Black Friday: Ελλάδα Vs ΗΠΑ – Οι διαφορές στην μεγάλη καταναλωτική γιορτή

Η Black Friday έχει γίνει ένα παγκόσμιο φαινόμενο που σηματοδοτεί την έναρξη της εορταστικής περιόδου αγορών. Με αφετηρία τις Ηνωμένες Πολιτείες, αυτή η ετήσια εκδήλωση προσφορών έχει πλέον ανοίξει τα φτερά της σε διάφορα μέρη του κόσμου, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας τα τελευταία χρόνια.

Λίγες μόλις μέρες πριν από την επίσημη έναρξη

της Black Friday και η αγορά ετοιμάζεται να υποδεχθεί το καταναλωτικό κοινό με τις προσδοκίες για την αγοραστική κίνηση να χτυπάει κόκκινο. Τα προϊόντα τεχνολογίας βρίσκονται όπως κάθε χρόνο στην κορυφή των προτιμήσεων του κοινού αλλά δυναμική είσοδο στο χορό των τρελών εκπτώσεων και προσφορών κάνουν τα είδη σπιτιού, η ένδυση, η υπόδηση και πολλά ακόμα προϊόντα. Οι προσφορές έχουν ήδη ξεκινήσει και λειτουργούν ως ένα μικρό promo, δίνοντας μια πρώτη γεύση για όσα έρχονται και βάζοντας το κοινό σε αναμονή. Οι ευφάνταστες διαφημίσεις των εταιρειών τεχνολογίας μάλιστα εντείνουν αυτή την ανυπομονησία εν όψει Black Friday

Η Black Friday, που έχει τις ρίζες της στις ΗΠΑ και προκαλεί φρενίτιδα στους καταναλωτές κάθε χρόνο την επόμενη μέρα των Ευχαριστιών, έχει μια διαφορετική προσέγγιση από τη χώρα μας. Η μέρα αυτή είναι προσαρμοσμένη περισσότερο στη δική μας κουλτούρα και στον τρόπο ζωής, με τις διάφορες να μην περιορίζονται μόνο στην ημέρα διεξαγωγής αλλά στο ύψος των εκπτώσεων, στη διάρκεια αλλά και στην ένταση της ζήτησης των προϊόντων.

Η ιστορία της Black Friday

Η Black Friday παραδοσιακά πέφτει την ημέρα μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών στις Ηνωμένες Πολιτείες, η οποία γιορτάζεται την τέταρτη Πέμπτη του Νοεμβρίου. Ο όρος «Black Friday», επινοήθηκε τη δεκαετία του 1960, αναφερόμενος στην ημέρα που τα οικονομικά αρχεία των λιανοπωλητών θα μετατοπίζονταν από το κόκκινο (ζημία) στο μαύρο (κέρδος). Με τα χρόνια, έχει εξελιχθεί σε ένα τεράστιο εμπορικό γεγονός, με τους λιανοπωλητές να προσφέρουν σημαντικές εκπτώσεις και προσφορές για να προσελκύσουν πελάτες.

Υπάρχουν βέβαια άλλες δύο εκδοχές, όχι τόσο δημοφιλείς, για την προέλευση του όρου. Η πρώτη φορά που χρησιμοποιήθηκε ήταν το 1896 για να περιγράψει μία από τις χειρότερες ημέρες στην ιστορία του Αμερικανικού Χρηματιστηρίου με δεκάδες εταιρείες να οδηγούνται σε χρεοκοπία. Δύο κερδοσκόποι εκατομμυριούχοι προσπάθησαν να αγοράσουν όσο περισσότερο χρυσό μπορούσαν για να ανέβει η τιμή του και μετά να τον πουλήσουν για ασύλληπτο ποσό. Ωστόσο, η σκευωρία έγινε γνωστή, η τιμή του χρυσού έπεσε 30 μονάδες και η αγορά χρεοκόπησε.

Σύμφωνα με άλλη εκδοχή οι αστυνομικοί στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ χρησιμοποίησαν τον όρο για να περιγράψουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση από αυτοκίνητα και πεζούς λόγω των προσφορών για τις γιορτές των Χριστουγέννων με αποτέλεσμα να γίνονται περισσότερα ατυχήματα στους δρόμους και οι αστυνομικοί να δουλεύουν υπερωρίες.

Black Friday στις Ηνωμένες Πολιτείες

Ατελείωτες ουρές, αναμονή έξω από γνωστές αλυσίδες, μέσα στο κρύο, που φτάνει και τις 12 ώρες και καταναλωτές που σχεδόν ποδοπατούνται για να μπουν στα καταστήματα μόλις ανοίξουν οι πόρτες, συνθέτουν το σκηνικό της τρέλας που συνοδεύει την Black Friday στην γενέτειρα της, την Αμερική. 

Πολλοί λιανοπωλητές ανοίγουν τις πόρτες τους ήδη από τα μεσάνυχτα ή ακόμα και το βράδυ των Ευχαριστιών, με τους ενθουσιώδεις αγοραστές να σπεύδουν στα καταστήματα. Οι διαδικτυακές αγορές έχουν επίσης αποκτήσει τεράστια δημοτικότητα, με τις πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου να προσφέρουν αποκλειστικές προσφορές και εκπτώσεις.

Black Friday στην Ελλάδα

Η Black Friday στην Ελλάδα μοιράζεται ομοιότητες με την αντίστοιχη αμερικανική, αλλά υπάρχουν αξιοσημείωτες διαφορές που αντικατοπτρίζουν τη μοναδική κουλτούρα αγορών της χώρας. Στην Ελλάδα, η Black Friday απέκτησε εξέχουσα θέση στις αρχές της δεκαετίας του 2010, κυρίως λόγω της επιρροής των παγκόσμιων λιανοπωλητών και της ανόδου του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Μια σημαντική διαφορά είναι ότι δεν συνδέεται με την Ημέρα των Ευχαριστιών, συνήθως πέφτει την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου και επιτρέπει στους Έλληνες καταναλωτές να επωφεληθούν από τις εκπτώσεις χωρίς το πολιτιστικό πλαίσιο της Ημέρας των Ευχαριστιών. 

Μια άλλη διάκριση έγκειται στην ίδια την εμπειρία αγορών. Ενώ οι Έλληνες λιανοπωλητές προσφέρουν εκπτώσεις και προσφορές, η φρενίτιδα αγορών που παρατηρείται στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι λιγότερο έντονη. Οι Έλληνες καταναλωτές τείνουν να προσεγγίζουν την Black Friday με μια πιο χαλαρή στάση, επιλέγοντας τις ηλεκτρονικές αγορές ή την επίσκεψη σε εμπορικά κέντρα και καταστήματα όποτε τους βολεύει.

Επιπλέον, η διάρκεια των εκπτώσεων της Black Friday στην Ελλάδα συχνά ξεπερνά τη μία ημέρα. Οι λιανοπωλητές μπορούν να προσφέρουν εκπτώσεις για ένα ολόκληρο Σαββατοκύριακο, για μια εβδομάδα ή και για σχεδόν όλο τον Νοέμβριο, επιτρέποντας στους καταναλωτές να έχουν περισσότερο χρόνο για να κάνουν τις αγορές τους. 

Διαφημίσεις προϊόντων που γίνονται viral 

Οι διαφημίσεις των εταιρειών τεχνολογίας στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της Black Friday χαρακτηρίζονται από φαντασία και γίνονται viral. Οι εταιρείες χρησιμοποιούν συχνά χιούμορ και δημιουργικότητα στις διαφημίσεις τους για να προσελκύσουν την προσοχή των καταναλωτών και να ξεχωρίσουν από τον ανταγωνισμό. Αυτή η προσέγγιση συμβάλλει στη δημιουργία μιας αξέχαστης και ελκυστικής εμπειρίας για τους θεατές.

Στη σημερινή ψηφιακή εποχή, το περιεχόμενο έχει τη δυνατότητα να εξαπλωθεί γρήγορα μέσω της κοινωνικής ανταλλαγής, οδηγώντας σε αυξημένη προβολή και εμβέλεια. Όταν μια διαφήμιση είναι ιδιαίτερα αστεία ή ευφάνταστη, είναι πιο πιθανό να κοινοποιηθεί από τους θεατές.

Επιπλέον, ο ανταγωνιστικός χαρακτήρας των εκπτώσεων της Black Friday μπορεί επίσης να συμβάλει στη δημιουργικότητα που παρατηρείται στις διαφημίσεις εταιρειών τεχνολογίας. Με πολλές εταιρείες να ανταγωνίζονται για την προσοχή των καταναλωτών και των επιχειρήσεων, καθίσταται ζωτικής σημασίας για να δημιουργούν συναρπαστικές και αξέχαστες διαφημίσεις που έχουν απήχηση στο κοινό-στόχο τους.

Η Black Friday έχει αναμφίβολα γίνει ένα παγκόσμιο φαινόμενο αγορών, ξεπερνώντας σύνορα και πολιτισμούς. Στην Ελλάδα, ενώ η ουσία της Black Friday παραμένει αναλλοίωτη, προσαρμόζεται ώστε να ταιριάζει στο μοναδικό αγοραστικό τοπίο της χώρας. Οι Έλληνες καταναλωτές μπορούν πλέον να απολαύσουν τον ενθουσιασμό των εκπτωτικών αγορών, τόσο online όσο και σε φυσικά καταστήματα, με ένα πιο χαλαρό και παρατεταμένο χρονικό πλαίσιο.

Είτε στις Ηνωμένες Πολιτείες είτε στην Ελλάδα, η Black Friday λειτουργεί ως υπενθύμιση της δύναμης του καταναλωτισμού και του ενθουσιασμού που φέρνει στους αγοραστές παγκοσμίως. Λίγο η πεποίθηση και η αναμονή της αγοράς σε απίστευτη τιμή αγαπημένων προϊόντων και λίγο το εορταστικό κλίμα καθώς βαδίζουμε προς τον Δεκέμβριο, τον μήνα των Χριστουγέννων, δίνουν στην Black Friday μία αίγλη και μια δυναμική που αναμφίβολα μπορεί να την χαρακτηρίσει ως τη μεγάλη γιορτή του καταναλωτισμού.

Keywords
Αναζητήσεις
black-friday-ellada-vs-ipa--oi-diafores-stin-megali-katanalotiki-giorti.htm
Τυχαία Θέματα