Ο μεγάλος μας ζωγράφος Νικόλαος Γύζης, στο ίδρυμα Θεοχαράκη

Εκατόν έντεκα χρόνια πέρασαν από το θάνατο του μεγάλου εκφραστή της σχολής του Μονάχου Νικόλαου Γύζη και περισσότερα από 120 έργα που αποκαλύπτουν το ρομαντικό και πολυεπίπεδο κόσμο του καλλιτέχνη, βρίσκονται στην έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη & Μαρίνας Θεοχαράκη, την οποία εγκαινίασε επισήμως την Πέμπτη ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας. Στις επτά το απόγευμα ο χώρος του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη ήταν ασφυκτικά γεμάτος. Άνθρωποι της τέχνης, πολιτικοί και λάτρεις των έργων του μεγάλου Έλληνα δημιουργού βρέθηκαν στο κτίριο της οδού Βασιλίσσης Σοφίας,
για να θαυμάσουν τα έργα ενός από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της Σχολής του Μονάχου. "Όλοι οι διοργανωτές κατάφεραν με αφοσίωση και συνέπεια να ολοκληρώσουν το δύσκολο αυτό πολιτιστικό εγχείρημα. Ήταν εξαιρετικά δύσκολο συλλέγουν τόσα πολλά έργα μεγάλης αξίας που είναι διασκορπισμένα σε ολόκληρη την Ελλάδα" ανέφερε κατά την ομιλία του ο ιδρυτής, Βασίλης Θεοχαράκης. Σημαντικές ελαιογραφίες και σπάνια ελαιογραφικά σχέδια, γλυπτά, αφίσες, διπλώματα και ένθετα εφημερίδων του κορυφαίου Έλληνα ζωγράφου του 19ου αιώνα, πορτρέτα και σκηνές από την οικογένεια του ζωγράφου, θρησκευτικά, ηθογραφικά και αλληγορικά θέματα, τοπία και νεκρές φύσεις, ακολουθούν την εξέλιξη της ζωγραφικής του Νικολάου Γύζη. "Ο Νικόλαος Γύζης μας άφησε ως πνευματική παρακαταθήκη ένα αξεπέραστο καλλιτεχνικό έργο, το οποίο αμφορείται από αξίες που συνοψίζονται στη ρήση: η τέχνη πρέπει να είναι προσιτή στον καθένα" υπογράμμισε ο επιμελητής της έκθεσης στο Ίδρυμα Θεοχαράκη, Τάκης Μαυρωτάς. Βαθύτατα ουμανιστής και θρησκευόμενος, με το έργο του κατέγραψε την αλήθεια του κόσμου μέσα από ένα πλήθος ανθρώπων που η κάθε μορφή καθρεπτίζει την εσωτερικότητά της. Η κάθε φιγούρα του Γύζη κατέχει την προσωπική της θέση στην σύνθεση του κόσμου. Κύριο μέλημα του ζωγράφου ήταν η ύπαρξη αλλά και η συνύπαρξη, ο άνθρωπος στη σχέση του με τον άλλο στο χρόνο και την ιστορία, όπως εξήγησε ο Τ. Μαυρωτάς. "Η ζωγραφική του εκφράζει την αλήθεια. Αν και καθηγητής της ακαδημίας του Μονάχου κατάφερε να ξεπεράσει τη ψυχρότητα του ακαδημαϊκού ύφους, στρέφοντας την προσοχή του στην προαιώνια ιστορία της ανθρωπότητας, κατακτώντας έτσι τη δική του προσωπική έκφραση. Μια έκφραση γεμάτη συγκίνηση και ζωντάνια. Ο ανθρωποκεντρικός κόσμος του Γύζη παρουσιάζει μορφές με αυτοδύναμη αξία, άλλοτε οικίες και καθημερινές, άλλοτε διαχρονικές και εξιδανικευμένες, που δίνουν την αίσθηση ότι αναζητούν την αιωνιότητα. Η επιρροή του από την αρχαία ελληνική τέχνη είναι έκδηλη με διάχυτες αναφορές στο κλασικιστικό ύφος" περιέγραψε ο επιμελητής ανάμεσα στα σπουδαία έργα του καλλιτέχνη. Ο Νικόλαος Γύζης γεννήθηκε το 1842 στην Τήνο. Μετά τις βασικές σπουδές του στο
Keywords
Αναζητήσεις
γυζης αξια, το υφος του γυζη τ
Τυχαία Θέματα