Ο χορός της Καραγιάννη στον Λευκό Πύργο, η Λάσκαρη στην Αριστοτέλους -Κινηματογραφικά ορόσημα της Θεσσαλονίκης
Στον Λευκό Πύργο, το εμβληματικό τοπόσημο της Θεσσαλονίκης, η Μάρθα Καραγιάννη χορεύει στην ταράτσα, στον ρυθμό της μπάντας του Κώστα Βουτσά, στη γνωστή ταινία «Κάτι να καίει».
Ο Ελληνικός Κινηματογράφος στη Θεσσαλονίκη, ιστορικά γυρίσματαΑκριβώς πίσω, ξεπροβάλλει η άποψη της Θεσσαλονίκης
«Ο συγκεκριμένος χώρος είναι ένας από τους πιο πολυκινηματογραφημένους στη Θεσσαλονίκη και εμφανίζεται σε πολλές ταινίες για να σηματοδοτήσει ότι η ταινία διαδραματίζεται στην πόλη», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η αναπληρώτρια προϊσταμένη του Film Office της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ιστορικός κινηματογράφου, Λίνα Μυλωνάκη.
Φέρνοντας στο μυαλό γνωστές εικόνες από τον ελληνικό κινηματογράφο, υπενθυμίζει ότι η πλατεία Αριστοτέλους ταυτίζεται με τα κινηματογραφικά γυρίσματα της ταινίας «ο Ατσίδας», το 1962, στην οποία ο Στέφανος Στρατηγός και η Ζωή Λάσκαρη εμφανίζονται να τρώνε γλυκό στην πλατεία.
Εκεί γυρίστηκαν, άλλωστε, σκηνές από τη «Φανέλα με το 9» του Παντελή Βούλγαρη και από ταινίες του Γιάννη Δαλιανίδη και του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Ωστόσο, η κινηματογραφική ταυτότητα της Αριστοτέλους, όπως λέει, είχε ήδη αρχίσει να διαμορφώνεται νωρίτερα, όταν το 1947 η πλατεία μετρούσε ήδη έξι θερινά σινεμά. Η κουλτούρα των κινηματογραφικών αιθουσών κορυφώθηκε στη δεκαετία του '60, καθώς το 1965 στην πόλη λειτουργούσαν περισσότερες από 102 αίθουσες, χειμερινές και θερινές.
Λαμπρές κινηματογραφικές στιγμές της πόλης περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου στο Ολύμπιον, τη φιλοξενία της Αλίκης Βουγιουκλάκη το 1960, με αφορμή τη «Μανταλένα», στο ξενοδοχείο Μεντιτερανέ αλλά και τον πλωτό κινηματογράφο «Κουρσάλ» ή Jerusalem που από το 1925 ήταν αραγμένος κοντά στον Λευκό Πύργο και εκτός από κινηματογραφικές προβολές πρόσφερε εκλεκτό φαγητό και δροσερή μπύρα.
Σύμφωνα με την κ. Μυλωνάκη, «η Θεσσαλονίκη γνώρισε την τέχνη του κινηματογράφου για πρώτη φορά σε εκείνη την ιστορική πρώτη προβολή που έγινε σε μια μπυραρία, την "Τουρκία", στον Βαρδάρη, το 1897. Έκτοτε η πόλη συνδέθηκε διαχρονικά με το σινεμά: οι πρώτες κινηματογραφικές προβολές στην πόλη το 1903, οι πρώτοι Έλληνες κινηματογραφιστές με πρωτεργάτες τους αδελφούς Μανάκια μετά την απελευθέρωση του 1912, κινηματογραφικά επίκαιρα στη Θεσσαλονίκη των αρχών του 20ού αιώνα, πολυτελή κινηματοθέατρα στο Μεσοπόλεμο και πολλά ακόμη».
Δεκαπέντε σημεία κινηματογραφικού ενδιαφέροντος στον Σινε-περίπατοΌλα τα παραπάνω παρουσιάζονται στο βιβλίο «Σινέ Θεσσαλονίκη - Ιστορίες από την πόλη και τον κινηματογράφο», σε επιμέλεια Λίνας Μυλωνάκη και Γιάννη Γκροσδάνη. Η έκδοση έδωσε την αφορμή για διάφορους τρόπους ανάδειξης της κινηματογραφικής ιστορίας της πόλης, όπως ο Σινεπερίπατος που σχεδιάστηκε πριν από λίγα χρόνια για το Thessaloniki Walking Tours, με σκοπό να αναδείξει την αμφίδρομη σχέση κινηματογράφου και αστικού χώρου. «Ο περίπατος ξεκινάει από τον Λευκό Πύργο και καταλήγει στο λιμάνι, ενώ συμπεριλαμβάνει περισσότερα από 15 σημεία κινηματογραφικού ενδιαφέροντος στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, συνδέοντας μνήμες με δρόμους, πλατείες και γωνιές της πόλης που «λειτούργησαν ως ανοιχτό κινηματογραφικό στούντιο και διαμόρφωσαν την κινηματογραφική ταυτότητά της», σημειώνει η κ. Μυλωνάκη.
Οι αποτυπώσεις, όμως, της κινηματογραφικής ιστορίας της Θεσσαλονίκης έχουν παρουσιαστεί και σε άλλα μέσα, όπως την ψηφιακή εφαρμογή Cinemetro, που δημιούργησε ομάδα φοιτητών από το Τμήμα Πληροφορικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με επικεφαλής την καθηγήτρια Αθηνά Βακάλη, για την πλοήγηση στην κινηματογραφική Θεσσαλονίκη και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα βιωματικού χαρακτήρα «Σινέ Θεσσαλονίκη», για μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που εφαρμόστηκε πιλοτικά σε σχολεία της Θεσσαλονίκης.
Ανάδειξη της κινηματογραφικής ιστορίας της πόλης«Το Σινέ Θεσσαλονίκη λειτουργεί εδώ και μία δεκαετία ως μια ανοιχτή πολιτιστική πρόταση για μια συνολικότερη ανάδειξη της κινηματογραφικής ιστορίας της Θεσσαλονίκης, που μπορεί να διοχετεύεται από πολλά μέσα και με διαφορετικούς τρόπους, περιλαμβάνοντας όλα τα παραπάνω», επισημαίνει χαρακτηριστικά η κ. Μυλωνάκη, με αφορμή σχετική πρόσφατη παρουσίασή της στο συνέδριο κινηματογραφικού γραμματισμού, που πραγματοποιήθηκε στα Χανιά.
Η ίδια χαρακτηρίζει το συνέδριο ιδανική αφορμή συνάντησης των κινηματογραφικών φορέων της Θεσσαλονίκης (Μουσείο Κινηματογράφου, Φεστιβάλ Κινηματογράφου - Μουσείο Κινηματογράφου, Τμήμα Κινηματογράφου ΑΠΘ, Film Office Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας), που παρουσίασαν διάφορες πτυχές του κινηματογραφικού πολιτισμού της πόλης και της ευρύτερης περιοχής. «Έχουν ωριμάσει πλέον οι συνθήκες για να προχωρήσουμε σε κοινούς τρόπους ανάδειξης της κινηματογραφικής ιστορίας και του κινηματογραφικού πολιτισμού της Θεσσαλονίκης μέσα από νέες συνεργασίες για την προβολή της ξεχωριστής κινηματογραφικής ταυτότητας και κληρονομιάς του τόπου μας», σημείωσε η κ. Μυλωνάκη.
Έφηβοι στο Green ScreenΧαρακτηριστικό παράδειγμα μιας τέτοιας συνεργασίας είναι και τα εκπαιδευτικά προγράμματα που γίνονται για μαθητές και μαθήτριες όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης από το 2012 μέχρι και σήμερα στο Μουσείο Κινηματογράφου. Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Ειρήνη Δελιδάκη, υποψήφια Δρ. Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας, που έχει την Επιστημονική Επιμέλεια των προγραμμάτων αυτών στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ενώ το πρόγραμμα περιλαμβάνει ασκήσεις κινηματογραφικής παιδείας, θεατρικό παιχνίδι, προβολή αποσπασμάτων ταινιών και γυρίσματα από τα ίδια τα παιδιά στο γνωστό green screen για να φτιάξουν τη δική τους ταινία μικρού μήκους.
«Τα παιδιά βλέπουν εκεί τον εαυτό τους σε ένα άλλο φόντο από αυτό στο οποίο βρίσκονται συνήθως. Κάθε ομάδα αναλαμβάνει μια σκηνή και φτιάχνει ένα κομμάτι της ταινίας ενώ παρατηρούμε πως τα παιδιά, 'ξεκλειδώνονται' μέσα από το οπτικοακουστικό υλικό, νιώθουν πιο άνετα, ταυτίζονται με τους χαρακτήρες, μαθαίνουν στην πράξη την ενσυναίσθηση γιατί μπαίνουν σε ρόλους, μοιράζονται συναισθήματα, απελευθερώνονται, συνεργάζονται και διασκεδάζουν», τονίζει χαρακτηριστικά.
Τι αποκαλύπτουν τα ημερολόγια φοιτητώνΣτο ίδιο μήκος κύματος, εκπαιδευτικό πρόγραμμα παιδαγωγικής του κινηματογράφου πραγματοποιείται σε σχολεία της Θεσσαλονίκης εδώ και 13 χρόνια σε συνεργασία με το Τμήμα Κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Ο Δημήτρης Παπαδόπουλος, Δρ. Κινηματογραφικών Σπουδών και σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ, ΕΔΙΠ- Τμήμα Κινηματογράφου Α.Π.Θ. και Ε.Α.Π., επισημαίνει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι από την ποιοτική ανάλυση των 121 ημερολογίων που κρατούν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες του τμήματος τα τελευταία πέντε χρόνια, προκύπτει μια πολύ θετική εμπειρία για τους μαθητές και τις μαθήτριες. Αυτά περιλαμβάνουν τις πρώτες του εμπειρίες με τους φακούς και την κάμερα, τη δημιουργία σχέσεων και ομάδων εργασίας, τη δημιουργία ταινιών και την προαγωγή της μάθησης μέσα από τις αναπαραστάσεις που έχουν από τις ταινίες και τα ντοκιμαντέρ.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
Διαβάστε περισσότερα στο iefimerida.gr
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- «Τι είδε o Λάζαρος….»
- Ένας χειρουργός εξηγεί πώς μπορείς να σωθείς από τον πιο επικίνδυνο καρκίνο
- Δημοσκόπηση GPO για τα "Παραπολιτικά": Ισχυρό προβάδισμα της ΝΔ έναντι του ΣΥΡΙΖΑ - Το κυβερνών κόμμα ανακάμπτει και συσπειρώνεται
- Δημοσκόπηση GPO: Πέρασε τον πήχη του 33,5% η ΝΔ, δεύτερος ο ΣΥΡΙΖΑ, στην τρίτη θέση το ΠΑΣΟΚ
- ΜΜΜ Πρωτομαγιά 2024: Ποια μέσα θα ακινητοποιηθούν
- Φαίη Σκορδά: Η συνάντηση της παρουσιάστριας με τον ΣΚΑΪ
- Αναλυτικά τα 15' νούμερα τηλεθέασης σε όλα τα προγράμματα (26/4/2024)
- Ο καιρός τη Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα: Πού και πότε θα βρέξει - Επιστρέφει η αφρικανική σκόνη
- Η βιταμίνη D βελτιώνει την ανοσία κατά του καρκίνου - Επαναστατική μελέτη από Έλληνα ερευνητή
- Πότε ο πόνος σε αυχένα και μέση θεωρείται χρόνιος και πώς αντιμετωπίζεται
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις iEfimerida
- Greece eyes natural gas reserves in Crete
- Η Ελένη Μενεγάκη ξυπόλυτη στην καταπράσινη βεράντα του σπιτιού της απολαμβάνει τον ήλιο [εικόνα]
- Αθλητές-ρομπότ στην Ολυμπιάδα ρομποτικής στο Ηράκλειο -Στην Κρήτη και η ανθρωπόμορφη Σοφία
- Συσχέτιση της βιταμίνης D με αντικαρκινική δράση -Τι λέει ο Έλληνας επικεφαλής της έρευνας
- Στην Κωνσταντινούπολη η Μενδώνη, παρακολούθησε την παράσταση «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» με τον Τούρκο ομόλογό της
- Greek Easter Reservations Surge in Popular Mainland Destinations
- Tatiana Blatnik makes first appearance after divorce
- Ο χορός της Καραγιάννη στον Λευκό Πύργο, η Λάσκαρη στην Αριστοτέλους -Κινηματογραφικά ορόσημα της Θεσσαλονίκης
- Το βάδισμα το φθηνότερο και χωρίς παρενέργειες φάρμακο -Τα τρία σημαντικά οφέλη
- Tα χαρτιά του αυτοκινήτου σε μια εφαρμογή - Πώς θα τα βάλεις στο κινητό σου με ένα ΚΛΙΚ
- Τελευταία Νέα iEfimerida
- Ο χορός της Καραγιάννη στον Λευκό Πύργο, η Λάσκαρη στην Αριστοτέλους -Κινηματογραφικά ορόσημα της Θεσσαλονίκης
- Κιλκίς: Σύλληψη άντρα με ποσότητες κοκαΐνης, κάνναβης και μεθαδόνης
- Δοκιμάζουμε το νέο Opel Corsa στην υβριδική έκδοση με τους 100 ίππους
- Μπαράζ ελέγχων στην αγορά ενόψει Πάσχα -Αυγενάκης: «Στόχος μας η προστασία παραγωγών και καταναλωτών»
- Tα χαρτιά του αυτοκινήτου σε μια εφαρμογή - Πώς θα τα βάλεις στο κινητό σου με ένα ΚΛΙΚ
- Μίλαν Κούντερα: Νέο βιβλίο εννέα μήνες μετά τον θάνατό του -Πού βασίζεται
- Το ταξίδι της Ολυμπιακής Φλόγας προς τη Γαλλία: Με το ιστορικό γαλλικό ιστιοφόρο Belem θα φτάσει στη Μασσαλία [εικόνες]
- Κυβερνητικές πηγές για παροχές Κασσελάκη: Κάθε συνέντευξη του «κοστίζει» 10-15 δισ. παραπάνω για τους φορολογούμενους
- Η Ελένη Μενεγάκη ξυπόλυτη στην καταπράσινη βεράντα του σπιτιού της απολαμβάνει τον ήλιο [εικόνα]
- Οι 23 δημοφιλέστεροι αρχαιολογικοί χώροι της Δ. Ελλάδας -Η Αρχαία Ολυμπία στην κορυφή [λίστα]
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- AC Schnitzer: Βελτιώνει την BMW M2 για ενοικίαση και οδήγηση σε πίστα
- Η Χαμάς «εξετάζει» αντιπρόταση του Ισραήλ για εκεχειρία
- Χανιά: Πασχαλινό μπαζάρ για την ενίσχυση των άστεγων ζώων της πόλης μας!
- Φορολογικές δηλώσεις: Έως 26 Ιουλίου η υποβολή τους
- Ο Αρχιεπίσκοπος έγινε «κλακαδόρος» του Κυριάκου
- Απολογούνται σήμερα οι 31 από τους συλληφθέντες για εγκληματική οργάνωση και τη δολοφονία του αστυνομικού Λυγγερίδη
- Τι συμβαίνει στο σώμα σας όταν πίνετε χυμό πορτοκαλιού κάθε μέρα
- ΝΔ για Στέφανο Κασσελάκη: Συκοφαντίες, αλαζονεία και απολιτίκ λαϊκισμός
- Κυβερνητικές πηγές: Ο Κασσελάκης έχει χάσει τον λογαριασμό
- Βελόπουλος: Ο Μητσοτάκης παγίδευσε τον Ιερώνυμο και τον εργαλειοποιεί