Η hip hop εξέγερση της Βραζιλίας
17:39 3/7/2013
- Πηγή: Alfa Vita
ΆρθραΑρθρογράφος: Άρης Χατζηστεφάνου
τοίχο, μήκους 680 μέτρων. Λίγες ημέρες νωρίτερα, ο τοίχος φιλοξενούσε ένα από τα διασημότερα δημιουργήματά τους – μια γιγαντιαία τοιχογραφία με γκραφίτι, την οποία ο δήμαρχος της πόλης αποφάσισε να καλύψει στο πλαίσιο της πολιτικής του για επιστροφή στον νόμο και την τάξη. Ο Οτάβιο και ο Γκουστάβο Παντόλφο, οι δίδυμοι Βραζιλιάνοι καλλιτέχνες, βρέθηκαν αρκετές φορές αντιμέτωποι με την κυρίαρχη σκέψη της χώρας τους. Δεν ήταν κάτοικοι κάποιας φαβέλας αλλά δεν ανήκαν και στις εκατοντάδες οικογένειες των Βραζιλιάνων δισεκατομμυριούχων που μετακινούνται με ελικόπτερα πάνω από την «πλέμπα» των παραγκουπόλεων. Παιδιά μεσοαστικής οικογένειας, μετατράπηκαν σε σύμβολο της βραζιλιάνικης χιπ χοπ κουλτούρας ξεκινώντας από τη ραπ μουσική, για να μετατραπούν στους διασημότερους καλλιτέχνες του γκραφίτι. Είναι η δική τους γενιά αλλά και η δική τους τάξη που σήμερα κατεβαίνει στους δρόμους των μεγάλων αστικών κέντρων της Βραζιλίας έτοιμη να συγκρουστεί με την αστυνομία. Και το ερώτημα είναι: γιατί; Δεν ήταν λίγοι αυτοί που έσπευσαν να δηλώσουν «ξαφνιασμένοι» από το βίαιο ξέσπασμα της λαϊκής οργής. Για τους νεοφιλελεύθερους όλου του πλανήτη, τέτοιες συμπεριφορές δεν μπορούν να υπάρχουν σε περιοχές όπου δρα, «με επιτυχία» όπως λένε, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Το φαινόμενο όμως είναι επίσης ανεξήγητο και για ένα μεγάλο τμήμα της μετριοπαθούς Αριστεράς στην Ευρώπη, δεδομένου ότι οι κυβερνήσεις του Λούλα και της Ντίλμα Ρούσεφ ακολούθησαν μια κεϊνσιανή πολιτική χρησιμοποιώντας τα κρατικά ταμεία για να ανασύρουν εκατομμύρια ανθρώπους από την απόλυτη φτώχεια και να θέσουν την οικονομία στην τροχιά της πολυπόθητης ανάπτυξης. Πίσω από αυτές τις θεωρητικές προσεγγίσεις όμως, μια γενιά νέων καλλιτεχνών αφουγκραζόταν εδώ και χρόνια την οργή που συσσωρευόταν στα μεσαία στρώματα της βραζιλιάνικης κοινωνίας. Αρκούσε να περάσεις ένα βράδυ στα στέκια τους, όπως στη Viva Madalena -την μποέμικη καρδιά του Σάο Πάουλο-, για να πάρεις μια πρόγευση του τι θα ακολουθούσε. Οι τοίχοι εδώ είναι ασφυκτικά καλυμμένοι με γκραφίτι, δημιουργώντας ίσως το μεγαλύτερο ανοιχτό μουσείο τέχνης στον κόσμο. Η περιοχή αποτελούσε εναλλακτικό κέντρο της πόλης ήδη από τις δεκαετίες του ’70 και του ’80, όταν συγγραφείς και φοιτητές από το κρατικό πανεπιστήμιο έδιναν έναν διαφορετικό τόνο στην ατελείωτη μεταπολίτευση που ακολούθησε τη βραζιλιάνικη δικτατορία. Σήμερα η γειτονιά κατακλύζεται από νεαρόκοσμο που πέρασε τα τελευταία χρόνια πιστεύοντας ότι το μέλλον του θα είναι καλύτερο από αυτό των γονιών του – και τώρα πιστεύει ότι μπορεί να τον κορόιδεψαν. Αρκετοί δημιουργοί αναζήτησαν τα τελευταία χρόνια τον παλμό της σύγχρονης Βραζιλίας στις παραγκουπόλεις του Σάο Πάουλο και του Ρίο ντε Ζανέιρο, που γιγαντώθηκαν από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 για να φιλοξενήσουν τους αποκλεισμένους του νεοφιλελεύθερου μοντέλου ανάπτυξης που επέβαλε στη χώρα η περίφημη Σχολή του Σικάγου. Η ταινία «Η Πόλη του Θεού» των Φερνάντο Μεϊρέγες και Κάτια Λουντ, αλλά και το βιβλίο «Heliopolis» του Τζέιμς Σκουνταμόρ περιέγραψαν με εξαιρετική επάρκεια τη χώρα των ανισοτήτων από την πλευρά των αδικημένων του οικονομικού θαύματος. Μόνο όμως όταν η χιπ χοπ κουλτούρα βγήκε από τις φαβέλες και αγκαλιάστηκε από τα μεσαία στρώματα άρχισαν να φτάνουν τα πρώτα μηνύματα της επερχόμενης εξέγερσης. Οι καλλιτέχνες του δρόμου περιέγραφαν μια χώρα η οποία στηρίχθηκε σε ευνοϊκές γι’ αυτήν διεθνείς συνθήκες και κατάφερε να πετύχει εκρηκτικούς ρυθμούς ανάπτυξης στα χρόνια του Λούλα και της Ρούσεφ. Εκατομμύρια άνθρωποι πίστεψαν ότι άφηναν για πάντα πίσω τους τον διαρκή κίνδυνο να επιστρέψουν σε μια φαβέλα. Τώρα όμως απογοητεύονται διαπιστώνοντας ότι ακολουθήθηκε μια πολιτική κοινωνικών παροχών, αλλά όχι μια πραγματική κοινωνική πολιτική. Αν κατηγορούν για κάτι τις αριστερές κυβερνήσεις των τελευταίων χρόνων, δεν είναι γιατί κινήθηκαν προς τα αριστερά, αλλά γιατί το έκαναν με μετριοπάθεια, χωρίς ποτέ να συγκρουστούν πραγματικά με τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα που διαμορφώθηκαν μετά το τέλος της βραζιλιάνικης δικτατορίας. Άρης ΧατζηστεφάνουΕφημερίδα των Συντακτών 30/6/2013 ΔείτεNeighboυring sounds (2012)Ο σκηνοθέτης Κλέμπερ Μεντόνσα Φίλο αναζητά τη φωνή των μεσαίων στρωμάτων που δημιουργήθηκαν τα τελευταία χρόνια στη Βραζιλία. Η Πόλη του Θεού (2003)Η κλασική πλέον ματιά στις παραγκουπόλεις του Ρίο Ντε Ζανέιρο, που τράβηξε την κουρτίνα για τη ζωή στις φαβέλες. ΔιαβάστεHeliopolisΕνας κάτοικος των παραγκουπόλεων του Σάο Πάολο περνά στην αντίπερα όχθη δουλεύοντας σε μια γιγαντιαία εταιρεία τηλεπικοινωνιών. Οι δυο πλευρές της χώρας με τις μεγαλύτερες οικονομικές ανισότητες. Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών Tweet Ετικέτες: Άρης Χατζηστεφάνου
Συγγραφείς, σκηνοθέτες και καλλιτέχνες του δρόμου έστελναν σήματα κινδύνου για την επερχόμενη κοινωνική έκρηξη στη Βραζιλία.
"Ο ήλιος είναι για όλους. Η παραλία για λίγους"
Η Πόλη του Θεού
Κάτι σουρεαλιστικό συνέβαινε πριν από μερικά χρόνια στη λεωφόρο «23ης Μαΐου» του Σάο Πάουλο, στη Βραζιλία. Δυο πανομοιότυποι άνθρωποι έστεκαν αποσβολωμένοι να κοιτάνε έναν γκριKeywords
hip hop, hop, hip hop, hop, διεθνές νομισματικό ταμείο, χιπ χοπ, άρης χατζηστεφάνου, αρης, βομβα mall, μαΐου, γκρι, χοπ, ραπ, viva, εταιρεία, tweet, Καλή Χρονιά, τελος του κοσμου, αστυνομια, βραζιλια, μουσικη, οικονομια, πλαισιο, σηματα, φτωχεια, άρης χατζηστεφάνου, βιβλιο, βραδυ, γκραφιτι, γειτονια, γκρι, διδυμοι, διεθνές νομισματικό ταμείο, δικη, εκρηξη, εταιρεία, ετικετες, ευρωπη, εφημεριδα, ζωη, η δικη, ηλιος, κρατικο, ματια, μηνυματα, παντα, οχθη, παιδια, πηγη, ραπ, ριο, σαο παολο, σαο, σκηνοθετες, τοιχος, τμημα, φαβελες, φωνη, χατζηστεφανου, χιπ χοπ, χοπ, ετοιμη, χωρα, καρδια, οργη, tweet, τοιχοι, viva
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Σεισμός 4,6 ρίχτερ νοτιοανατολικά της Κοζάνης
- Σεισμός 4,5 R στην Κοζάνη
- ΕΚΤΑΚΤΟ: Ισχυρός σεισμός στη Κοζάνη
- Οι βάσεις στις σχολές ΑΕΙ και ΤΕΙ
- Νέος σεισμός 4,6 Ρίχτερ στην Κοζάνη
- O Mιχαλολιάκος παρομοίασε τον Γιάννη Αντετοκούμπο με χιμπατζή! (Βίντεο)
- Σχολείο με «γιαλαντζί» εκπαιδευτικούς και μη νόμιμους τίτλους σπουδών
- Μιχαλολιάκος: «Χιμπατζής» ο Γιάννης Αντετοκούμπο
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Alfa Vita
- Μιχαλολιάκος: «Χιμπατζής» ο Γιάννης Αντετοκούμπο
- 20 ωρομίσθιοι καθηγητές στη Σχολή Εμπορικού Ναυτικού στον Ασπρόπυργος
- 27 προσλήψεις στο Δήμο Μαντουδίου – Λίμνης – Αγίας Άννας
- Σύλλογος δ/ν Πάτρας: Στο ίδιο έργο θεατές ή όταν η ιστορία δε διδάσκει
- Η hip hop εξέγερση της Βραζιλίας
- Εκπόνηση διδακτορικής διατριβής στα Πληροφοριακά Συστήματα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας
- Τελευταία Νέα Alfa Vita
- Η hip hop εξέγερση της Βραζιλίας
- Σύλλογος δ/ν Πάτρας: Στο ίδιο έργο θεατές ή όταν η ιστορία δε διδάσκει
- Μιχαλολιάκος: «Χιμπατζής» ο Γιάννης Αντετοκούμπο
- Εκπόνηση διδακτορικής διατριβής στα Πληροφοριακά Συστήματα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας
- 20 ωρομίσθιοι καθηγητές στη Σχολή Εμπορικού Ναυτικού στον Ασπρόπυργος
- 27 προσλήψεις στο Δήμο Μαντουδίου – Λίμνης – Αγίας Άννας
- 18 προσλήψεις στο Δήμο Λήμνου
- Θέσεις εργασίας σε LIDL, INTERAMERICAN και Κιβωτό του Κόσμου
- Δημοκρατική Συνεργασία εκπαιδευτικών ΠΕ: Για τις συνεδριάσεις του ΔΣ της ΔΟΕ με θέμα τη συγκρότηση του σε σώμα
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Προσδοκίες συμφωνίας με την τρόικα για απολύσεις και κινητικότητα στο Δημόσιο
- Ινδία και Τουρκία ζητούν εξηγήσεις για τις παρακολουθήσεις από ΗΠΑ
- Κοντά στην Καλλονή ο Περόνε
- Πιρς Μπρόσναν: Έχασε την κόρη του από καρκίνο
- Tο BCA College στο επίκεντρο του Online Marketing
- Αίσιο τέλος της κας Ζωής Ποταμιάνου
- Πανάκριβα δώρα για την κόρη της Κardashian
- ''Προχωρά η αποκρατικοποίηση του ΟΠΑΠ''
- Κερδοφορία για κλάμματα στην ελληνικη βιομηχανία