Έφυγε η Άννα Μπόμπολα – Σύζυγος του εκδότη του Έθνους και μεγάλη ζωγράφος

Έφυγε από την ζωή την Παρασκευή η ζωγράφος Άννα Μπόμπολα, αφού πρώτα αναμετρήθηκε γενναία με την επάρατη νόσο. Η σύζυγος του εκδότη του «Έθνους» Γιώργου Μπόμπολα άφησε πίσω της το φως, τον ουρανό, την φωτιά, τα ηφαίστεια και τις χρωματικές εκρήξεις στο εικαστικό έργο της. Πάνω απ’ όλα όμως άφησε την ακριβή μνήμη της εξαιρετικής μάνας για τα τρία παιδιά της Μαρία,

Φώτη και Λεωνίδα, της αξιολάτρευτης γιαγιάς για τα εγγόνια της και της αφοσιωμένης συζύγου.

Γεννημένη στην Αθήνα το 1934 είχε πατέρα τον Λεωνίδα Ορφανουδάκη από την Κρήτη και μητέρα την Φωτεινή Κάτσαρη. Η Κρήτη υπήρξε η μεγάλη της αγάπη. Γνωρίστηκε με τον Γιώργο Μπόμπολα τα μέσα της δεκαετίας του ’50. Παντρεύτηκαν στον Άγιο Διονύσιο της Αθήνας το 1959. Απόλυτα αφοσιωμένη στην ανατροφή των παιδιών της, μοναδικό πάθος της ήταν η τέχνη. Πήρε μαθήματα δίπλα στον Γιάννη Μετζικώφ και ταξίδεψε ανά τον κόσμο για να γνωρίσει το έργο σημαντικών ζωγράφων. Θαύμαζε τη Λουίζ Μπουρζουά, ίσως γιατί ξεκίνησε αργά την καλλιτεχνική της διαδρομή όπως η ίδια και κυρίως γιατί κατάφερε να ολοκληρώσει ένα σπουδαίο έργο, χωρίς ποτέ να πλασαριστεί ως ντίβα της τέχνης. Της άρεσαν και οι Αμερικανοί εξπρεσιονιστές (Ρόθκο κ.ά.), αλλά και οι λαϊκοί τεχνίτες, όπως ο Θεόφιλος, που έλκουν την καταγωγή τους από την παράδοση και είναι αυτοδίδακτοι.

Με πάθος για την ζωγραφική και κατακτώντας ήδη βαθμιαία μια βαθιά γνώση του αντικειμένου της, αφοσιώθηκε στην τέχνη δημιουργώντας και αναπτύσσοντας μια ξεχωριστή ατομική εξπρεσιονιστική τεχνοτροπία. Ένα προσωπικό ύφος που καθορίζεται από το χρώμα, τη δραματική έκφραση και την εκρηκτική, όσο και θετική ενέργεια. Με λάδι, κάρβουνο ή μολύβι κατέθετε την ψυχή της με ειλικρίνεια και άποψη ζωής.

Στα έργα της προσπάθησε όπως η ίδια δήλωνε, να μεταφέρει τον εσωτερικό της κόσμο. Να αναδείξει «το βάθος στην επιφάνεια ενώ η επιφάνεια γλιστρά στο βάθος».

Η Άννα όλα τα χρόνια της ζωής της εκτός από αφοσιωμένη σύζυγος ήταν ο στέρεος και αταλάντευτος οικογενειακός σύνδεσμος. Τόσο στα ευτυχισμένα χρόνια όσο και στις δυσκολίες. Αφιερώθηκε η ίδια και μόνη στο μεγάλωμα των τριών παιδιών τους χωρίς να αναθέσει σε άλλους όπως θα ήταν εύλογο εξαιτίας του πάθους της για την ζωγραφική.

Η ζωγράφος Άννα Μπόμπολα πάλεψε πολύ στον καμβά για να δημιουργήσει κάθε φορά καινούργιες σχέσεις πάνω στις ίδιες αγαπημένες της φόρμες. Θα έλεγε κανείς πώς όλο της το έργο είναι η ίδια «φράση» με πολλές εναλλαγές. Ένα κοσμογονικό συμπαντικό παιχνίδι ανάμεσα σε αντίπαλες δυνάμεις: του ισχυρού και του αδύναμου, του πυκνού και του αραιού, του ψυχρού και του θερμού, του σκότους και του φωτός.

Σήμερα πίνακές της βρίσκονται σε μεγάλες γκαλερί και μουσεία, όπως στο φημισμένο μουσείο Πούσκιν στην Αγία Πετρούπολη. Η τελευταία της ατομική έκθεση είχε γίνει το 2005 στη Νέα Υόρκη με τη σειρά Ηφαίστεια, που αποτελείτο από τριάντα πίνακες πυρακτωμένης λάβας μέσα από έντονες χρωματικές συγκρούσεις.

Στα έργα της προσπάθησε, όπως η ίδια δήλωνε, να μεταφέρει τον εσωτερικό της κόσμο. Να αναδείξει «το βάθος στην επιφάνεια, ενώ η επιφάνεια γλιστρά στο βάθος».

Είχε πραγματοποιήσει εκθέσεις έργων της στη Μόσχα (1992), τη Βενετία (1995) και τη Νέα Υόρκη τρεις φορές (1989, 1993 και 2005). Εργα της από τις μεγάλες ενότητες «Ουρανός», «Ηφαίστεια» και «Κατάσταση» βρίσκονται σε συλλογές, όπως και στο Μουσείο Πούσκιν της Μόσχας και στο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης.

Αύριο η κηδεία

Η Άννα Μπόμπολα κηδεύεται αύριο Τετάρτη 30 Οκτωβρίου στις 16.0 από τον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου Παλαιού Ψυχικού. Παράκληση της οικογενείας, αντί στεφάνων να ενισχυθεί το Πολυδύναμο Περιφερειακό Ιατρείο Χώρας Σφακίων (Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, αριθμός λογαριασμού 89279338-4).

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook και ακολουθήστε μας στο Twitter.

Keywords
Τυχαία Θέματα