Προσλήψεις αναπληρωτών δασκάλων: Mια ιστορία ανορθολογισμού και προχειρότητας, της Ξανθίππης Κηπουρίδου

Tweet

Προσλήψεις αναπληρωτών δασκάλων: Mια ιστορία ανορθολογισμού και προχειρότητας

Διορίστηκα στην πρώτη φάση πρόσληψης αναπληρωτών δασκάλων στις 9 Σεπτέμβρη. Δεν είμαι αχάριστη, εκτιμώ το προνόμιο που μου δόθηκε σ’ αυτή τη δύσκολη εποχή, να δουλεύω από την αρχή της σχολικής χρονιάς. Όμως δε μπορώ να μην επισημάνω τον ανορθολογικό, πρόχειρο τρόπο με τον οποίο έγιναν οι προσλήψεις μας.

Οι κακοτοπιές του υπουργείου έγιναν εμφανείς από την πρώτη στιγμή καθώς αναρτήθηκε πίνακας προσλήψεων ο

οποίος μετά από λίγες ώρες αναιρέθηκε ως λανθασμένος και δημοσιεύτηκε αργότερα με προσθήκες και διορθώσεις. Η ανάρτηση έγινε λίγες ώρες μετά την Α’ φάση των αποσπάσεων. Έτσι τα κενά δεν ήταν προφανώς επικαιροποιημένα και δεν αντανακλούσαν τις ανάγκες που δημιουργήθηκαν μετά την πραγματοποίηση των αποσπάσεων. Είναι αξιοσημείωτο πως το υπουργείο αφήνει πάντα για την «τελευταία στιγμή» διαδικασίες κεφαλαιώδεις για τη λειτουργία των σχολείων όπως οι αποσπάσεις κι οι προσλήψεις και τις διενεργεί σχεδόν ταυτόχρονα ενώ η μια εξαρτάται από τα αποτελέσματα της άλλης. Έτσι καθιστά την Α’ φάση προσλήψεων ανεπαρκή και μη αντιπροσωπευτική των εκπαιδευτικών αναγκών.

Στις λίγες περιοχές όπου άνοιξαν θέσεις (Ηλεία, Αρκαδία, Κυκλάδες, Κρήτη, Ευρυτανία, Σάμος, Ζάκυνθος κι Αιτωλοακαρνανία), βρεθήκαμε να πλεονάζουμε και να μας ζητούν να μετακινηθούμε σε άλλο ΠΥΣΠΕ. Καταφανής η παραβίαση της σειράς κατάταξης των αναπληρωτών καθώς άτομα που είχαν δηλώσει π.χ. τους νομούς Αχαΐας και Κορίνθου δεν προσελήφθησαν αλλά οι νομοί αυτοί τελικά δέχτηκαν αναπληρωτές δασκάλους δια της ανορθολογικής μεθόδου της μεταφοράς από άλλο νομό.

Αρχικά προσληφθήκαμε 516 δάσκαλοι. Τρεις εβδομάδες αργότερα εγκρίθηκε η β’ φάση προσλήψεων αναπληρωτών με 54 άτομα συν 873 επιπλέον αναπληρωτές ειδικά για την κάλυψη των κενών στα ολοήμερα μέσω ΕΣΠΑ. Το ότι το δεύτερο αυτό κύμα πρόσληψης αναπληρωτών είναι τόσο χρονικά κοντινό στο πρώτο και τόσο πολυπληθέστερο από αυτό (54+873 έναντι 516) καταδεικνύει ακριβώς τις αγκυλώσεις του συστήματος και το πόσο πρόχειρη ήταν η δουλειά της Α’ φάσης. Πρωτόγνωρος είναι κι ο «δυισμός» των προσλήψεων σε δασκάλους πρωινού και δασκάλους ολοήμερου τμήματος.

Βλέποντας ότι από τα 54 άτομα της β’ φάσης τα μισά σχεδόν (25) προσελήφθησαν στον Πειραιά αναρωτιέμαι γιατί ο Πειραιάς δεν έλαβε αναπληρωτές στην πρώτη φάση, είναι δυνατόν να μη γνώριζαν ότι τους έλειπε διψήφιος αριθμός δασκάλων; Τόσο πλημμελής είναι ο προγραμματισμός; Με ποια μέσα κρίνεται τελικά ποιοι νομοί θα προσλάβουν στην Α’ και ποιοι στη Β’ φάση, οδηγώντας συνήθως τους εκπαιδευτικούς του πρώτου κύματος σε δυσμενέστερες περιοχές; Η πρώτη φάση θα έπρεπε εξ’ ορισμού να προκύπτει έπειτα από επιστάμενο προγραμματισμό που να καλύπτει τη μερίδα του λέοντος στις ανάγκες των σχολείων κι οι άλλες να λειτουργούν συμπληρωματικά για νέα, έκτακτα κενά που προκύπτουν.

Με το δεύτερο κύμα αποκαλύφθηκε πως υπήρχαν εκατοντάδες κενά σε όλη την Ελλάδα κι όχι μόνο στο νότιο κομμάτι και ορισμένα νησιά της όπως είχαμε καταλάβει από την Α’ φάση. Δε χωρά αμφιβολία ότι τα κενά αυτά ήταν γνωστά εξαρχής στο υπουργείο. Γιατί να μην υπάρχει αντιπροσώπευση όλων των περιοχών στην Α΄ φάση ενώ έμπρακτα αποδείχτηκε ότι είχαν όλες κενά; Για ποιο λόγο μας έστειλαν σε νομούς όπου περισσεύαμε αντί να μας μοιράσουν πιο ορθολογικά σε περισσότερα μέρη; Γιατί δε μεθοδεύτηκε να γίνουν ταυτόχρονα όλες οι προσλήψεις σαν μαζικό κύμα; Είναι απορίας άξιο λοιπόν με ποια κριτήρια κάποιοι νομοί έλαβαν αναπληρωτές το Σεπτέμβρη για να καλύψουν τα κενά όλων των τμημάτων-πρωινών κι ολοήμερων, ενώ άλλοι όχι. Η μικρή Ζάκυνθος π.χ. πήρε στην Α’ φάση πάνω από 30 αναπληρωτές και βρέθηκε μάλιστα με πλεονάζοντες, ενώ η Λέσβος δεν πήρε ούτε έναν αναπληρωτή στην αρχή παρότι έβριθε κενών κι έλαβε τώρα μαζεμένους 20 για τα ολοήμερα.

Είναι φυσικά άκρως ευχάριστο το ότι διαψεύστηκαν οι φόβοι πως δεν θα προσληφθούν παρά ελάχιστοι δάσκαλοι πέραν των 516 και πως οι μόνες πιστώσεις που θα δίνονταν από το ΕΣΠΑ θα ήταν για την παράλληλη στήριξη. Τα 873 κενά των ολοημέρων ήταν χαράς ευαγγέλιο για τον κλάδο μας κι είναι ισομερώς κατανεμημένα σε όλη την επικράτεια(63 περιοχές πρόσληψης, ενώ η πρώτη φουρνιά κάλυπτε μόνο 8), δίνοντας στους συναδέρφους την ευκαιρία να κινούνται εγγύτερα στον τόπο συμφερόντων τους. Απλά το ερώτημα είναι γιατί ο σχεδιασμός των προσλήψεων ήταν τέτοιος που οι πρώτοι στη σειρά να βρεθούν τόσο μακριά από τους δικούς τους τόπους; Υποτίθεται πως η κατάταξη μας στον πίνακα υπάρχει για να διαφυλάσσει την αξιοκρατία κι όσο υψηλότερα βρίσκεται κάποιος τόσο πιο ευνοϊκή να είναι η τοποθέτησή του.

Ξέρω ποιόν αντίλογο έχω να αντιμετωπίσω: το ότι εμείς που προηγούμαστε ναι μεν πηγαίνουμε σε πιο απρόσιτα μέρη αλλά κερδίζουμε την επιπλέον προϋπηρεσία. Κάτι τέτοιο όμως δεν ισχύει, οι πίνακες είναι παγωμένοι από το 2010 και κανείς δε γνωρίζει γιατί δεν ανανεώνονται ή πότε θα γίνει αυτό. Από το 2010 έχουν συντελεστεί αναρίθμητες αλλαγές στην κατάταξη, άτομα που έχουν δουλέψει επί τρία χρόνια από την πρώτη ως την τελευταία ημέρα της σχολικής χρονιάς βρίσκονται σε χειρότερη κατάταξη από άλλους που ακολούθησαν την επιλεκτική οδό δηλώνοντας ελάχιστες περιοχές και δουλεύοντας για πολύ μικρότερα διαστήματα. Είναι αδιανόητο πώς σε μια διαδικασία που εξελίσσεται και υφίσταται συνεχείς μεταβολές, τα δεδομένα δεν ανανεώνονται και παραμένουν στάσιμα σε ένα αυθαίρετο χρονικό σημείο. Όσοι λοιπόν δουλέψαμε φέτος από τις 9 Σεπτέμβρη δε θα εξαργυρώσουμε την ταλαιπωρία αυτή του να βρεθούμε τόσο μακριά- μόνο στο νότιο τμήμα της Ελλάδας, με μια καλύτερη θέση στον πίνακα αλλά θα διατηρήσουμε αμετάβλητη τη σειρά μας.

Σε δυσμενή θέση βρίσκονται κι οι 54 αναπληρωτές της Β’ φάσης που προσελήφθησαν ακριβώς την ίδια μέρα με τους έτερους 873. Δεν κερδίζουν καν τη θεωρητικά περισσότερη προϋπηρεσία κι ενώ έχουν υψηλότερη σειρά στον πίνακα βρέθηκαν σε μια τόσο περιορισμένη γκάμα περιοχών πρόσληψης σε σχέση με τους προορισμένους για τα ολοήμερα. Δεν είναι παράλογο να λέμε ότι όσο πιο χαμηλά βρίσκεται κάποιος στην κατάταξη τόσο εγγύτερα προσλαμβάνεται στον τόπο συμφερόντων του;

Είναι τραγικός ο τρόπος που η διοίκηση διαχειρίζεται τα κενά, παρουσιάζοντας τα τμηματικά ενώ όλα προϋπάρχουν της έναρξης του σχολικού έτους. Σ’ αυτή τη δύσκολη για τη χώρα μας συγκυρία δεν είμαστε φυγόπονοι, είμαστε πρόθυμοι να παρουσιαστούμε αμέσως εκεί που μας καλεί η υπηρεσία-αυτό κάνουμε άλλωστε εδώ και τόσο χρόνια-ζητάμε απλά αυτό να γίνεται με πιο δίκαιο τρόπο. Είναι τραγικό το ότι μας αντιμετωπίζουν σαν αριθμούς, καταστρατηγώντας το αξιοκρατικό πλαίσιο των προσλήψεων με διττό τρόπο: αφενός μη ανανεώνοντας τον περίφημο πίνακα ώστε να δικαιωθούν οι χρόνιες περιπλανήσεις πολλών συναδέρφων κι αφετέρου ανοίγοντας τα κενά κατά βούληση.

Ξανθίππη Κηπουρίδου

Tags: Ξανθίππη Κηπουρίδου Tweet Share on

View the discussion thread.

Keywords
Τυχαία Θέματα