«Κρίσιμη και κριτική μάζα» στο ReMap4

Οι Kalfayan Galleries παρουσιάζουν μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου στο ReMap4 την τεράστια εφήμερη γκαλερί των 1.500 έργων τέχνης, την έκθεση του Βασίλη Μπαλάσκα – «Critical Mass».

Υπάρχει κάτι εγγενώς διφορούμενο στην «κρίσιμη μάζα». Στο αρχικό της πλαίσιο, στην πυρηνική φυσική, ο όρος αναφέρεται στην ελάχιστη ποσότητα σχάσιμου υλικού που μπορεί να διατηρήσει μια αλυσιδωτή πυρηνική αντίδραση. Αργότερα, η κοινωνιολογία υιοθέτησε τον όρο «κρίσιμη μάζα» προκειμένου να περιγράψει τον αριθμό των ανθρώπων που απαιτείται να ακολουθήσουν έναν κοινωνικό νεωτερισμό προκείμενου αυτός να

επιβιώσει και να αναπτυχθεί στη δημόσια σφαίρα. Έτσι, από τη μία μεριά, πρόκειται για μια δυνητικά καταστροφική δύναμη. Και από την άλλη, για μια δύναμη αλλαγής. Ωστόσο, ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι μια καταστροφή δεν μπορεί να αποτελέσει και μια δύναμη αλλαγής; Και, την ίδια στιγμή, είναι πάντα η αλλαγή από μόνη της μια θετική εξέλιξη;

Η Ελλάδα και πολλά μέρη του κόσμου έχουν βιώσει τα τελευταία χρόνια τόσο οικονομικο-κοινωνικές καταστροφές, όσο και μεγάλες αλλαγές. Αρκετά συχνά, είναι πρακτικά αδύνατο να γίνει διάκριση μεταξύ των δύο. Η έκθεση ‘Critical Mass’ αποτελεί αναφορά σε αυτόν τον ευμετάβλητο κόσμο.

Τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση αποτελούν «μαρτυρίες» μιας ιστορικής συγκυρίας κατά την οποία τα μαζικά κινήματα επανεμφανίζονται, ωστόσο, το στοιχείο της κριτικής σκέψης φαίνεται να είναι πιο σημαντικό από ποτέ για την επιτυχία τους. Στην περίπτωση του σήμερα, ο όρος «critical» σε σχέση με τη «μάζα» δε θέτει μόνον το ζήτημα της ποσότητας («Κρίσιμη Μάζα»), αλλά και εκείνο της ποιότητας («Κριτική Μάζα»/«Μάζα που διαθέτει κριτική σκέψη»). Γι’ αυτό και στα περισσότερα έργα η ανθρώπινη παρουσία απλώς υπονοείται. Σπάνια (εκ)δηλώνεται ή υποστηρίζεται ανοιχτά. Ωστόσο, η οπτική απουσία των μαζών και η περιορισμένη άμεση παρουσία του ανθρώπινου παράγοντα δεν αποτελούν κάποιο είδος κριτικής απέναντι στο συλλογικό χαρακτήρα της αλλαγής. Περισσότερο, συνιστούν μια πρόσκληση να εμποτιστεί αυτή η δεξαμενή δυνατοτήτων με ριζικά νέο νόημα για όλους.

Κείμενο: Βασίλης Μπαλάσκας (Λονδίνο, Ιούλιος 2013)

Σύντομο Βιογραφικό Σημείωμα

Ο Βασίλης Μπαλάσκας (γεν. 1983, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα) ζει και εργάζεται στο Λονδίνο, Αγγλία. Είναι υποψήφιος διδάκτωρ στο πρόγραμμα Critical Writing in Art & Design του Royal College of Art στο Λονδίνο. Έχει σπουδάσει στο Royal College of Art (MA Communication Art & Design, RCA), στη Σχολή Πειραματικού Κινηματογράφου του Maidstone (BA Video Arts Production, Hons) και στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Πρόσφατες ατομικές εκθέσεις: "Critical Mass", ReMap 4, Kalfayan Galleries, Αθήνα× "The Market Will Save the World", Kasa Gallery, Κωνσταντινούπολη (όλες, 2013)× "Parthenon Rising", Kalfayan Galleries, Αθήνα (2012). Πρόσφατες ομαδικές εκθέσεις: "Disruption", Royal College of Art, Λονδίνο× "Celebration: 50 Years of Video Art", Nordic House, Ρέυκιαβικ (όλες, 2013)× "World Event Young Artists" (London 2012 Cultural Olympiad), Surface Gallery, Νότινγκχαμ× "Cultural Embassies" (Maribor 2012 European Capital of Culture), Vetrinj Mansion, Μάριμπορ× "Traverse Vidéo: Faut Voir", Musée des Abattoirs, Τουλούζη× "Level", Talbot Rice Gallery, Εδιμβούργο (όλες, 2012). Ο Βασίλης Μπαλάσκας χρησιμοποιεί ποικίλα εικαστικά μέσα και διερευνά πολιτικά και κοινωνικά θέματα. Ιδέες που συναντώνται συχνά στο έργο του, το οποίο είναι άμεσα συνυφασμένο με την θεωρία της Τέχνης, είναι η ειρωνεία και η υπονόμευση του θεάματος. Ο Βασίλης Μπαλάσκας εκπροσωπείται από τις Kalfayan Galleries, ΑθήναΘεσσαλονίκη.

ReMap4

Διάρκεια: 8 - 30 Σεπτεμβρίου 2013 | 'Ώρες Λειτουργίας: Δευτέρα - Παρασκευή 17:30 - 21:00, Σάββατο/ Κυριακή 12:00 - 21:00

www.kalfayangalleries.com | www.remapkm.org

Keywords
Τυχαία Θέματα