Το Ευρωκοινοβούλιο υιοθετεί νόμους-κλειδιά για τους κλιματικούς στόχους του 2030

17:45 20/4/2023 - Πηγή: Emea.gr

Υπερψηφίστηκε από τους ευρωβουλευτές η μεταρρύθμιση του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) όπου συμπεριλαμβάνεται η ναυσιπλοΐα και οι αεροπορικές πτήσεις. Ακόμα υπερψηφίστηκαν οι μεταρρυθμίσεις του Μηχανισμού Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα (ΜΣΠΑ) που δρα συμπληρωματικά με το ΣΕΔΕ και το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα.
Όλοι αυτοί οι νόμοι είναι βασικοί, ώστε να μπορέσει να επιτευχθεί το “Fit for 55” δηλαδή η μείωση των εκπομπών κατά 55% σε σχέση με τα επίπεδα του 1990.

Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών

Η

μεταρρύθμιση υπερψηφίστηκε με 413 ψήφους υπέρ, 167 κατά και 57 αποχές. Ουσιαστικά κάνει πιο φιλόδοξα τα μέτρα τους συστήματος καθώς οι εκπομπές Αερίων του Θερμοκηπίου οφείλουν να μειωθούν κατά 62% σε σχέση με τα επίπεδα του 2005 έως το 2030. Την ίδια στιγμή σταδιακά σταματά τις δωρεάν εκπομπές ρύπων σε βιομηχανίες από το 2026 έως το 2034 και διαμορφώνει ένα δεύτερο ΣΕΔΕ για τα καύσιμα των οδικών μεταφορών και των κτιριακών υποδομών, όπου θα κοστολογηθούν οι εκπομπές αερίου του θερμοκηπίου για αυτούς τους τομείς μέχρι το 2027-2028. Υπερψηφίστηκε ακόμα η συμπερίληψη της ναυσιπλοΐας και της αεροπλοΐας στο χρηματιστήριο ρύπων. Σταδιακά θα αφαιρεθεί το δικαίωμα δωρεάν παροχής ρύπων μέχρι το 2026 για τον αεροπορικό τομέα, ενώ θα προωθηθεί η χρήση βιώσιμων καυσίμων αεροπλάνων.

Μηχανισμός Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα

Η μεταρρύθμιση υπερψηφίστηκε με 487 ψήφους υπέρ, 81 κατά και 75 αποχές. Ας το εξηγήσουμε εκλαϊκευμένα για να μην μπερδευτούμε, Επιχείρημα Εργασίας: Επειδή η ΕΕ θα παράγει πιο κοστοβόρα προϊόντα με σκοπό να προστατέψει το περιβάλλον οι βιομηχανίες θα μετακομίσουν σε χώρες με πιο ελαστικούς νόμους. Η απάντηση στην πολύ λογική άνω πρόταση είναι πως αυτό δεν θα γίνει. Τα προϊόντα από χώρες που παράγουν με πιο ρυπογόνες μεθόδους σίδηρο, ατσάλι, τσιμέντο, αλουμίνιο, λιπάσματα, ενέργεια, υδρογόνο, ακόμα και αν εκπέμπουν άνθρακα με πλάγιους τρόπους θα φορολογηθούν σε τέτοιο βαθμό πληρώνοντας την διαφορά του κόστους άνθρακα στην χώρα παραγωγής με την Ε.Ε., ώστε η διαφορά να πάρεις το ρυπογόνο προϊόν ή το «πράσινο» να είναι αμελητέα. Και αν πάρεις το ρυπογόνο προϊόν, χάνεις τις πιθανότητες χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το μέτρο αυτό θα τεθεί σε σταδιακή εφαρμογή από το 2026 έως το 2034.

Βέβαια, αυτό αναμένει να αυξήσει το κόστος στα…πάντα! Οπότε πάμε στο τρίτο μέτρο μας.

Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Η μεταρρύθμιση υπερψηφίστηκε με 521 ψήφους υπέρ, 75 κατά και 43 αποχές. Η συμφωνία με τα Κράτη-Μέλη ώστε να δημιουργηθεί το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2026, διασφαλίζει μια πιο ομαλή κλιματική μετάβαση. Θα αφορά τα ευάλωτα νοικοκυριά, μικρές επιχειρήσεις και την συγκοινωνία. Το Ταμείο θα χρηματοδοτηθεί με 65 δις ευρώ από τις άδειες εκπομπής ρύπων του ΣΕΔΕ ΙΙ για τα καύσιμα και τις κατασκευές και 21.7 δις από εθνικούς πόρους.
Αυτό που μένει, είναι τα άρθρα να υιοθετηθούν επίσημα και από την Κομισιόν, να δημοσιευθούν στο φύλλο εφημερίδας της και 20 μέρες μετά θα είναι σε ισχύ.

Αναμένεται να υπάρξουν σοβαρές αντιδράσεις από τα λόμπι της βιομηχανίας αλλά και από ενώσεις καταναλωτών για τα αυξανόμενα κόστη, που θα καταστήσουν κάποια προϊόντα μη ανταγωνιστικά και μη προσιτά αντίστοιχα. Οι συζητήσεις έχουν διαρκέσει περισσότερο από 1 χρόνο για τα επιμέρους άρθρα. Ουσιαστικά οφείλουν να γίνουν γενναίες αυξήσεις μισθών σε όλα τα κράτη μέλη και να ενδυναμωθεί το εμπόριο εντός της Ε.Ε. ώστε ο μεγάλος όγκος των χρημάτων να μένει εντός της Ένωσης.

Photo by Marek Piwnicki on Unsplash

Keywords
Τυχαία Θέματα