Χιλιομετρική χρέωση διοδίων: Τι αλλάζει στον τρόπο – νέος διαγωνισμός

Όλοι όσοι έχουμε ζήσει την εμπειρία να φεύγουμε για τριήμερο και να περιμένουμε ατελείωτες ουρές στα διόδια, έχουμε σκεφτεί πολλές φορές αν θα υπήρχε ένας εναλλακτικός τρόπος χρέωσης να μας γλιτώσει από την ταλαιπωρία. Ακόμα περισσότερο, όταν συμβαίνει το ίδιο σε επιστροφή από διακοπές, είναι πολύ πιο κουραστικό. Όπως όμως όλα δείχνουν, κάτι αλλάζει στα διόδια, καθώς έρχονται τα ηλεκτρονικά. Παρότι ακόμα δεν είναι απολύτως ξεκαθαρισμένο πώς ακριβώς θα γίνεται

η χρέωση, πάντως το κόστος θα βασίζεται στη χιλιομετρική απόσταση. Το αυτοκίνητο θα εντοπίζεται όταν θα περνάει από τον ένα σταθμό διοδίων στον άλλο ή από τα όρια της μίας παραχώρησης στην άλλη. Ο κάθε οδηγός θα διαθέτει μία συσκευή ή μία εφαρμογή στο κινητό του τηλέφωνο, με την οποία θα χρεώνεται ακόμα και μέσω κινητού για τα χιλιόμετρα που θα διανύει.

Ολοένα και πιο κοντά πλησιάζει η εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους. Με απόφασή του το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ξεκινά τη διαδικασία πρόσληψης Τεχνικού Συμβούλου για την υποβοήθηση της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων Κατασκευής Συγκοινωνιακών Έργων με Σύμβαση Παραχώρησης. Το έργο που θα δημοπρατηθεί με τη μέθοδο της σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), αφορά την εγκατάσταση πλήρους ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων. Με το νέο σύστημα ο οδηγός, ασχέτως αν διαθέτει πομποδέκτη ή όχι θα χρεώνεται αναλογικά, δηλαδή για όσα χιλιόμετρα διανύει και όχι προκαταβολικά σε σταθμό διοδίων όπως γίνεται σήμερα. Στο μεταξύ ανακλήθηκε η παλαιά απόφαση του 2018 δέσμευσης 400 εκατ. ευρώ για τον τότε διαγωνισμό, ο οποίος ως γνωστόν ακυρώθηκε το 2020. Τον περασμένο Φεβρουάριο εγκρίθηκε η εκκίνηση μιας νέας διαγωνιστικής διαδικασίας, με αρχή την πρόσληψη Τεχνικού Συμβούλου.

Ο νέος διαγωνισμός

Τον Απρίλιο το Συμβούλιο Δημοσίων Έργων του υπουργείου ΥΠΟΜΕ γνωμοδότησε υπέρ της σκοπιμότητας σύναψης σύμβασης συμβουλευτικών υπηρεσιών. Όπως έχει αναφέρει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ο νέος διαγωνισμός θα λαμβάνει υπόψη τα ευρωπαϊκά δεδομένα.Το έργο ανάπτυξης ενός αξιόπιστου και φιλικού στους χρήστες διαλειτουργικού συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων με πανελλαδική κάλυψη, έχει ενταχθεί και στο Ταμείο Ανάκαμψης. Οι προβλεπόμενοι πόροι που θα κατευθυνθούν για αυτό το έργο από το Ταμείο Ανάκαμψης ανέρχονται σε 65 εκατ. ευρώ.

Ο διαγωνισμός σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου εκτιμάται ότι θα μπορέσει να προκηρυχθεί το 2022, υπό την αίρεση ότι θα έχει εγκριθεί από τη διυπουργική το προτεινόμενο προς υλοποίηση έργο-ΣΔΙΤ. Εξετάζονται πολλά σενάρια για το είδος των διοδίων που τελικά θα κριθούν κατάλληλα για το ελληνικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων. Θα υπάρξει παράλληλα και συνεργασία με τους παραχωρησιούχους προκειμένου να βρεθεί ο βέλτιστος τρόπος υλοποίησης του συστήματος που τελικά θα εγκατασταθεί. Ήδη από την αρχή του έτους η Ολυμπία Οδός, εφαρμόζει ένα πρωτοπόρο υβριδικό σύστημα διοδίων που επιτυγχάνει αναλογική χιλιομετρική χρέωση για τους συνδρομητές που διαθέτουν τον πομποδέκτη της παραχωρησιούχου.

Keywords
Τυχαία Θέματα