«Πόλεμος» GreenPeace κατά αγωγού EastMed λόγω περιβάλλοντος και.. Κυπριακού

Εδώ και αρκετό καιρό η ιδέα και μόνο κατασκευής και υλοποίησης του αγωγού φυσικού αερίου EastMed δέχεται πόλεμο από διάφορες ΜΚΟ οι οποίες εκφράζουν περιβαλλοντικές ανησυχίες. Μια από αυτές είναι και η γνώση GreenPeace .

Σε άρθρο που δημοσιεύτηκε (27/3/23) το παράρτημα της διεθνούς περιβαλλοντικής οργάνωσης στην Ιταλία, ισχυρίζεται μεταξύ άλλων ότι ο αγωγός EastMed είναι μια «απολιθωμένη υποδομή , τουλάχιστον σε πρώτη φάση, στη

συνέχεια υποτίθεται η μετατροπή του σε υδρογόνο» .

Σε αυτό το πλαίσιο η GreenPeace σημειώνει πως δεν υπάρχει νόημα να επενδύσουμε σε υποδομή ορυκτών καυσίμων καθώς η «επιστημονική κοινότητα δεν έχει καμία αμφιβολία ότι, εάν θέλουμε να σωθούμε, πρέπει να σταματήσουμε να χρησιμοποιούμε ορυκτά καύσιμα» . 

«Τα σενάρια που καταρτίζει η Διακυβερνητική Επιτροπή για την Αλλαγή του Κλίματος (IPCC) είναι σαφή: η κορύφωση των εκπομπών πρέπει να επιτευχθεί έως το 2025 και στη συνέχεια πρέπει να στοχεύσουμε σε ταχεία απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές . Και αντ' αυτού, τι κάνει η βιομηχανία ορυκτών με την έγκριση των ευρωπαϊκών θεσμών; Αποφασίζει να κατασκευάσει έναν αγωγό ικανό να μεταφέρει 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ορυκτού αερίου ετησίως στην ευρωπαϊκή αγορά, με πιθανή επέκταση στα 20 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως σε μεταγενέστερο στάδιο. Μεταξύ των εταιρειών που συμμετέχουν σε έρευνες στη λεκάνη της ανατολικής Μεσογείου, για την εξόρυξη του φυσικού αερίου που θα πρέπει να μεταφερθεί από την υποδομή, είναι η Chevron Corporation, η ExxonMobil, η TotalEnergies και η ιταλική ENI , η οποία πιέζει να μετατρέψει τη χώρα μας (Ιταλία) σε κόμβο φυσικού αερίου και μέσω έργα όπως το EastMed-Poseidon. Είναι κρίμα, ωστόσο, που το έργο της ENI να κάνει τη χώρα μας κόμβο φυσικού αερίου θα σημαίνει αναμφίβολα παραβίαση της Συμφωνίας του Παρισιού , επιβράδυνση της ενεργειακής μετάβασης και περαιτέρω δέσμευσή μας σε ένα ρυπογόνο καύσιμο».

«Το πρόβλημα ενός αγωγού που μεταφέρει αέριο συνδέεται επίσης με τη διαρροή ρύπων, οι οποίοι έχουν αντίκτυπο στο κλίμα ογδόντα φορές μεγαλύτερο από το διοξείδιο του άνθρακα. Η χρήση, αλλά και η μεταφορά αερίου είναι, επομένως, έγκλημα κατά του περιβάλλοντος . Η πράσινη ετικέτα αυτής της υποδομής συνδέεται με το γεγονός ότι θα μετατραπεί (ίσως) σε μεταφορά υδρογόνου , αλλά εξαρτάται από τον τύπο του υδρογόνου που χρησιμοποιείται: το μόνο αληθινά πράσινο είναι αυτό που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές.

Ως εκ τούτου, ο προσδιορισμός του EastMed ως υποδομή για το υδρογόνο κινδυνεύει να είναι απλώς μια διαδικασία πράσινου ξεπλύματος για την προώθηση μιας υποδομής που επιθυμούν οι εταιρείες ορυκτών καυσίμων.

Μεταξύ άλλων η GreenPeace  εκφράζει ανησυχίες για τα οικοσυστήματα της Μεσογείου ενώ προχωρώντας ένας βήμα πάρα πέρα, θέτει και ζητήματα γεωπολιτικής.

«Το έργο EastMed δεν αποτελεί μόνο θανάσιμη απειλή για το περιβάλλον και την κλιματική κρίση, αλλά και για την ειρήνη . Στην πραγματικότητα, η περιοχή χαρακτηρίζεται από ατέρμονες συγκρούσεις, όπως αυτή μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας – στο Κυπριακό , αλλά όχι μόνο – και από αναρίθμητες εδαφικές και θαλάσσιες διαφορές . Η τρέχουσα κούρσα για την εξόρυξη πετρελαίου και φυσικού αερίου στις υπεράκτιες περιοχές έχει κάνει τις σχέσεις μεταξύ των συνοριακών κρατών ακόμη πιο τεταμένες και σε ορισμένες περιπτώσεις η ένοπλη αντιπαράθεση έχει πλησιάσει , οδηγώντας στην ανάπτυξη στρατιωτικών μέσων. Δεν είναι τυχαίο ότι σχεδόν όλα τα κράτη που συνορεύουν με την περιοχή έχουν αυξήσει τις στρατιωτικές τους δαπάνες», αναφέρει προσθέτοντας «Δεδομένου ότι η διαδρομή του ελληνοκυπριακού τμήματος του EastMed θα διέσχιζε θαλάσσιες περιοχές που αμφισβητούνται από την Άγκυρα - που αποκλείεται από το έργο - ο κίνδυνος κλιμάκωσης είναι πολύ υψηλός».

Keywords
Τυχαία Θέματα
Πόλεμος GreenPeace, EastMed, Κυπριακού,polemos GreenPeace, EastMed, kypriakou