Γιατι δεν πέφτουν οι τιμές στα μαγαζιά και τα Super Market;

Αξιοσημείωτη αντοχή σε συνθήκες πρωτοφανούς κρίσης παρουσιάζουν οι τιμές των περισσότερων προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ στη χώρα μας, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να τοποθετείται στην κατηγορία των ακριβών αγορών σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αν και η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε ύφεση από το 2008 οι τιμές στο ράφι είτε στα τυποποιημένα είτε στα νωπά προϊόντα κάθε άλλο παρά την πραγματική οικονομική κατάσταση της πλειονότητας των Ελλήνων αποτυπώνουν, καθώς δεν παρατηρείται σχεδόν κανένα σημάδι αποκλιμάκωσής τους.

Πέρα
από την κοινή αντίληψη των καταναλωτών που διαπιστώνουν καθημερινά τη «συγκράτηση» των τιμών σε υψηλά για τα δεδομένα επίπεδα, το φαινόμενο αποτυπώνεται και στα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, δηλαδή στον πληθωρισμό, καθώς η κατηγορία «διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» σε μόνιμη φάση καταγράφει άνοδο. Είναι ενδεικτικό άλλωστε ότι ακόμη και τον περασμένο Φεβρουάριο, όπως καταγράφηκε από την ΕΛ.ΣΤΑΤ., η μέση αύξηση των τιμών της συγκεκριμένης κατηγορίας είναι της τάξης του 2,2% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2011.

Το θέμα της διατήρησης των τιμών σε υψηλά επίπεδα προβληματίζει έντονα το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (ΥΠΑΑΝ) και ήδη η νέα υπουργός, Αννα Διαμαντοπούλου, στοχεύει να το θέσει σε άμεση προτεραιότητα. Ενδεχομένως ακόμη και εντός της τρέχουσας εβδομάδας να υπάρξουν ανακοινώσεις σχετικά με το ζήτημα των τιμών, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι για το θέμα την περασμένη Πέμπτη ο πρόεδρος της Ν.Δ., Αντ. Σαμαράς, συναντήθηκε με τη διοίκηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού όπου και ζήτησε την παρέμβασή της για την αποκλιμάκωση των τιμών.

Ασχετα με το ποιες πρωτοβουλίες θα ανακοινωθούν το ζήτημα της ακρίβειας στην Ελλάδα είναι πολύ σύνθετο, το οποίο δεν μπορεί να επιλυθεί στο άμεσο διάστημα, καθώς απαιτείται σειρά παρεμβάσεων, οι οποίες για να υλοποιηθούν και να αποδώσουν αποτελέσματα θα πρέπει να περάσει αρκετός χρόνος.

Οχι «αστυνομικά» μέτρα

Αρμόδιοι παράγοντες του ΥΠΑΑΝ στους οποίους απευθύνθηκε η «Ν» υπογραμμίζουν ότι δεν μπορεί να υπάρξουν νομοθετικές παρεμβάσεις για την αποκλιμάκωση των τιμών, καθώς κάτι τέτοιο θα αποτελούσε ευθεία παρέμβαση στην αγορά. «Ο στόχος -υπογραμμίζουν- δεν πρέπει να επιτευχθεί με "αστυνομικά" μέτρα, αλλά μέσα από τη διαμόρφωση ενός πλαισίου, ομαλής λειτουργίας της αγοράς το οποίο θα βασίζεται στους κανόνες του υγιούς ανταγωνισμού».

Οι ίδιοι παράγοντες εκτιμούν ότι δεν θα πρέπει να αναμένουμε στο άμεσο διάστημα κάποια θεαματική αποκλιμάκωση των τιμών, διότι αυτή τη στιγμή οι επιχειρήσεις λιανικής αξιοποιούν στο έπακρο την ανελαστικότητα της ζήτησης των καταναλωτών. «Εφόσον η κατανάλωση μειωθεί σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό απ' ό,τι σήμερα, τότε θα υπάρξουν μειώσεις», επισημαίνουν. Ως θετικό ωστόσο στοιχείο υπογραμμίζουν την καμπάνια των προσφορών στην οποία έχουν επιδοθεί εσχάτως μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Στο ερώτημα γιατί οι τιμές παραμένουν σε αυτά τα επίπεδα, οι ίδιοι παράγοντες
Keywords
Τυχαία Θέματα