Οφθαλμαπάτες και ψευδαισθήσεις σε τρίτη διάσταση

21:15 8/3/2013 - Πηγή: TNSite

Το 2009, όταν η Ελλάδα έμπαινε στη μεγάλη «κρίση», η αναδρομική έκθεση του Αχιλλέα Δρούγκα στην Εθνική Πινακοθήκη έκλεινε το κύκλο μιας μακράς περιόδου νεοελληνικής ευδαιμονίας. Διαισθητικά, αυτή η αλλαγή, απαθανατίστηκε από το ζωγράφο, στον «Μετεωρολόγο» (2009), μια αινιγματική προσωπικότητα που φέρνει τα στοιχεία της φύσης επάνω του. Από τότε μέχρι και σήμερα ο ζωγράφος της οπτικής ψευδαίσθησης δούλευε τη νέα, τολμηρή ενότητα έργων του, την οποία θα παρουσιάζει

από τις 28 Μαρτίου στον Εικαστικό Κύκλο στο χώρο της Χαριλάου Τρικούπη.

«Η νέα ενότητα έχει τίτλο «Τρίτη Διάσταση». Συνολικά αποτελείται από 15 έργα, συμπεριλαμβανομένου και του Μετεωρολόγου, τα περισσότερα μεγάλων διαστάσεων, αλλά και κάποια μικρά τα οποία δουλεύω ακόμα, γιατί όταν το έργο είναι μικρό θέλω να αφιερώσω πολύ σκέψη μέχρι να το ολοκληρώσω. Στα μεγάλα αισθάνομαι πιο άνετα, γι’ αυτό και τα προτιμώ», μας εξηγεί ο Αχιλλέας Δρούγκας για τα νέα του έργα στα οποία όπως τονίζει «η θεματογραφία δεν παίζει τον πρωταρχικό ρόλο». «Εδώ το θέμα είναι η αναδιάρθρωση του ζωγραφικού μου χώρου», που σημαίνει πως μια παλιά σύνθεση αναδιατάσσεται εκ νέου μπροστά στην κορνίζα, δημιουργώντας πάντα αυτή την τρίτη διάσταση, το trompe l'oeil, το βάθος. «Στην παλιά μου δουλειά το θέμα και η συμμετρία έπαιζαν πολύ σπουδαίο ρόλο. Στην έκθεση όμως αυτή προσπαθώ να δω τα πράγματα διαφορετικά, κάνοντας μια αναδιάταξη της παλιάς μου εικόνας, την οποία «υποβάλλω» σε μια επίθεση από αφηρημένα ωμά χρώματα και σχήματα».

Τα έργα παραμένουν ρεαλιστικά, με την ψευδαίσθηση της τρίτη διάστασης πιο εμφανή. Η συμμετρία και η τάξη εγκαταλείπονται προσωρινά και δίνουν την θέση τους σε μια ζωγραφική ψυχολογικού ρεαλισμού, με τις έννοιες ασυμμετρία, σκίσιμο, πακετάρισμα και διπλή εικόνα, στα πλαίσια πάντα των κανόνων της οφθαλμαπάτης.

Αυτό που αξίζει να σημειωθεί για την απόπειρα αυτή του ζωγράφου στην οπτική αποπλάνηση, είναι μια λανθάνουσα συνειρμική αντίδραση για τα προβλήματα της καθημερινότητας μέσα στην τετραετία της οικονομικής κρίσης. Ο ιστορικός της τέχνης Γιάννης Κολοκοτρώνης, το διατυπώνει με πολύ εύγλωττο τρόπο στο κείμενο που συνοδεύει το πορτφόλιο της έκθεσης: «Σαν να βρίσκεται σε σύγκρουση με μια διαφορετικού είδους εμπειρία κατά την οποία, δοκιμάζοντας να αποκοπεί από τον παλιό του εαυτό, δημιουργεί μια νέα στοχαστική θεματογραφία μετατρέποντας τις εικόνες σε σύμβολα και έννοιες σαν ψυχολογικές και εννοιακές αντανακλάσεις των προβλημάτων της εποχής. Σαν να πρόκειται για την αποκαθήλωση της ευδαιμονίας»!

Η έκθεση θα μεταφερθεί από τις 13 Απριλίου στο χώρο του Κολωνακίου, στην οδό Καρνεάδου 20, όπου και θα μείνει ανοιχτή για το κοινό έως τις 27 Απριλίου.

Keywords
Τυχαία Θέματα