Χρηματικό σκάνδαλο φιλο-ερντογανικών εταιρειών με αγωγό νερού σε κατεχόμενα

Για σκάνδαλο σχετικά με τον υπο κατασκευή αγωγό μεταφοράς νερού από την Τουρκία στα κατεχόμενα κάνει λόγο ο τούρκος αρθρογράφος Bahadır Özgür της ιστοσελίδας Duvar English που αποκαλύπτει «πάρτυ» κερδών για φιλοκυβερνητικές εταιρείες κατασκευής.

Υπενθυμίζεται ότι ο συγκεκριμένος αγωγός εξερράγη και οι διαδικασίες επιδιόρθωσής του σταμάτησαν τον περασμένο Ιανουάριο.

Όπως σημειώνει το δημοσίευμα, για την επισκευή των σωληνώσεων στην  Mερσίνα, η τουρκικη κυβέρνηση εφάρμοσε τον «νόμο περί δημοσίων συμβάσεων». Πιο συγκεκριμένα,

είχε προσφύγει στο άρθρο 21 / b που περιέχει μια ρήτρα που δηλώνει ότι «μπορεί να εφαρμοστεί διαδικασία με διαπραγμάτευση και ότι πρέπει να διεξαχθούν διαδικασίες υποβολής προσφορών λόγω απρόβλεπτων γεγονότων όπως φυσικές καταστροφές, επιδημίες, κίνδυνος απώλειας ζωών»  ή συμβάντα που δεν μπορούν να προβλεφθούν από την αναθέτουσα αρχή.

Η κυβέρνηση, συνεχίζει,  κάλεσε διάσημες φιλοκυβερνητικές εταιρείες να συμμετάσχουν στην προσφορά. Ενώ ολόκληρος ο αγωγός νερού κόστισε 630 εκατομμύρια τουρκικές λίρες, το κόστος των επισκευών εκτιμήθηκε σε 499 εκατομμύρια λίρες. «Ποιος πρότεινε την καλύτερη προσφορά για τις επισκευές; Όπως θα περίμενε κανείς, η προσφορά εμφανίζει ένα ακόμη παράδειγμα του κράτους που εμπλουτίζει μια φιλοκυβερνητική εταιρεία», σημειώνει.

Ο Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν παρουσίασε τον αγωγό προς τα κατεχόμενα ως «έργο του αιώνα» - το 2011. Ο Ερντογάν ισχυρίστηκε ότι το έργο θα αποτελούσε «έργο μηχανικής που θα ήταν το πρώτο του είδους του». Το 2015 ολοκληρώθηκε η υποθαλάσσια γραμμή.

Ο αγωγός θα φέρνει νερό από το φράγμα Alaköprü, το οποίο βρίσκεται στην τουρκική επαρχία Μερσίνα. Το φράγμα συλλέγει 75 κυβικά μέτρα νερού ετησίως. Στη συνέχεια, το νερό μεταφέρεται στο φράγμα Geçitköy, το οποίο βρίσκεται κοντά στην πόλη της σκλαβωμένης Κερύνειας .

Τον περασμένο Ιανουάριο, οι σωλήνες έσπασαν σε απόσταση 5 μιλίων από την ακτή της Μερσίνας. Όταν αποκαλύφθηκε το περιστατικό, τα φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ, συμπεριλαμβανομένης της καθημερινής εφημερίδας Morning, ισχυρίστηκαν ότι «τρομοκρατικές οργανώσεις» είχαν σαμποτάρει τον αγωγό. Αργότερα, τα κυβερνητικά μέσα ενημέρωσης κατηγόρησαν του «ψαράδες τράτας» ως υπεύθυνους για το συμβάν.

Ωστόσο, το κρατικό υδραυλικό έργο (DSI) - μια κρατική υπηρεσία υπό την αιγίδα του τουρκικού Υπουργείου Περιβάλλοντος και Δασών - εξέδωσε δήλωση τον Ιανουάριο. 15 δηλώνοντας ότι το περιστατικό είχε σχέση με τεχνικά προβλήματα. Το DSI υποστήριξε ότι οι ισχυρισμοί που αναφέρονται σε «σαμποτάζ» ή «τράτα» ήταν αβάσιμοι. «Το περιστατικό συνέβη λόγω των δυσμενών κλιματικών συνθηκών στην περιοχή, προκαλώντας μια τρύπα  στον τελευταίο σωλήνα που βρισκόταν στον βυθό». Αφού το DSI εξέδωσε τη δήλωσή του, οι ειδήσεις υπολόγισαν το κόστος των επισκευών σε περίπου 35 εκατομμύρια λίρες.

Το Τμήμα Παροχής Υδάτων του Κρατικού Υδραυλικού Έργου (DSI ) της Τουρκίας προκήρυξε διαγωνισμό βάσει του περίφημου άρθρου 21 / b του Νόμου περί Δημοσίων Συμβάσεων. Το κόστος της προσφοράς καθορίστηκε σε 499.825.632 τουρκικές λίρες. «Έξι εταιρείες, τις οποίες το τουρκικό κοινό γνωρίζει πολύ καλά, κλήθηκαν να συμμετάσχουν στην προσφορά. Η Makyol αποκλείστηκε στην πρώτη περίοδο. Η Limak προσέφερε 492.700.000 λίρες, 518 εκατομμύρια λίρες η Kolin, 530,701,000 λίρες η Fernas και η Özaltın προσέφερε 554,700,024 λίρες. Η χαμηλότερη προσφορά προήλθε από το Καλύον, το οποίο είχε χτίσει τη γραμμή με κόστος 483.830.000 τουρκικές λίρες.

Διαβάστε επίσης: Επισκευές στο τρυπημένο «Έργο του Αιώνα» στα κατεχόμενα (ΦΩΤΟ - ΧΑΡΤΕΣ)

Εάν η προσφορά εγκριθεί ως έχει, η Kalyon θα λάβει 483,8 εκατομμύρια λίρες αυτή τη φορά για να επισκευάσει τον αγωγό  που δημιούργησε με τους συνεργάτες της για 630 εκατομμύρια λίρες. «Όταν κάποιος θεωρεί ότι το κόστος ολόκληρου του έργου ανέρχεται σε 1,6 δισεκατομμύρια λίρες, το πρόσθετο ποσό που θα δαπανηθεί για τις επισκευές δείχνει την πραγματική φύση των προσφορών», σημειώνει το δημοσίευμα.

Ενώ η πανδημία επισκίασε το περιστατικό, ο Oğuz Kağan Salıcı, αντιπρόεδρος του Δημοκρατικού Λαϊκού Κόμματος της αντιπολίτευσης (CHP) υπέβαλε γραπτή ερώτηση στο τουρκικό  κοινοβούλιο για τον Υπουργό Γεωργίας και Δασών Μπεκίρ Πακδημίρλι. Η κοινοβουλευτική ερώτηση ήταν η ακόλουθη:

* Το κόστος αυτού του έργου είναι πάνω από 1,6 δισεκατομμύρια λίρες. Αναφέρεται ως «το έργο του αιώνα». Ο Πρόεδρος το επαίνεσε ως «άνευ προηγουμένου μέθοδο μηχανικής». Γιατί δεν παράχθηκαν εφεδρικοί σωλήνες όταν κατασκευάστηκε ο αγωγός; Για δύο μόνο σωλήνες, το έργο έχει σταματήσει για μήνες. Τι είδους ιδιοφυΐα μηχανικής βρίσκεται πίσω από αυτό;

* Όταν ληφθεί υπόψη το κόστος της προσφοράς επισκευής, με την εκ νέου εκτέλεση του έργου ύδρευσης, θα υπάρξει αλλαγή στο κόστος μιας μονάδας νερού;

* Με την προσφορά επισκευής, θα παράγονται 10 σωλήνες. Όταν συγκρίνονται το μοναδιαίο κόστος αυτών των σωλήνων και παρόμοιων σωλήνων, είναι αλήθεια ότι αυτοί οι σωλήνες θα παράγονται με υψηλότερο ρυθμό από τις τιμές της αγοράς;

Keywords
Τυχαία Θέματα