Συγχωνεύσεις ΑΕΙ, απελευθέρωση στα δίδακτρα και αξιολόγηση καθηγητών σχεδιάζει η κυβέρνηση

Ριζικές αλλαγές στην Παιδεία δρομολογεί με την έλευση του νέου έτους η κυβέρνηση με σκοπό τον εξορθολογισμό του εκπαιδευτικού συστήματος και την αντιμετώπιση χρόνιων παθογενειών στον ευρύτερο χώρο της ελληνικής εκπαίδευσης. Στο κυβερνητικό σχέδιο, όπως αναφέρει η εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, περιλαμβάνονται η απελευθέρωση των διδάκτρων στα ιδιωτικά σχολεία, χρόνιο αίτημα των ιδιοκτητών ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων, η αξιολόγηση των καθηγητών
στο Νέο Λύκειο στο πλαίσιο ριζικών αλλαγών στη δημόσια εκπαίδευση, αλλά και συγχωνεύσεις ΑΕΙ και ΤΕΙ με στόχο την πιο ορθολογική λειτουργία τους. Πιο αναλυτικά: Απελευθερώνονται τα δίδακτρα στα ιδιωτικά σχολεία Απελευθερώνονται από την 1η Ιανουαρίου 2013 τα δίδακτρα των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων , για όλες τις τάξεις των βαθμίδων εκπαίδευσης, όπως προβλέπεται σε σχετική Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου . Σύμφωνα με τις επίσημες τιμοληψίες , τα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων μειώθηκαν κατά τη φετινή σχολική χρονιά κατά 2%, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις ισχύουν πρόσθετες εκπτώσεις οι οποίες δεν εμφανίζονται στους επίσημους τιμοκαταλόγους. Με την απελευθέρωση των διδάκτρων των σχολείων η κυβέρνηση αναμένει ενίσχυση του ανταγωνισμού, περαιτέρω πτώση του συνολικού κόστους για τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και πιο διαφανής καταγραφή των τιμοκαταλόγων. Συγχωνεύσεις στα πανεπιστήμια Στα πανεπιστηημια έρχεται η ώρα του εξορθολογισμού μέσω κύματος συγχωνεύσεων και καταργήσεων τμημάτων και σχολών, στο πλαίσιο του σχεδίου Αθηνά. Υπολογίζεται ότι μέχρι τον Μάρτιο, από τα περίπου 500 τμήματα που λειτουργούν σήμερα στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ όλης της χώρας θα απομείνουν περίπου 350. Ωστόσο, ο αριθμός των εισακτέων δεν θα μειωθεί, με την αναμενόμενη επαναφορά της βάσης του δέκα όμως οι υποψήφιοι που θα εισαχθούν τον ερχόμενο Σεπτέμβριο στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αναμένεται ότι θα είναι αισθητά λιγότεροι από όσους εισήχθησαν φέτος. Επίσης στα πανεπιστήμια πιάνουν από το νέο έτος δουλειά τα καινούργια Συμβούλια Διοίκησης. Δουλειά τους είναι να χαράξουν στρατηγικές με στόχο την αριστεία και το άνοιγμα των ιδρυμάτων στην κοινωνία, αλλά και να εντοπίσουν νέους οικονομικούς πόρους. Τα Συμβούλια θα προσπαθήσουν να «αποδαιμονοποιήσουν» τη σύνδεση των πανεπιστημίων με τις επιχειρήσεις και να ανοίξουν στα ιδρύματα διεθνείς προοπτικές, καθιερώνοντας (και) ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών. Το αν θα το καταφέρουν, εν μέσω των γνωστών δυναμικών αντιδράσεων εκείνων που αντιδρούν στις αλλαγές, παραμένει ερώτημα. Αξιολόγηση καθηγητών και Νέο Λύκειο Στη Δευτεροβαθμια Εκπαίδευση αναμένονται συγχωνεύσεις σχολείων και η έναρξη της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, στην οποία όμως οι συνδικαλιστικές τους ηγεσίες είναι αντίθετες. Επειτα από τις περυσινές περίπου 1.000 συγχωνεύσεις, σχεδιασμός του υπουργείου Παιδείας είναι δεύτερος γύρος συγχωνεύσεων – πολύ μικρότερης κλίμακας – προκειμένου να μειωθούν οι ανάγκες σε εκπαιδευτικούς. Σε συνδυασμό με την πρόθεση να επιστρέψουν όλοι οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί στις σχολικές έδρες και με τη φημολογούμενη αύξηση του ωραρίου εργασίας τους κατά 2-3 ώρες, ο επόμενος χρόνος εκτιμάται ότι θα φέρει σχεδόν μηδενικές προσλήψεις εκπαιδευτικών. Αναμένεται νέο νομοσχέδιο για την ολοκλήρωση του Νέου Λυκείου – που ξεκίνησε από την Αννα Διαμαντοπούλου – χωρίς πάντως να αλλάξει, τουλάχιστον προς το παρόν, το εξεταστικό σύστημα. Η Α’ Λυκείου θα παραμείνει τάξη Γενικής Παιδείας, στην οποία ο αριθμός των εξεταζόμενων μαθημάτων θα μειωθεί πιθανώς στα 8 από 16 σήμερα, ενώ η «ερευνητική εργασία» αναμένεται να επεκταθεί και σε μεγαλύτερες τάξεις. Στη Β’ Λυκείου θα μειωθούν επίσης τα μαθήματα και θα αρχίσει η επιλογή των κατευθύνσεων, χωρίς να θεωρείται οριστική. Στην Γ’ Λυκείου ο μαθητής θα επιλέγει οριστικά μία κατεύθυνση, ενώ τα μαθήματα αναμένεται να μειωθούν σε 10 από 16 σήμερα. Η εξεταστέα ύλη δεν θα είναι πλέον όπως την ξέρουμε, αλλά θα προσδιορίζεται σε πολύ αδρές γραμμές για να ενισχυθεί η κριτική ικανότητα και σκέψη των εξεταζομένων. Αλλαγές αναμένονται και στο Τεχνολογικό Λύκειο, προκειμένου ο απόφοιτος να αποκτήσει πραγματική επαγγελματική επάρκεια και να το προτιμούν περισσότεροι μαθητές τα επόμενα χρόνια, όπως συμβαίνει στο εξωτερικό.
Keywords
Τυχαία Θέματα