Πανωτόκια και κατασχέσεις στα «ψιλά» γράμματα της ρύθμισης οφειλών

12:09 26/4/2013 - Πηγή: NewPost
Πολλές γκρίζες ζώνες και ερωτήματα φέρνει στο φως η ανάγνωση του νομοσχεδίου σχετικά με τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο. Πολλοί κάνουν λόγο για ένα πλαίσιο αυστηρό που θα στραγγαλίσει περαιτέρω την πραγματική οικονομία και θα βάλει θηλιά σε χιλιάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις που θα επιλέξουν να υπαχθούν στη νέα ρύθμιση. Κατ'αρχήν πρόκειται για μια ρύθμιση στην οποία για πρώτη φορά
επιβάλλεται ετήσιο επιτόκιο. Όπως αναφέρεται ξεκάθαρα η βασική οφειλή επιβαρύνεται με προσαυξήσεις με ετήσιο επιτόκιο 8% προσαυξημένο με το σταθερό επιτόκιο αναφοράς της ΕυρωπαϊκήςΚεντρικής Τράπεζας, δηλαδή συνολικά 8,75%. Σε περίπτωση μάλιστα καθυστέρησης πληρωμής μιας δόσης επιβάλλεται προσαύξηση 15%. Ιδιαίτερα εύκολο είναι να «βγει» κάποιος από τη ρύθμιση καθώς αν καθυστερήσει να πληρώσει δύο δόσεις τότε αυτόματα τίθεται εκτός και υποχρεώνεται να καταβάλει άμεσα ολόκληρο το ποσό της οφειλής. Από τη ρύθμιση μπορεί να βγει κάποιος ακόμα και εαν πληρώνει κανονικά τις υποχρεώσεις του αλλά δημιουργεί μια νέα οφειλή προς την εφορία που δεν μπορεί να τακτοποιήσει. Ακόμα και αν υπαχθεί κάποιος στη ρύθμιση αυτό δεν σημαίνει πως γλιτώνει την κατάσχεση των ακινήτων του αφού για οφειλές άνω των 300.000 ευρώ θα πρέπει να παρέχει πρόσθετη εγγύηση ή εμπράγματη ασφάλιση, δηλαδή θα γίνεται προσημείωση των ακινήτων του για το σύνολο της οφειλής και όχι κάποιο μέρος αυτής. Το δημόσιο μάλιστα διατηρεί το δικαίωμα να επιβάλλει κατασχέσεις ακόμα και αν κάποιος έχει ρυθμίσει τις οφειλές του αλλά το ύψος των οφειλών του δεν είναι ασφαλισμένο. Στα βασικά ερωτήματα που δημιουργούνται είναι και το πώς κάποιος θα μπαίνει στη ρύθμιση αποδεικνύοντας αδυναμία πληρωμής ολόκληρου του ποσού από τη μια και ικανότητα να ανταποκριθεί στο ύψος της μηνιαίας δόσης. Κάποιος δηλαδή που είναι άνεργος, δεν έχει ακίνητη περιουσία, ζει στο ενοίκιο πως μπορεί να αποδείξει ότι μπορεί να ανταποκριθεί ακόμα και στην ελάχιστη δόση που θα καθοριστεί. Το μεγάλο ερώτημα είναι πως θα καταφέρει κάποιος ο οποίος χρωστάει για παράδειγμα ασφαλιστικές εισφορές, έχει χρέη προς την εφορία, πληρώνει χαράτσια και φόρους ακινήτων, θα καταφέρει να ανταπεξέλθει και στην συγκεκριμένη ρύθμιση ή τελικά καταλήξει εκτός αυτής και μπροστά στο ενδεχόμενο της κατάσχεσης της ακίνητης του περιουσίας. Πολλοί κάνουν λόγο για μια ρύθμιση που δεν έρχεται να ανακουφίσει τους οφειλέτες αλλά να τους πιέσει ακόμα περισσότερο. Επισημαίνουν δε πως συντάχθηκε έπειτα από αυστηρές εντολές των δανειστών χωρίς να λάβουν για ακόμη μια φορά υπόψη τους την ζοφερή πραγματικότητα της ελληνικής κοινωνίας. Αναλυτικά η ρύθμιση για τα χρέη στο δημόσιο Σε 48 ισόποσες δόσες με καταληκτική ημερομηνία την 31.6. 2017 μπορούν να αποπληρώσουν τα χρέη τους οι οφειλέτες του δημοσίου, συμπεριλαμβανομένων όσων έχουν ήδη υπαχθεί σε προηγούμενη ρύθμιση, αρκεί να έχουν επιδείξει συνέπεια στην αποπληρωμή. - Ελάχιστη δόση 50 ευρώ το μήνα, για όσους χρωστούν έως 5.000 ευρώ σε φόρους και εισφορές προς τα ασφαλιστικά ταμεία (πλην ΝΑΤ) και 48 δόσεις για τις άλλες περιπτώσεις. - Μισθωτοί και συνταξιούχοι -αλλά όχι επιτηδευματίες- που χρωστούν στην εφορία, μπορούν να εξοφλήσουν σε περισσότερες ισόποσες μηνιαίες δόσεις χωρίς όμως το ευεργέτημα της απαλλαγής των προσαυξήσεων ανάλογα με τα εισοδήματά τους. - Οσοι βρίσκονται ήδη σε ρύθμιση χρεών, εξαιρούνται από τη νέα - Οι ληξιπρόθεσμες έως την 31.12.2012 οφειλές από φόρους και δασμούς ρυθμίζονται σε έως και 48 ισόποσες μηνιαίες δόσεις και πάντως όχι πέραν της 31. 6.2017. - Δίνονται εκπτώσεις στις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης -όπως έχουν διαμορφωθεί την 1.1.2013- ως εξής: α) Απαλλαγή 50% από τις προσαυξήσεις, εφόσον η καταβολή πραγματοποιηθεί εφάπαξ έως και την30.6.2013, β) Απαλλαγή 40% επί των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, εφόσον η οφειλή εξοφληθεί έως και την 30.6.2014, γ) Απαλλαγή ποσοστού 35% των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, εφόσον η υπαχθείσα στη ρύθμιση οφειλή εξοφληθεί έως και την 30.6.2015, δ) Απαλλαγή 30% των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, εφόσον η υπαχθείσα στη ρύθμιση οφειλή εξοφληθεί έως και την 30.6.2016. ε) Απαλλαγή 25% των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, εφόσον η υπαχθείσα στη ρύθμιση οφειλή εξοφληθεί έως και την 30.6.2017. - Οι οφειλέτες πρέπει να έχουν υποβάλει τις φορολογικές τους δηλώσεις καθώς και να είναι ενήμεροι για τις οφειλές τους με ημερομηνία καταβολής από την 1.1.2013. - Σε κάθε περίπ τωση και ανεξαρτήτως ποσού οφειλής, χορηγείται η ρύθμιση μόνο εφόσον ο αιτών αποδεικνύει ότι μπορεί να ανταποκριθεί στο ύψος της μηνιαίας δόσης. - Για ποσό βασικής οφειλής άνω των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ απαιτείται η προσκόμιση στοιχείων που αποδεικνύουν ότι δεν δύνανται να αποπληρώσουν την οφειλή τους αλλά μπορούν να ανταποκριθούν σε συγκεκριμένο πρόγραμμα δόσεων. - Η βασική οφειλή από την 1.1.2013 τοκίζεται με επιτόκιο Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας κατά την ημερομηνία της αίτησης υπαγωγής, πλέον 8 μονάδων ετησίως. Φτάνει δηλαδή στο 8,75% με τα σημερινά δεδομένα. - Εξαιρούνται και δεν υπάγονται στη ρύθμιση οφειλές που ήταν σε νομοθετική ρύθμιση ή διευκόλυνση τμηματικής καταβολής, αλλά χάθηκε μετά την ημερομηνία κατάθεσης του πολυνομοσχεδίου στη Βουλή ή αν οι οφειλέτες έχουν καταδικαστεί ή έχει ασκηθεί κατ’ αυτών ποινική δίωξη για φοροδιαφυγή. - Η «πάγια» ρύθμιση με τις έως 48 δόσεις για χρέη που έμειναν ληξιπρόθεσμα από το 2013 και μετά, αντικαθίσταται με νέα με 12 δόσεις, που μπορεί να διπλασιάζονται σε 24, για έκτακτους λόγους. - Η νέα ρύθμιση χάνεται και απαιτείται άμεση καταβολή του υπολοίπου της οφειλής, εάν ο οφειλέτης: α) δεν καταβάλλει εμπρόθεσμα μία δόση της ρύθμισης πέραν της μίας φοράς, β) καθυστερήσει την καταβολή της τελευταίας δόσης της ρύθμισης για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του ενός μηνός, γ) δεν υποβάλλει τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και του φόρου προστιθέμενης αξίας, καθ’ όλο το διάστημα της ρύθμισης καταβολής των οφειλών του και μέχρι την εξόφλησή τους, δ) δεν είναι ενήμερος στις οφειλές του από την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση και μετά, ε) έχει υποβάλει ελλιπή ή αναληθή στοιχεία προκειμένου να του χορηγηθεί η ρύθμιση.
Keywords
Τυχαία Θέματα