Βασίλης Φίλιας : Πράκτορας ξένων συμφερόντων ο ΓΑΠ!!!

21:17 26/4/2012 - Πηγή: Olympia

Αποκλειστική συνέντευξη στον Γιώργο Διγενή για το Mediasoup.gr

Τόσο σεμνός και προσηνής ο καθηγητής κοινωνιολογίας τής Παντείου και τ. Πρύτανης τής ΠΑΣΠΕ Βασίλης Φίλιας σε κερδίζει από το πρώτο λεπτό. Ο λόγος του όταν μιλάει για όσους ορίζουν τις τύχες μας,πέρνει φωτιά,δε χαρίζεται σε κανέναν τους. Ένα λαμπερό πνεύμα, που φωλιάζει σ΄ένα υπέροχο αρχοντικό σπίτι,γεμάτο σπάνια βιβλία και κειμήλια από τους βαλκανικούς πολέμους. Η συνάντησή μας,μια εμπειρία που θα μου μείνει αξέχαστη και που θέλω να

την μοιραστώ μαζί σας.

-Με την άδειά σας,θα ήθελα να ξεκινήσουμε την συζήτησή μας από τον χώρο σας, τα πανεπιστήμια, και να μου πείτε αν με την δομή και τον τρόπο λειτουργίας τους,προάγεται η μόρφωση και η έρευνα. Αν εκπληρώνουν με άλλα λόγια τον λόγο ύπαρξής τους.

Πρώτα-πρώτα δε διατίθενται τα χρήματα που χρειάζονται για να κάνουν τα πανεπιστήμια έρευνα. Δεύτερον,δεν είναι ο προσανατολισμός τους τέτοιος. Περισσότερο ασχολούνται με το διδακτικό έργο και ελάχιστα με την έρευνα,και αυτό είναι μία παράδοση που έχει δημιουργηθεί μεταπολιτευτικά,εξαιρετικά αρνητική. Βεβαίως γίνονται διδακτορικά,εργασίες μεταπτυχιακές οι οποίες έχουν χαρακτήρα ερευνητικό,αλλά έρευνα-έρευνα καθαυτή, δε γίνεται στα πανεπιστήμια. Υπάρχουν βέβαια κάποια τμήματα και έδρες,δυστυχώς οι λιγότερες,που κάνουν σοβαρό έργο. Όμως στις περισσότερες υπάρχουν άνθρωποι που επαναλαμβάνουν κάθε χρόνο τα ίδια,δεν έχουν ευρύτερο ορίζοντα και ιδίως στις θεωρητικές επιστήμες,δεν είναι σε θέση να συνδέσουν τον ένα επιστημονικό κλάδο με τον άλλον,με αποτέλεσμα να βλέπουν τα πράγματα εντελώς μονομερώς. Φυσικά σ’ αυτό,η αμερικάνικη επιρροή έχει παίξει καταλυτικό ρόλο.

-Τι εννοείτε λέγοντας “η αμερικάνικη επιρροή” ;

Είναι άνθρωποι αμερικανοσπουδαγμένοι,που έχουν επηρεαστεί και υιοθετήσει την αμερικάνικη κατεύθυνση,η οποία είναι υπεραπλουστευτική. Οι αμερικάνοι δεν καταλαβαίνουν ιστορία. Ούτε ιστορία,ούτε κοινωνιολογία. Η κοινωνιολογία που προτείνουν οι αμερικάνοι έχει έναν εντελώς στατικό χαρακτήρα,δεν ασχολείται καθόλου με τον “πράττοντα άνθρωπο”,που είναι το νόημα τής κοινωνιολογίας. Έχω γράψει ένα βιβλίο,πριν από δυο χρόνια κυκλοφόρησε,με τίτλο ” Συμβολή στον επαναπροσδιορισμό της ψυχολογίας,ως επιστήμης του ανθρώπου” όπου αναφέρω πως οι αμερικάνοι τείνουν να μεταβάλλουν ΚΑΙ την ψυχολογία ως μία επιστήμη τής ατομικής ψυχολογίας. Οι επιστήμες τού ανθρώπου,απαιτούν συνθετική αντίληψη τού ανθρώπινου όντος. Το ανθρώπινο ον είναι ένα ον το οποίο πράττει και για να πράττει, συλλαμβάνει τον κόσμο με νοήματα. Ε αυτό οι αμερικάνοι δεν το καταλαβαίνουν. Έχουν,στις θεωρητικές επιστήμες ή καλύτερα,στις επιστήμες τού ανθρώπου που είναι και το αντικείμενό μου, μία εντελώς τεχνοκρατική θεώρηση,έχοντας βάλει στην θέση τού όντος που περιέγραψα πιο πάνω,τον Homo Economicus,και σε συνέχεια αυτού,τον Homo Technocraticus.

Πάρτε για παράδειγμα τα οικονομικά,όπου από τους κλασικούς οικονομολόγους συλλαμβάνονταν ως επιστήμη που έχει σχέση με την οικονομική δράση τού ανθρώπου,ανεξάρτη

Keywords
Τυχαία Θέματα