Edison-Monti στην Ιταλική Βουλή: H νέα Κυβέρνηση να υποστηρίξει τον EastMed

Το άνοιγμα του Μεσογειακού Διαδρόμου αποτελεί μία λύση μεγάλης στρατηγικής και γεωπολιτικής αξίας, στα πλαίσια του οποίου ο EastMed θα μπορούσε να αναδειχθεί σε σημαντικό εργαλείο συνεργασίας των χωρών της περιοχής και γι’αυτό πρέπει να λάβει την πολιτική στήριξη της Ιταλίας.

 

Στη δήλωση αυτή προέβη ο Nicola Monti, Διευθύνων Σύμβουλος της Edison, στη διάρκεια ακρόασης που πραγματοποιήθηκε στην Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων της Ιταλικής Βουλής,

στο πλαίσιο συζήτησης σχεδίου Ψηφίσματος για πιθανές πρωτοβουλίες της ιταλικής Κυβέρνησης με τις χώρες που υποστηρίζουν το έργο του αγωγού EastMed, ο οποίος θα συνδέει τα κοιτάσματα φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου με την Ευρώπη.  

 

Υπό το πρίσμα των όσων συνέβησαν τον τελευταίο χρόνο, της ανάγκης διαφοροποίησης των πηγών εφοδιασμού της Ευρώπης και της νέας πολιτικής πορείας της Ιταλίας, τόνισε ο κ. Monti, ζητάμε να επανεξεταστεί η προσχώρηση της Ιταλίας στο έργο και να επιτραπεί σε ιδιωτικούς φορείς, εκτός από την Edison και τη ΔΕΠΑ, οι οποίοι ενδιαφέρονται να αγοράσουν ποσότητες φυσικού αερίου, σε επενδυτές και σε παραγωγούς της περιοχής όπως η Chevron, να συμμετάσχουν σε αυτό. 

 

Η προσχώρηση της Ιταλίας στη Διακυβερνητική Συμφωνία που υπογράφηκε το 2020, θα δημιουργούσε τις συνθήκες για την επιτάχυνση της υλοποίησης του έργου μέσα στα επόμενα 3-4 χρόνια, υπογράμμισε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Edison, επισημαίνοντας ότι ο EastMed χρειάζεται μία πολιτική ομπρέλα υποστήριξης και αυτό ζητάμε σήμερα με τον πιο επίσημο τρόπο εδώ, στην έδρα της Ιταλικής Βουλής.

 

Μία πολιτική ομπρέλα, πρόσθεσε,  πολύ ευρεία που θα επιτρέψει στο σημαντικό αυτό έργο που συγκαταλέγεται στη λίστα των έργων PCI, να αξιοποιηθεί στα πλαίσια του νέου κεφαλαίου του RepowerEU και να αποκτήσει πρόσβαση στους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

 

Όπως υπενθύμισε ο Διευθύνων Σύμβουλος, πρωταγωνιστές της συμφωνίας του 2020 ήταν το Ισραήλ, η Ελλάδα και η Κύπρος, ωστόσο παρά το γεγονός ότι στο κείμενο υπήρχε “χώρος και για την υπογραφή της Ιταλίας”, η τότε Κυβέρνηση, την οποία επέκρινε ο κ. Monti, “δεν επέδειξε την απαιτούμενη διάθεση να προσχωρήσει”.

 

Υπό το πρίσμα της ρωσο-ουκρανικής κρίσης, το έργο που προτείνουμε, παρουσιάζει και πάλι μεγάλο γεωπολιτικό ενδιαφέρον ξεκινώντας από το μέγεθος των 10 δισεκατομμυρίων κ.μ. και μπορεί να διπλασιαστεί σε 20 δισεκατομμύρια κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως ανάλογα με τις ευρωπαϊκές ανάγκες,  υπογράμμισε ο κ. Μόντι, προσθέτοντας πως στο μέλλον θα μπορούσε να επιτρέψει και τη μεταφορά πρόσθετων πόρων, όπως το υδρογόνο.

 

Τα τελευταία χρόνια, ανέφερε ο κ. Monti, οι ρωσικές προμήθειες στην Ευρώπη ανήλθαν στο 40% εις βάρος των ποσοστών προμήθειας από τη Βόρεια Αφρική.  Από το 2010 μέχρι το 2020 πέρασαν από το 20% στο 40% χάρη σε πολλές περισσότερες επενδύσεις όπως οι Nord Stream 1 και 2 και ο TurkStream που μείωσαν τη διαφοροποίηση έναντι της Μεσογείου. Επανήλθε έτσι στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας το έργο του αγωγού EastMed που εμείς αναπτύσσουμε μαζί με την ΔΕΠΑ.

 

Το έργο, εξήγησε σε άλλο σημείο της παρέμβασης του ο κ. Μόντι, βασίζεται σε βεβαιωμένα και εν μέρει αναπτυγμένα κοιτάσματα στη Λεκάνη της Λεβαντίνης και σε υπεράκτιες περιοχές του Ισραήλ και δεν διέρχεται από άλλες χώρες καθώς αποτελεί μία απ’ ευθείας διασύνδεση με μία φίλη χώρα όπως είναι το Ισραήλ, οι δε εξαγώγιμες ποσότητες των κοιτασμάτων αυτών, ανέρχονται σε περίπου 30 δισεκατομμύρια κ.μ. ετησίως.

 

Είναι αλήθεια, συνέχισε ο Nicola Monti, ότι έχουμε σε εξέλιξη μία διαδικασία απανθρακοποίησης αλλά είναι επίσης αλήθεια ότι τα τελευταία 10 χρόνια η κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ευρώπη παραμένει σχεδόν σταθερή. Έχουμε μπροστά μας  έναν ορίζοντα 30 ετών στη διάρκεια των οποίων η Ευρώπη θα συνεχίσει να καταναλώνει φυσικό αέριο, επομένως έχουμε μπροστά μας τουλάχιστον ένα κύκλο επενδύσεων και δεν τίθεται θέμα μη χρησιμοποίησης της υποδομής.

 

Απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών για το ρόλο της Τουρκίας σε γεωπολιτικό επίπεδο, ο Επικεφαλής της Edison υπενθύμισε ότι  ήδη τον 2007 η Edison είχε συμβάλει στη σύναψη Τριμερούς Διακυβερνητικής Συμφωνίας Ιταλίας, Ελλάδας και Τουρκίας για τη δημιουργία Διαδρόμου μεταφοράς φυσικού αερίου προερχόμενου από το Αζερμπαιτζάν και το Ιράν. 

 

Η Τουρκία, παρατήρησε ο κ. Monti, προφανώς θέλει να παίξει πολιτικό ρόλο στην περιοχή και το γεγονός ότι ο EastMed δεν αγγίζει το έδαφός της, δημιουργεί κάποια ένταση, αλλά πιστεύουμε ότι καθώς τα αποθέματα φυσικού αερίου υπερβαίνουν σε μεγάλο βαθμό την κατανάλωση της Ιταλίας ή της Ευρώπης, είναι δυνατόν να καθίσουμε σε ένα τραπέζι και να βρούμε ένα τρόπο ώστε να εμπλέξουμε και την Τουρκία, όχι βεβαίως ως χώρα διέλευσης του αγωγού, διότι σε αυτή την περίπτωση θα έχανε την αξία του, αλλά με μία πιθανή διακλάδωση ή με την εμπλοκή της σε κάποιες πρόσθετες δραστηριότητες. Δεν είχαμε ακόμη την ευκαιρία να ανοίξουμε μια τέτοια συζήτηση αλλά και αυτό θα απαιτούσε επίσης πολιτική υποστήριξη, σημείωσε ο κ. Monti.

 

Για την τεχνική σκοπιμότητα του έργου, ο κ. Monti είπε ότι πραγματοποιήσαμε μελέτες και εξασφαλίσαμε πιστοποιήσεις από ανεξάρτητους φορείς, διευκρινίζοντας ότι ακριβώς η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ύψους 35 εκατ. ευρώ κατέστησε εφικτή την ολοκλήρωση των τεχνικών μελετών. 

 

Απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών για τη χρονική διάρκεια των εργασιών υλοποίησης του αγωγού και τις επιπτώσεις στην απασχόληση, ο κ. Monti ανέφερε ότι θα απαιτηθούν 3-4 χρόνια τονίζοντας ότι το πλεονέκτημα  αυτού του έργου είναι ότι τα κοιτάσματα είναι μερικώς σε λειτουργία και ότι η τοποθέτηση των σωλήνων στη θάλασσα γίνεται σε συντομότερο χρόνο από εκείνον που απαιτείται στη στεριά και επισημαίνοντας τη συμβολή που θα μπορούσαν να προσφέρουν κορυφαίες ιταλικές εταιρείες όπως η Saipem στην φάση της κατασκευής και η Snam στη φάση της λειτουργίας του αγωγού.

 

Πηγή: EnergyPress.gr 

Keywords
Τυχαία Θέματα
Edison#45Monti, Ιταλική Βουλή, Κυβέρνηση, EastMed,Edison#45Monti, italiki vouli, kyvernisi, EastMed