Λεόντιος+Λένα, Supernova δύο νεανικά παιχνίδια

από την Ηρώ Μητρούτσικου

Δύο φρέσκιες παραστάσεις, σε νεανικούς χώρους, φτιαγμένες από νέους ανερχόμενους δημιουργούς, μπορείτε να τις απολαύσετε Δευτερότριτα με πολύ χαμηλό εισιτήριο...

Λεόντιος+Λένα

Ο Γκέοργκ Μπύχνερ πρόλαβε να γράψει τρία μόνο θεατρικά (Ο Θάνατος του Νταντόν - 1835, Λεόντιος και Λένα - 1836 και Βόυστεκ - 1836), τα οποία προπορεύονται κατά πολύ της εποχής τους και πέθανε από τύφο στα 24 χρόνια του. Πανεπιστημιακός διδάκτωρ πολύ νέος (1836), ίδρυσε την «Εταιρεία Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων» και έγραψε

την διακήρυξη «Ο ταχυδρόμος της Έσσης» (κείμενο που δημοσιεύθηκε πριν το «Κομμουνιστικό Μανιφέστο» του Μαρξ και πρόβαλε την ανάγκη μιας κοινωνικής επανάστασης).

Ενώ το “Λεόντιος και Λένα” είναι μία, σε πρώτο επίπεδο, κλασική ιστορία, που μοιάζει να ακολουθεί τις αρχές του Ρομαντισμού, τα άλλα δύο θεατρικά του, και ειδικά ο ημιτελής Βόυτσεκ, τονίζουν τις κοινωνικές αδικίες που αποθηριώνουν την ψυχή του ανθρώπου σε εποχές γεμάτες πολέμους και άδικα χυμένο αίμα. Οι ανυπεράσπιστοι ήρωες του χάνουν τα πάντα σε δύσκολους καιρούς κι έτσι συγγενεύουν με τους ήρωες του μεταγενέστερου Μπρεχτ, αλλά και με το σήμερα.

Διωκώμενος και φυγάς, έναν χρόνο πριν πεθάνει από τύφο, ο Μπύχνερ γράφει τη μελαγχολική κωμωδία του «Λεόντιος και Λένα» στη Ζυρίχη, εκτός επικράτειας της γερμανικής λογοκρισίας. Γυρίζει την πλάτη στον κλασικιστικό ιδεαλισμό και τον ρομαντισμό της εποχής του και είναι πεσιμιστής αν και επαναστάτης σε εξορία. Το έργο αποτελεί μια κοινωνική φάρσα, μεταμφιεσμένη σε ερωτική ιστορία, η οποία καταδεικνύει με φαρμάκι τη γελοιότητα μιας άχρηστης εξουσίας, καταγγέλλοντας την κοινωνική παρακμή και την υποκρισία.

Ο πρίγκιπας Λεόντιος πλήττει. «Τόσο νέος μέσα σ’ έναν τόσο γερασμένο κόσμο», νιώθει άδειος, χωρίς καμιά χαρά. Ένας ήρωας αυτιστικός, γαλαζοαίματος, αυτάρκης αλλά και με κρίση ταυτότητας, χαριτωμένα χασομέρης που μιλά ασταμάτητα ενώ πλήττει! Ο, εξίσου, βαριεστημένος βασιλιάς πατέρας του επιμένει να τον παντρέψει με μια πριγκίπισσα, που ο Λεόντιος δεν έχει δει ποτέ, τη Λένα. Ο πρίγκιπας το σκάει και ξεκινά μια περιπλάνηση μακριά από το βασίλειό του. Στην Ιταλία, ο Λεόντιος συναντά και ερωτεύεται μια «άλλη» κοπέλα. Και οι δυο τους το έχουν σκάσει από ανεπιθύμητα προξενιά χωρίς να γνωρίζουν ότι τελικά προόριζαν τον έναν για τον άλλον!

Η ομάδα Koperti έφτιαξε μια πολύ όμορφη παράσταση σε σκηνοθεσία του νεαρού Μιχάλη Σαράντη. Μέσα σε ένα περιορισμένο χώρο, που οριοθετείται αυστηρά από φωτεινές γραμμές και που χωρίζεται σε τρία επίπεδα και μόνο όταν ο ένας ήρωας επικοινωνεί με τον άλλον εισβάλει στο δικό του επίπεδο, oι έξι ηθοποιοί, χωρίς να πειράξουν καθόλου το κείμενο (για μένα αν ήταν λίγο μικρότερο θα αποφεύγονταν κάποιες μικρές κοιλιές που κάνει), φτιάχνουν μια ευχάριστη νεανική παράσταση.

Πρίγκιπες και πριγκίπισσες χαμένοι στο δάσος, χωρίς ταυτότητα, με την μοίρα να τους παίζει παιχνίδια, μαριονέττες κάποιων άλλων, θυμίζουν τους εραστές στο «Όνειρο καλοκαιρινής νυκτός». O σκηνοθέτης αναγεννά και διανθίζεται με πολλά σωματικά παιχνίδια (ίσως λίγο παραπάνω από όσο πρέπει), ένα σουρεαλιστικό και ποιητικό έργο λόγου.

Ο πολυλογάς πρωταγωνιστής (Αλ.Μαυρόπουλος), γεμάτος ένταση, μιλάει για τα πιο φιλοσοφικά πράγματα με παιδική αφέλεια, έχοντας δίπλα του τον πιστό του ακόλουθό (Γ.Γιανούλης), ο οποίος, τελικά, εξαργυρώνει τις υπηρεσίες του με ένα υπουργείο! Η Αλ. Αιδίνη ως ήσυχη και ήρεμη Λένα, μια μπαλαρίνα που έχει μεγαλώσει στα πούπουλα, πριν δύο χρόνια, είχε μοιραστεί τον ίδιο ρόλο στην σκηνή του Εθνικού με άλλες δύο ηθοποιούς.

Οι ήρωες του έργου θέτουν και σχολιάζουν ευθέως μερικά από τα πιο θεμελιώδη ερωτήματα της ανθρώπινης ύπαρξης. Τί κάνει ο άνθρωπος για να ξεφύγει από την πλήξη του; Πώς αντιδρούμε όταν πρέπει να κάνουμε κάτι χωρίς οι ίδιοι να το έχουμε επιλέξει; Πόσο μια επανάσταση είναι ενταγμένη μέσα στο ίδιο το σύστημα; Γιατί η εξουσία κάνει τους ανθρώπους να χάνουν την ταυτότητά τους; Πόσους έρωτες χρειάζεται κανείς για να τραγουδήσει όλη την κλίμακά του; Μπορεί ο άνθρωπος να ξεφύγει από την μοίρα του;

Ωστόσο και οι δύο νεαροί ήρωες καταλήγουν εκεί απ’ όπου ξεκίνησαν, στο βασίλειο, παντρεμένοι με αυτόν που όρισαν οι γονείς τους, έχοντας, έστω, ερωτευτεί και έχοντας κάνει, έστω και για λίγο, την επανάσταση τους...

Το απόλυτα μίνιμαλ σκηνικό ήταν του Ανδρ. Μαϊμάρη, ενώ τα εξαιρετικά ζωγραφιστά κουστούμια, που έδιναν το στίγμα του κάθε χαρακτήρα, αλλά και ως εσώρουχα παρέπεμπαν στην γύμνια του και την ανημποριά των ηρώων, ήταν της Δάφνης Ηλιοπούλου.

BIOS: Πειραιώς 84, για δύο Δευτερότριτα ακόμα στις 20.30

Supernova

Μια νεανική παράσταση του Βασίλη Μαυρογεωρίου («Κατσαρίδα»), της Φωτεινής Αθερίδου και των μαθητών τους. Σε αντίθεση με το παραπάνω πολύ σημαντικό, πολύ γνωστό και πολύ παλιό κείμενο (19ος αι), τα δύο κείμενα της παράστασης «Supernova» γράφτηκαν για τους συγκεκριμένους ηθοποιούς που παίρνουν μέρος !

Στον πάνω όροφο του πανέμορφου bar Faust, άνοιξε φέτος ένα καινούριο θέατρο. Εκεί πέντε νέοι ηθοποιοί μας μιλάνε με χιούμορ για την γέννηση και τον θάνατο, με έναν τρόπο που δεν θα είχατε φανταστεί ποτέ!

Οι δύο μαύρες κωμωδίες αντλούν από την φαντασία και μας πηγαίνουν σε περίεργα μέρη! Η πρώτη ιστορία «Dying Sweetly» κάπου στην πορεία το έχασε, αλλά το δεύτερο μέρος ήταν εξαιρετικό! Το «Και μετά; Και μετά;» της κόρης του Αθερίδη, μας απογείωσε και όλο το θέατρο σείονταν από τα γέλια και καταχειροκροτούσε τους ηθοποιούς.

Faust: Αθηναΐδος 12 & Καλαμιώτου 11, Καπνικαρεά, για δύο Δευτερότριτα στις 9.15

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ:

Βασανίζομαι, Άβατον

Βρώμικα κόλπα, Studio Κυψέλης

Δεσποινίς Μαργαρίτα, Πράξη Επτά Studio

Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας, Bios

Χαλασοχώρηδες, Αλκμήνη

Mistero Buffo, Θησείον

Πατριδογνωσία, Δια Δύο

Το καβούκι του ελέφαντα, Τρένο στο Ρουφ

Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου, Χώρα

Ευριδίκη, Πορεία

Κατσαρίδα, Αθηνών

Φόνισσα, Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας
Mια απ' τα γίδια, Ήβη

Η πόρνη από πάνω, Σφενδόνη

Βυσσινόκηπος/ Η ρομαντική ιστορία, Θέατρο Νέου Κόσμου

Η τρυφερή σου Μολότωφ, Ακαδήμεια

Συμβολαιογράφος, Εν Αθήναις

Κολχάας, Τόπος Αλλού

Κοπενχάγη, Άλφα

με ΕΙΣΟΔΟ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Κήπος Στάχτες, Νεοκλασσικό σπίτι

Τρεις κι ο κρίνος, Λάσπη

Παιχνίδια Φόβου, Studio «Κοιτώνες» πρώην Στρατοπέδου Κόδρα

Funny Mission, Λουκούμι bar

Blue Mysteries (Athens 1920-1939), Salta Con Migo bar

Εκάβη, Hecuba, Hekabe, Hecabe, Hecube project, Θησείον

Αναφορά, Nosotros

Το παγκάκι, Άλεκτον

To βαλς των βρώμικων δρόμων, Quilombo Centro Cultural

Οι ηλίθιοι, Δημ.Θέατρο Αργυρούπολης

Κυρία Μαργααρίτα, Εμπρός

Όλα όσα είδα, (περιοδεία)
Cirko Cachivache 3D, Δυναμό

Κρίσις, Studio της οδού Πλαταιών

Mein Komplex, Κέλυφος

Εκτοπλάσματα, Εξάρχεια

Μουσείο, Ρομάντζο

Πενθεσίλεια, Πειραιώς 35

Ο Μπήντερμαν και οι εμπρηστές, Εργατικές Κατοικίες Καματερού

Ευτυχισμένος Πρίγκιπας, CAMP art cafe

Keywords
Τυχαία Θέματα