 14.025 εκατ. ευρώ το οποίο αντιστοιχεί στο 7,01% της συνολικής ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας της Ελλάδας. Ως προς την κερδοφορία (EBITDA) το οργανωμένο λιανεμπόριο βρίσκεται σε παρόμοια επίπεδα με αυτά του εξωτερικού με τα αποτελέσματα του (3,6%) να βρίσκονται κοντά στον μέσο όρο (4,2%) δείγματος γνωστών σουπερμάρκετ (best practices) του εξωτερικού. Επιπλέον, η έρευνα της εξέλιξης των τιμών των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στην Ελλάδα παρέχει μία
Keywords
Τυχαία Θέματα