Το 80% των επιχειρήσεων «έφαγαν» τη μείωση του ΦΠΑ – Αύξησαν τις τιμές πριν τις ρίξουν!

Μπορεί πριν από την έναρξη του μέτρου μείωσης του ΦΠΑ στο υπουργείο Οικονομικών να υπολόγιζαν πάνω από τους μισούς επαγγελματίες να ανταποκρίνονται και να ρίχνουν τις τιμές των προϊόντων εστίασης, ωστόσο μέχρι στιγμής μόλις δύο στους δέκα επιχειρηματίες άλλαξαν τους τιμοκαταλόγους τους και ζήτησαν να προμηθευτούν το ειδικό σήμα με το οποίο πιστοποιείται η μείωση του ΦΠΑ στο 13% από 23%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων

Ελλάδας και την εφημερίδα Έθνος, από τους 70.000 ιδιοκτήτες εστιατορίων περίπου που υπάρχουν, το ειδικό σήμα που πιστοποιεί τη μείωση τιμών - μέχρι σήμερα - το έχουν ζητήσει και προμηθευτεί σχεδόν 15.000, δηλαδή το 21,4% των επιχειρήσεων εστίασης προχώρησαν σε μείωση τιμών.

Βέβαια δεν λείπουν και τα "περίεργα"!

Μεγάλη αλυσίδα ταχυφαγείων, οι νέες τιμές τιμοκαταλόγου ήταν μειωμένες κατά 8%, κατά μέσο όρο, σε σχέση με τις αντίστοιχες του παρελθόντος, ενώ στους νέους καταλόγους στο πλαίσιο που πρέπει να αναγράφονται οι προηγούμενες τιμές, δεν είναι οι πραγματικές αλλά κάπως «τσιμπημένες» προς τα επάνω.

Μιλώντας στην εφημερίδα Έθνος ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ Γιώργος Καββαθάς επιβεβαιώνει πως μόλις 15.000 επιχειρήσεις άλλαξαν τις τιμές τους όμως εκτιμά ότι έως τα τέλη Αυγούστου οι επιχειρήσεις εστίασης που θα έχουν προμηθευτεί το σήμα θα ξεπεράσουν τις 30.000. Εφόσον βέβαια γίνει αυτό, το ποσοστό σημμετοχής στο πρόγραμμα θα εκτοξευθεί στο 42,8%, δηλαδή σχεδόν μια στις δυο επιχειρήσεις.

«Παρά πάντως τη μεγάλη καθυστέρηση, η μείωση του ΦΠΑ αποτελεί θετικό μέτρο στη σωστή κατεύθυνση, μιας και επιδιορθώνει μερικώς το λάθος της, προ διετίας, αύξησης στο 23%», επισημαίνει ο κ. Καββαθάς. «Εκτιμούμε ότι θα δώσει την απαραίτητη ανάσα που χρειάζονται οι επιχειρήσεις, οι οποίες θα βελτιώσουν κάπως τη ρευστότητά τους, αφού θα κληθούν να αποδώσουν λιγότερο ΦΠΑ. Σημειώστε ότι, εδώ και δύο χρόνια, δεν υπάρχει κερδοφορία στον κλάδο της εστίασης. Η αθροιστική μείωση του κύκλου εργασιών κατά τα τρία τελευταία χρόνια είναι της τάξης του 80%. Σε ό,τι αφορά τον συνολικό, ετήσιο κύκλο εργασιών, από τα 11,5 δισ. ευρώ του 2008 φτάσαμε στα εκτιμώμενα 6,5 δισ. ευρώ του 2013».

«Η πτώση είναι δραματική και η οριζόντια μείωση των εισοδημάτων του κοινού είναι μία μόνο από τις αιτίες», εξηγεί ο Γιώργος Καββαθάς και συμπληρώνει: «Αισιοδοξούμε ότι η σωστή εφαρμογή του μέτρου, σε συνδυασμό και με τη μείωση του φορολογικού συντελεστή, θα επηρεάσει θετικά και άλλους τομείς όπως το εμπόριο και την παροχή υπηρεσιών. Εμείς, ως ομοσπονδία, καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια. Σε περιοχές όπου δεν υπάρχουν τοπικά σωματεία, όπως για παράδειγμα στα περισσότερα νησιά των Κυκλάδων, τα σήματα τα χειρίζονται οι δήμοι και τα επιμελητήρια. Τα σχόλια, πάντως, των ίδιων των επιχειρηματιών διίστανται.

Στη Θεσσαλονίκη "έφαγαν" τη μείωση

Ελάχιστοι είναι οι επαγγελματίες στην συμπρωτεύουσα που μείωσαν τις τιμές μετά το μέτρο του ΦΠΑ. Για την ακρίβεια οκτώ στους δέκα ιδιοκτήτες εστιατορίων και φαστ φουντ της Θεσσαλονίκης απορρόφησαν τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση κρατώντας σταθερές τις τιμές, με το επιχείρημα ότι είχαν απορροφήσει και την αύξηση του ΦΠΑ χωρίς να τις αυξήσουν. Ενώ άλλοι πιο "έξυπνοι" μείωσαν μαζί με τις τιμές και τις μερίδες.

«Υπάρχει αργή ανταπόκριση των συναδέλφων», επιβεβαιώνει στο Έθνος ο πρόεδρος του Συλλόγου Εστιατόρων Θεσσαλονίκης Παναγιώτης Γκόφας, προσθέτει, ωστόσο, ότι «το μέτρο θα λειτουργήσει προς όφελος των καταναλωτών, χρειάζεται όμως λίγος χρόνος».

Σύμφωνα με τον κ. Γκόφα, το 20% των καταστημάτων εστίασης της Θεσσαλονίκης έχει μειώσει τις τιμές και έχει προμηθευτεί το ειδικό σήμα, ενώ συνιστά στους συναδέρφους του να ρίξουν τις τιμές, καθώς έχουν περιθώριο κέρδους.

«Εστω ένα 5% μπορούν να μειώσουν τις τιμές. Στο σάντουιτς, για παράδειγμα, μπορεί η τιμή να πέσει 10 με 15 λεπτά. Αφενός είναι σημαντικό για τον καταναλωτή, αφετέρου μπορεί να το αντέξει ο επιχειρηματίας», μας λέει, επισημαίνοντας ότι ο χρόνος θα λειτουργήσει υπέρ του μέτρου και προς το παρόν υπάρχει έλλειψη ενημέρωσης για τους καταστηματάρχες.

Οι ευθύνη των προμηθευτών

Επιχειρηματίες του χώρου της εστίασης στη Θεσσαλονίκη ρίχνουν την ευθύνη για τη μη μείωση των τιμών στους προμηθευτές. «Πώς να ρίξουμε τις τιμές όταν οι προμηθευτές τις κρατούν σταθερές; Δεν αντέχουμε άλλη μείωση, στο τέλος δεν θα βγαίνουμε.

Το μοσχάρι αγοράζεται από τον έμπορο προς 4€/κιλό από το σφαγείο και εγώ το αγοράζω 7-8€/κιλό. Αν το αγόραζα 5,5€/κιλό ή 6€/κιλό, είχα περιθώριο να πουλήσω φτηνότερα το μπιφτέκι, την μπριζόλα και τα άλλα είδη από μοσχάρι», λέει στο «Εθνος» ο Πάνος Δημητρίου, που διατηρεί εστιατόριο στα Λαδάδικα. Ο ίδιος σημειώνει ότι οι τιμές είναι ήδη πολύ χαμηλές και οι επιχειρηματίες απορρόφησαν δύο φορές την αύξηση του ΦΠΑ.

Keywords
Τυχαία Θέματα