Αναθεώρηση από ΕΚ κανόνων για ενίσχυση προστασίας γεωγραφικών ενδείξεων

Αναθεώρηση των ευρωπαϊκών κανόνων για την ενίσχυση της προστασίας των γεωγραφικών ενδείξεων για το κρασί, τα αλκοολούχα ποτά και τα γεωργικά προϊόντα, ενέκρινε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (ΕΚ) την Τετάρτη. Ο κανονισμός προστατεύει τις γεωγραφικές ενδείξεις εντός και εκτός διαδικτύου, παρέχει περισσότερα δικαιώματα στους παραγωγούς και απλουστεύει τη διαδικασία καταχώρισης προστατευόμενων προϊόντων.

Κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων με τα κράτη μέλη, αναφέρει δελτίο Τύπου του ΕΚ, οι Ευρωβουλευτές επέμειναν ότι οι εθνικές αρχές θα πρέπει να λαμβάνουν διοικητικά και δικαστικά μέτρα για να

αποτρέψουν ή να σταματήσουν την παράνομη χρήση γεωγραφικών ενδείξεων εκτός και εντός διαδικτύου. Οι ιστότοποι που χρησιμοποιούν παράνομα γεωγραφικές ενδείξεις θα κλείσουν ή θα απενεργοποιηθεί η πρόσβαση σε αυτούς μέσω γεωγραφικού αποκλεισμού, αναφέρεται. Το Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της ΕΕ (EUIPO) θα δημιουργήσει σύστημα προειδοποίησης για αυτούς τους ιστότοπους.

Η Επιτροπή θα παραμείνει ο μοναδικός ελεγκτής του συστήματος γεωγραφικών ενδείξεων, σύμφωνα με τον επικαιροποιημένο κανονισμό. Η διαδικασία καταχώρισης των γεωγραφικών ενδείξεων θα είναι απλούστερη και θα οριστεί προθεσμία έξι μηνών για τον έλεγχο νέων προϊόντων.

Οι νέοι κανόνες ορίζουν επίσης ότι η γεωγραφική ένδειξη για ένα συστατικό μπορεί να χρησιμοποιείται στην ονομασία, στην ετικέτα ή στο διαφημιστικό υλικό ενός επεξεργασμένου προϊόντος, αλλά μόνο όταν το συστατικό αυτό χρησιμοποιείται σε επαρκείς ποσότητες ώστε να προσδίδει ένα ουσιώδες χαρακτηριστικό στο τελικό προϊόν και δεν χρησιμοποιείται κανένα άλλο αντίστοιχο συστατικό. Επιπλέον, προστίθεται, το σχετικό ποσοστό θα πρέπει να αναγράφεται στην ετικέτα.

Αναφέρεται, ακόμη, ότι οι παραγωγοί προϊόντων προστατευόμενης γεωγραφικής ένδειξης θα είναι σε θέση να αποτρέψουν ή να αντιμετωπίσουν μέτρα ή πρακτικές που βλάπτουν την εικόνα και την αξία των προϊόντων τους, συμπεριλαμβανομένων εμπορικών πρακτικών που οδηγούν σε απαξίωση και χαμηλότερες τιμές. Για να αυξηθεί η διαφάνεια για τους καταναλωτές, οι Ευρωβουλευτές εξασφάλισαν επίσης ότι η ονομασία του παραγωγού θα εμφανίζεται στο ίδιο σημείο με τη γεωγραφική ένδειξη στη συσκευασία όλων των σχετικών προϊόντων, σημειώνεται.

Ο εισηγητής Ιταλός Ευρωβουλευτής της ομάδας των Σοσιαλιστών Paolo De Castro δήλωσε ότι χάρη στο ΕΚ, «έχουμε επιτέλους έναν κρίσιμης σημασίας κανονισμό για τα ποιοτικά προϊόντα των αγροδιατροφικών μας αλυσίδων, ο οποίος ενισχύει τον ρόλο των ομάδων παραγωγών και την προστασία των γεωγραφικών ενδείξεων, με γνώμονα την απλοποίηση των διαδικασιών, τη βιωσιμότητά τους και τη διαφάνεια για τους καταναλωτές». Το καινούριο σύστημα είναι καλύτερο, σημείωσε, «καθώς παράγει προστιθέμενη αξία χωρίς τη χρήση δημόσιων πόρων». Μετά τις κρίσεις που πυροδότησε η πανδημία και η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και την συνεπακόλουθη κατακόρυφη αύξηση του κόστους των παράγωγών, ο νέος κανονισμός «φέρνει επιτέλους καλά νέα για τους αγρότες της ΕΕ», σημείωσε.

Σημειώνεται ότι οι γεωγραφικές ενδείξεις ορίζονται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Διανοητικής Ιδιοκτησίας ως σημάνσεις που χρησιμοποιούνται σε προϊόντα που έχουν συγκεκριμένη γεωγραφική προέλευση, καθώς και ιδιότητες ή φήμη που συνδέονται με την εν λόγω προέλευση. Το σύστημα αυτό εγγυάται τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και τη νομική προστασία τους.

Το ευρωπαϊκό μητρώο γεωγραφικών ενδείξεων περιέχει σχεδόν 3.500 καταχωρήσεις με αξία πωλήσεων σχεδόν 80 δισ. ευρώ. Ένα προϊόν που φέρει γεωγραφική ένδειξη έχει συχνά αξία πώλησης περίπου διπλάσια από αυτή παρόμοιων προϊόντων χωρίς πιστοποίηση. Παραδείγματα προστατευόμενων προϊόντων είναι τα τυριά φέτα, χαλλούμι και Parmigiano Reggiano, και τα ποτά σαμπάνια, πολωνική βότκα, ούζο, ζιβανία, μαστίχα Χίου, τσικουδιά και τσίπουρο, αναφέρεται.

Πηγή: ΚΥΠΕ  

Keywords
Τυχαία Θέματα