Εθνική στρατηγική στοχοθεσία και περιφερειακές αναπτυξιακές προοπτικές: Η κρυφή Ατζέντα

ΚοινωνίαΆρθραΑρθρογράφος: Αννα Μαυρουδή

Το «Αθηνά» αποτελεί, όπως διατείνεται, τη θεραπεία πολλών χρόνιων προβλημάτων και στρεβλώσεων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αλλά ταυτόχρονα και την προϋπόθεση για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας. Οι γενικευμένες, σοβαρές αντιδράσεις που προκάλεσε η δημοσιοποίηση του στις αρχές Φεβρουαρίου τόσο από τα ΑΕΙ/ΑΤΕΙ (διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό, φοιτητές διοικητικό προσωπικό, κτλ) όσο και από τις τοπικές κοινωνίες ορίζουν ως αιχμή της κριτικής τους τα μνημονιακά δεδομένα της χώρας και την συνηθισμένη

«εξυπηρέτηση» τοπικών κομματικών συμφερόντων.

Στρατηγική Στοχοθεσία;

2. Μείωση του αριθμού των εισακτέων και διαφοροποίηση των όρων εισαγωγής σε ΤΕΙ και ΑΕΙ, αλλά και αλλαγή της λειτουργίας των ΤΕΙ σε κέντρα δια βίου μάθησης και κατάρτισης με τοπικά και περιφερειακά χαρακτηριστικά.

Αναρωτιέται εύλογα κανείς αν η ελληνική κυβέρνηση έχει όντως εκπονήσεικάποιοστρατηγικό σχέδιο ή απλά εφαρμόζει –και μάλιστα με αποσπασματικό και πρόχειρο τρόπο- προτάσεις άλλων κέντρων εξουσίας. Εκτός αν το ΙΟΒΕ αποτελεί πλέον τον Εθνικό Στρατηγικό μας Στοχοθέτη… Αναπάντητα μένουν λοιπόν ερωτήματα, όπως σε ποιες έρευνες βασίζεται το «Αθηνά» και το πώς συνδέεται με τους στόχους της«ΕΥΡΩΠΗΣ 2020». Ποιοι είναι οι τρόποι σύνδεσης των αλλαγών που προωθούνται με την αγορά εργασίας, την επιχειρηματικότητα, και γενικά με την οικονομική Γεωγραφία της χώρας; Με ποιους όρους και με βάση ποια κριτήρια συνδέεται η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, σύμφωνα με το Υπουργείο, με τα παραπάνω;

Αναπτυξιακές Προοπτικές;

Πίσω από τον λεγόμενο εξορθολογισμό και την εξυγίανση του ακαδημαϊκού χάρτη που διατυπώνει το «Αθηνά» κρύβεται η προώθηση της ιδεολογικής ατζέντας του νεοφιλελευθερισμού στην τριτοβάθμια εκπαίδευση: η Γνώση ως πόρος για λίγους και άριστους, η εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης και κατάρτισης ως υπηρεσίες σε συνθήκες ελεύθερης αγοράς, η μεταβίβαση της ευθύνης για την εκπαίδευση σε ατομικό επίπεδο, αλλά και η αξιοποίηση δημόσιου χρήματοςκαι υποδομών για επιχειρηματικά κέρδη.Ο επιμερισμός των δαπανών για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση από το κράτος στους πολίτες και β. η κερδοσκοπική αντίληψη ότι η εκπαίδευση μπορεί να φέρει μεγάλες αποδόσεις στις επιχειρήσεις αποτελούν τον πυρήνα των πολιτικών αυτών.

Μόλις πριν λίγες μέρες, ο υπουργός Εσωτερικών και πρώην υπουργός Παιδείας, Ευριπίδης Στυλιανίδης, προτείνει σε συνέδριο για την Εκπαίδευση και την καινοτομία την ιδιωτικοποίηση διά της μετοχοποίησής τους και της παράδοσης του 49% των μετοχών και του μάνατζμεντ σε ιδρύματα, επιχειρηματίες και εφοπλιστές με δεδομένο«ότι αυτή την στιγμή ο κρατικός προϋπολογισμός αρκεί για την χρηματοδότηση μόλις των 15 από τα 25 συνολικά ακαδημαϊκών ιδρυμάτων της χώρας, με αποτέλεσμα τα υπόλοιπα να υποχρηματοδοτούνται και να κινδυνεύουν με κλείσιμο».

Μείωση Αριθμού Εισακτέων

Το «Αθηνά» στερείται επιστημονικής προσέγγισης και δημοκρατικού χαρακτήρα, καθώς: (α) υπάρχει παντελής έλλειψη επιχειρημάτων, παραπομπών σε συγκεκριμένες μελέτες και έρευνες και (β) η δημιουργία ενός «διαφημιστικού» υποκατάστατου υποτιμά τη νοημοσύνη των πολιτών και της πανεπιστημιακής κοινότητας και αποτελεί μια πρωτόγνωρη για τα ευρωπαϊκά δεδομένα πρακτική για το δημόσιο διάλογο.Ενώ αφορά το σύνολο της Ελληνικής κοινωνίας και το μέλλον της χώρας, δόθηκε στη δημοσιότητα ένα μόνο «επικοινωνιακό» έγγραφο, που παρουσιάζει το «πριν» και το «μετά» του χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς επιγραμματικά αναφέρονται τα προβλήματα και οι στόχοι των συγχωνεύσεων-καταργήσεων.Η μετατόπιση από το μοντέλο της παραγωγής πολιτικής με κοινωνική συναίνεση στην «αποτελεσματικότερη»επιβολή αλλαγών από τον εκάστοτε Υπουργό αιφνιδίως και ταχύτητα πραγματώνεται σε πολλά μέτωπα. Αξίζει να θυμηθούμε ότι α. η αρχική πρόθεση ήταν να μην έρθει στη Βουλή, όπως πολλά άλλες ριζικές αλλαγές, πχ, το Π.Δ για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών, β.ανακοινώθηκε μεσούσης της εξεταστικής περιόδου αδιαφορώντας για την αναστάτωση που θα προκαλούσε στις οικογένειες χιλιάδων φοιτητών. Οι συνεχείς αλλαγές που ανακοινώνει το Υπουργείο σχετικά με τις μετακινήσεις σχολών και τμημάτων είναι επίσης ενδεικτικές της προχειρότητας αλλά και της μεγαλοστομίας του σχεδίου «Αθηνά».

2 Executive Report της MacKenzie, GREECE TEN YEARS AHEAD, Μάρτιος 2012, κατάπαραγγελίατουΣΕΒ

Αντί επιλόγου

Keywords
εθνικη, ατζεντα, αξιολόγηση εκπαιδευτικών, αννα, τει, αει, ιοβε, προυπολογισμος, βουλη, κινηση στους δρομους, αποτελεσματα δημοτικων εκλογων 2010, εκλογες 2010 αποτελεσματα , υπουργειο εσωτερικων, αποτελεσματα περιφερειακων εκλογων, εκλογικα αποτελεσματα, ΟΤΑ, σταση εργασιας, ελλαδα, κυβερνηση εθνικης ενοτητας, νεα κυβερνηση, αθηνα, θεμα εκθεσης 2012, κοινωνικος τουρισμος, αλλαγη ωρας 2012, σχεδιο αθηνα, αξιολογηση, αποτελεσματα, αξιολόγηση εκπαιδευτικών, χωρες, αεν, αιχμη, γνωση, δανεια, δημοκρατια, ιοβε, πλαισιο, πορος, προγραμμα, υπουργείο παιδείας, αγορα, αγορα εργασιας, αδιαφορια, αει, αυξηση, αρθρο, αξιζει, αννα, απλα, τει, βρισκεται, γεωγραφια, γινεται, δημοσιο, δοθηκε, εγγραφο, ευκολο, υπαρχει, εκπαιδευση, ελλειψη, εμπνευση, ενεργεια, επενδυσεις, ερευνες, εσωτερικων, ευημερια, ιδρυση, υπηρεσιες, κυβερνηση, λογο, μεριμνα, μεσοπροθεσμο, μειωση, μικρο, νοημοσυνη, οραματα, οχημα, περιβαλλον, ποιοτητα, προβληματα, πρισμα, πτυχιο, συγκεκριμενα, σειρα, σχεδιο, τουρισμος, υπουργος παιδειας, education, εθνικο, ευριπιδης, χωρα, υπουργειο, μπροστα, σημαίνει, size
Τυχαία Θέματα