«Refuse the hour» στη Στέγη

Πρωταγωνιστής σε αυτή την «όπερα δωματίου» όπως την ονομάζει, γύρω από την αναζήτηση του χρόνου, είναι ο ίδιος o Γουίλιαμ Κέντριτζ , σαν ένας σύγχρονος παραμυθάς, ο οποίος ξεκινά την αφήγησή του από το μύθο του Περσέα για να καταλήξει στον Αϊνστάιν, την έννοια του χωροχρόνου και τις μαύρες τρύπες. Μέσα σε ένα ντανταϊστικό πανδαιμόνιο ήχων και εικόνων, δεκατρείς χορευτές, μουσικοί, performers και τραγουδιστές τον συνοδεύουν στο ταξίδι του στα όρια επιστήμης, οντολογίας και κοσμολογίας, συνδυάζοντας την performance, το θεατρικό

αναλόγιο, την όπερα, το σύγχρονο χορό, την εικαστική εγκατάσταση και τις βιντεοπροβολές. Τρομπέτες, τρομπόνια, βιολιά αλλά και παράδοξα -τόσο στην όψη όσο και στον ήχο- αυτοσχέδια όργανα αξιοποιεί στη ζωντανή μουσική του «Refuse the Hour» ο σταθερός συνεργάτης του Κέντριτζ, ο διακεκριμένος Νοτιοαφρικανός συνθέτης Φίλιπ Μίλερ.

Η παράσταση «Refuse the Hour», είναι η θεατρική εκδοχή της μεγάλης εγκατάστασης του «The Refusal of Time», με το οποίο συμμετείχε στην Documenta 13, στο Κάσελ της Γερμανίας.

Έχουν περάσει δύο χρόνια από τότε που το ελληνικό κοινό, είχε την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με την βιντεοεγκατάσταση του Κέντριτζ «I am not me the horse is not mine», που βασιζόταν στο σατιρικό διήγημα «Η μύτη», του Νικολάι Γκόγκολ (1873). Η εγκατάσταση αποτελούνταν από οκτώ ταυτόχρονες προβολές. Ήταν επίσης το 2010, που το ΜΟΜΑ της Νέας Υόρκης, είχε διοργανώσει αναδρομική έκθεση του κορυφαίου καλλιτέχνη. Ο αριθμός επισκεπτών της έκθεσης στο νεοϋορκέζικο μουσείο, έφτανε τους 10000, καθημερινά.

Ο Νοτιοαφρικανικός εικαστικός και σκηνοθέτης, είναι διεθνώς διακεκριμένος για τις εικαστικές εγκαταστάσεις κατά του απαρτχάιντ, τα «πρωτόγονα» κινούμενα σχέδια και τις multimedia παραστάσεις του. Ο Ουίλιαμ Κέντριτζ, γόνος λευκής εύπορης οικογένειας νομικών με λιθουανο-εβραϊκές ρίζες, γεννήθηκε το 1955 στο Γιοχάνεσμπουργκ, την πόλη που στοιχειώνει σχεδόν το σύνολο του έργου του.

Το απαρτχάιντ, η αποικιοκρατία, η διαπολιτισμικότητα και ο αντίκτυπος του συλλογικού τραύματος στην προσωπικότητα του ατόμου αντιμετωπίζονται στο έργο του Κέντριτζ με λυρισμό, χιούμορ και διαυγή πολιτική σκέψη. Περιζήτητα ανά τον κόσμο είναι τα σχέδιά του με κάρβουνο, η τιμή πώλησης των οποίων φτάνει μέχρι και τα 100.000 ευρώ. Ο «Βόυτσεκ στο Χάιβελντ», «Ο Φάουστ στην Αφρική», «Ο Υμπύ και η Επιτροπή της Αλήθειας», «Η επιστροφή του Οδυσσέα» είναι ορισμένες από τις σημαντικότερες παραστάσεις του Κέντριτζ, σε συνεργασία με τη νοτιοαφρικανική ομάδα κουκλοθέατρου Handspring. Ανάμεσα στα σημαντικότερα βραβεία που έχει λάβει ο Κέντριτζ συγκαταλέγονται το Carnegie Medal (2004) και το Kyoto Prize (2010).

Το 2011, ο Κέντριτζ εξελέγη επίτιμο μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Γραμμάτων και Τεχνών, ενώ ονομάστηκε τιμής ένεκεν διδάκτορας φιλολογίας από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου. Το 2012 έδωσε σειρά διαλέξεων στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ, εξελέγη μέλος της Αμερικανικής Φιλοσοφικής Εταιρείας και της Αμερικανικής Ακαδημίας Τεχνών και Επιστημών.

Το κ

Keywords
Τυχαία Θέματα