Η απόκρουση της αξιολόγησης στην εκπαίδευση αφορά όλη την κοινωνία

Tweet Αρθρογράφος: Δημήτρης Καρυώτης

Η κυβέρνηση ξεκίνησε την αξιολόγηση στον χώρο της Εκπαίδευσης με τη μορφή της Αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας.

Στη συνέχεια και απ’ τον επόμενο χρόνο η διαδικασία θα επεκταθεί με την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και θα ολοκληρωθεί με την εξωτερική αξιολόγηση μέσω του οργανισμού Διασφάλισης Ποιότητας για την Πρωτοβάθμια και την Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Η διαδικασία της Αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας συνάντησε την καθολική αντίθεση των εκπαιδευτικών και εκφράστηκε με την άρνηση

της πλειοψηφίας των συλλόγων διδασκόντων να αποφασίσουν την δημιουργία ομάδων εργασίας για την Αυτοαξιολόγηση της σχολικής τους μονάδας. Εξέλιξη που ανάγκασε τον υπουργό Παιδείας να διατάξει τους Διευθυντές των Σχολικών μονάδων να ορίσουν με ευθύνη τους αυτές τις ομάδες.

Γιατί αυτή η αντιμετώπιση απ’ το σώμα των εκπαιδευτικών για τη διαδικασία Αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων;

- Δεν επιθυμούμε την αξιολόγηση μας και των σχολείων που εργαζόμαστε γιατί μας «ξεβολεύει»;

- Δεν επιθυμούμε να βελτιωθεί η κακή κατάσταση του Δημόσιου Σχολείου;

- Δεν επιθυμούμε να δουλέψουμε;

Το οφθαλμοφανές είναι ότι η αξιολόγηση τόσο του δημόσιου σχολείου, όσο και των εκπαιδευτικών δεν θα οδηγήσει σε βελτίωση του δημόσιου σχολείου, ούτε σε βελτίωση της προσφερόμενης εκπαίδευσης απ’ τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, γιατί δεν είναι αυτός ο στόχος, μιας και εφαρμόζονται πολιτικές που φροντίζουν για το ακριβώς αντίθετο.

Είναι γνωστό στην ελληνική κοινωνία ότι:

- Μέχρι τώρα έχουν συγχωνευτεί – καταργηθεί πάνω από 4000 Δημόσια σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε όλη την επικράτεια. Έπεται συνέχεια με άλλα 1650 σχολεία που προβλέπεται να συγχωνευτούν – καταργηθούν μέσα στο 2014.

- Καταργήθηκαν βασικοί Τομείς και Ειδικότητες απ’ την Δημόσια Επαγγελματική Εκπαίδευση για να μεταφερθούν στην Ιδιωτική εκπαίδευση (ΙΕΚ) με ταυτόχρονη κατάργηση - απόλυση απ’ το Δημόσιο Σχολείο 2500 εκπαιδευτικών και 20000 μαθητών.

- Αυξήθηκε ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη στους 27 με δυνατότητα αύξησης στους 30 μαθητές, που επιβαρύνει ακόμη περισσότερο την εκπαιδευτική διαδικασία.

- Η επιχορήγηση των χρημάτων για την λειτουργία των σχολικών μονάδων μειώθηκε κατά 70% περίπου και κατά συνέπεια δεν φτάνουν ούτε για την δαπάνη της θέρμανσης των σχολείων τον χειμώνα.

- Έχει συρρικνωθεί δραματικά το σύστημα μεταφοράς των μαθητών που διαμένουν μακριά απ’ τις σχολικές τους μονάδες με απώτερο στόχο να καταργηθεί εντελώς στο μέλλον.

- Μειώθηκε το εισόδημα των εκπαιδευτικών τόσο τραγικά (580 ΕΥΡΩ ο νεοδιόριστος εκπαιδευτικός) που είναι αδύνατη η επιβίωση των ίδιων και των οικογενειών τους, ιδίως σε μια πολύ μεγάλη μερίδα εκπαιδευτικών που υπηρετούν στην επαρχία και είναι αναγκασμένοι να συντηρούν δύο σπίτια.

- Η περαιτέρω συρρίκνωση του εισοδήματος των εκπαιδευτικών θα συνεχιστεί με το εφαρμοζόμενο νέο μισθολόγιο όπου μέσω της αξιολόγησης θα επιφέρει την οικονομική στασιμότητα σε όλους όσους κριθούν κατάλληλοι σε ποσοστό που θα ξεπερνάει και το 50%.

Είναι φανερό ότι οι εφαρμοζόμενες πολιτικές της κυβέρνησης δεν έχουν στόχο την βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας του Δημόσιου Σχολείου, αλλά την συρρίκνωσή του.

Όμως δεν είναι μόνο αυτοί οι λόγοι που οδήγησαν τους εκπαιδευτικούς να αντιδράσουν μαζικά στη διαδικασία της Αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας.

Ο στόχος που αυτή η διαδικασία υπηρετεί, μέσα απ’ τους δείκτες αξιολόγησης, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην πλήρη κατάργηση του όποιου δημόσιου χαρακτήρα έχει απομείνει ακόμη στο δημόσιο Σχολείο. Μερικοί δείκτες αξιολόγησης της σχολικής μονάδας, με τους οποίους καλούνται οι εκπαιδευτικοί να αξιολογήσουν τη σχολική τους μονάδα, μπορούν να δείξουν αυτούς τους στόχους.

Δείκτες Αξιολόγησης της Σχολικής Μονάδας για τους οικονομικούς και άλλους πόρους που χρειάζεται για τη λειτουργία της που βαθμολογούνται από 1 έως 4 μονάδες.

- Οι διαθέσιμοι οικονομικοί πόροι επαρκούν για την υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου στο σχολείο (ανάπτυξη εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, ενισχυτικών και άλλων παρεμβάσεων, καθώς και προ-γραμμάτων τοπικού/εθνικού/διεθνούς επιπέδου).

- Ο Δήμος, ο Σύλλογος Γονέων ή η τοπική κοινωνία ενισχύει οικονομικά το σχολείο.

- Το σχολείο αναπτύσσει πρωτοβουλίες για την εξεύρεση πρόσθετων πόρων και μέσων με στόχο την αποτελεσματικότερη υλοποίηση του σχολικού προγράμματος

Είναι προφανές ότι μέσα απ’ τη διαδικασία Αυτοαξιολόγησης η κυβέρνηση προσανατολίζει την σχολική μονάδα, ως μοναδιαία οντότητα, να διεκδικήσει οικονομικούς και άλλους πόρους απ’ τους γονείς των μαθητών, απ’ την τοπική κοινωνία μέσω των Δήμων και από επίδοξους χορηγούς, προκειμένου να μπορέσει να λειτουργήσει αξιοπρεπώς. Αυτή η διαδικασία:

- Ιδιωτικοποιεί τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου.

- Κατηγοριοποιεί και διαφοροποιεί τις σχολικές μονάδες μεταξύ τους.

- Ωθεί τις σχολικές μονάδες σε έναν ιδιότυπο ανταγωνισμό επιβίωσης μιας και η λειτουργία τους θα εξαρτάται απ’ την πρόσθετη χρηματοδότηση που θα καταφέρει να αποσπάσει η κάθε σχολική μονάδα.

Δείκτες Αξιολόγησης της Σχολικής Μονάδας για δράσεις εξωδιδακτικής υποστήριξης των μαθητών, που βαθμολογούνται από 1 έως 4 μονάδες.

- Υλοποίηση ειδικών υποστηρικτικών - αντισταθμιστικών προγραμμάτων για ορισμένες κατηγορίες μαθητών

- Οι ανάγκες των μαθητών για ειδική ή πρόσθετη διδασκαλία (ενισχυτική διδασκαλία, Τάξη Υποδοχής, Τμήμα Ένταξης) καλύπτονται επαρκώς από το διδακτικό προσωπικό.

- Στο σχολείο λειτουργούν προγράμματα και αναπτύσσονται δράσεις ενισχυτικού, υποστηρικτικού και αντισταθμιστικού χαρακτήρα.

- Στο σχολείο λειτουργούν ειδικά προγράμματα για ειδικές κατηγορίες μαθητών (ενισχυτική διδασκαλία, φροντιστηριακά μαθήματα, τάξη υποδοχής, τμήμα ένταξης).

Είναι γνωστό ότι χιλιάδες εκπαιδευτικοί ανά την επικράτεια σε εθελοντική βάση συμμετέχουν σε διαδικασίες ενίσχυσης μαθητών που έχουν ανάγκη, μέσα στο σχολείο ή μέσα από προγράμματα κοινωνικών φροντιστηρίων. Οι συγκεκριμένοι δείκτες αξιολόγησης της σχολικής μονάδας προφανώς δεν αφορούν αυτή τη διαδικασία.

Στην ουσία οι δείκτες αξιολόγησης αναφέρονται σε μια διαδικασία που επισήμως δεν υπάρχει και δεν λειτουργεί ως θεσμός με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας σε καμιά σχολική μονάδα!!!! Επισήμως ενίσχυση στους αδύνατους μαθητές στα πλαίσια της σχολικής μονάδας μπορούν να προσφέρουν μόνο οι εκπαιδευτικοί που δεν καλύπτουν το υποχρεωτικό τους ωράριο. Οι θεσμοί της εξωδιδακτικής υποστήριξης των μαθητών που ευκαιριακά λειτούργησαν στο παρελθόν, στα πλαίσια της σχολικής μονάδας, έχουν σήμερα καταργηθεί.

Να θυμίσουμε ότι η καθολική θεσμοθέτηση της ενίσχυσης των αδύνατων μαθητών στα πλαίσια της λειτουργίας της σχολικής μονάδας με πρόσληψη μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού για τον σκοπό αυτό, είναι πάγιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Ποιος είναι ο στόχος της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας για έναν θεσμό που επισήμως δεν υφίσταται;

Είναι βέβαιο ότι σχεδιάζουν να αναλάβουν οι εκπαιδευτικοί τη λειτουργία του θεσμού, πέραν του υποχρεωτικού τους ωραρίου, δωρεάν εννοείται και κάτω απ’ την πίεση της ατομικής τους αξιολόγησης και της αξιολόγησης της σχολικής τους μονάδας.

Γίνεται καθαρό ότι μέσα απ’ τη διαδικασία αξιολόγησης στην Εκπαίδευση γίνεται προσπάθεια, εκτός απ’ την χειραγώγηση των εκπαιδευτικών, η πολιτεία να αποποιηθεί της συνταγματικής της υποχρέωσης για την λειτουργία του Δημόσιου σχολείου και να την μεταθέσει στην ευθύνη των εκπαιδευτικών, των γονιών, της κοινωνίας ευρύτερα και να επιβάλλει διαδικασίες και τρόπους ιδιωτικοποίησής της.

Ο τελικός στόχος αυτού του εγχειρήματος θα επέλθει με την εφαρμογή της εξωτερικής αξιολόγησης, που σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ για την ελληνική εκπαίδευση που υλοποιεί η ελληνική κυβέρνηση, οι σχολικές μονάδες θα αξιολογούνται με βάση:

- τυποποιημένη εθνική αξιολόγηση που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη σύγκριση της επίδοσης μεταξύ μαθητών, εκπαιδευτικών, σχολικών μονάδων ή περιφερειών

Που θα υλοποιείται με

- τυποποιημένες εξετάσεις που σχεδιάζονται και βαθμολογούνται εκτός των σχολικών μονάδων

ή τη

- δημιουργία «τράπεζας θεμάτων» (test banks), που δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να επιλέξουν από θέματα που έχουν δημιουργηθεί σε κεντρικό επίπεδο

- σύνδεση μεταξύ της αξιολόγησης μαθητών, σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών

- Μετατόπιση από το τρέχον σύστημα κατανομής πόρων σε εφάπαξ επιχορηγήσεις που κατανέμονται στις περιφέρειες βάσει της αρχής «τα χρήματα ακολουθούν το μαθητή», συμπεριλαμβανομένης της κατανομής του αριθμού θέσεων που προβλέπονται από τον προϋπολογισμό, ευελιξία στις περιφέρειες να κατανέμουν τους πόρους βάσει αποτελεσμάτων και λογοδοσία βάσει επίδοσης.

Δηλαδή θα αξιολογούνται οι σχολικές μονάδες και οι εκπαιδευτικοί ενιαία και «αντικειμενικά» ανά την επικράτεια με βάση τις επιδόσεις των μαθητών. Μικρή σημασία θα έχει αν οι μαθητές προέρχονται απ’ τα φτωχά λαϊκά στρώματα και τα σχολεία τους λειτουργούν στις φτωχογειτονιές με έντονα τα προβλήματα επιβίωσης των μαθητών και των γονιών τους, ή είναι γόνοι των «καλών οικογενειών» και τα σχολεία τους λειτουργούν στις «καλές συνοικίες» των πόλεων. Αυτού του τύπου η αξιολόγηση θα έχει σαν αποτέλεσμα, να μεταφέρονται οι οικονομικοί πόροι, στα πλαίσια του ….. υγιούς ανταγωνισμού, στα σχολεία που θα έχουν καλλίτερα αποτελέσματα επίδοσης των μαθητών.

Η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών (Αυτοαξιολόγηση – Εξωτερική αξιολόγηση) θα αλλάξει άρδην τη φυσιογνωμία του Δημόσιου σχολείου. Πολλά σχολεία των φτωχών κυρίως συνοικιών θα συρρικνωθούν γιατί δεν θα μπορούν να ανταγωνιστούν σε χρηματοδότηση και αποτελέσματα τα σχολεία των πιο πλούσιων συνοικιών. Ο ανταγωνισμός επιβίωσης μεταξύ των σχολείων και των εκπαιδευτικών, θα δημιουργήσει μια αφόρητη κατάσταση μέσα στα σχολεία, που μόνο την εκπαιδευτική διαδικασία δεν θα αναβαθμίσει.

Αυτή η νεοφιλελεύθερη πραγματικότητα δεν μπορεί και δεν πρέπει να υλοποιηθεί. Η εφαρμογή αυτής της πολιτικής πρέπει να σταματήσει και να ανατραπεί.

Οι εργαζόμενοι και η κοινωνία με κοινούς αγώνες με τους εκπαιδευτικούς μπορούν να εγγυηθούν να μη περάσει αυτή η πολιτική.

Ετικέτες: Δημήτρης Καρυώτηςαξιολόγησηαυτοαξιολόγηση Tweet

View the discussion thread.

Keywords
Τυχαία Θέματα