Αλλάζουν (ιδιωτικοποιούνται) όλα στα λιμάνια…

Οι προσδοκίες της κυβέρνησης από την αξιοποίηση και την ιδιωτικοποίηση των λιμένων της χώρας είναι μεγάλες. Το ενδιαφέρον της στρέφεται και στα εθνικής σημασίας λιμάνια και στα διεθνούς ενδιαφέροντος.

Υπενθυμίζουμε ότι υπάρχουν συνολικά τέσσερις κατηγορίες: Οι λιμένες διεθνούς ενδιαφέροντος, οι λιμένες εθνικής σημασίας, οι λιμένες μείζονος ενδιαφέροντος και οι λιμένες τοπικής σημασίας. Όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν ότι το υπουργείο Ναυτιλίας προτίθεται να επισπεύσει τις διαδικασίες εκπόνησης ή επικαιροποίησης στα τριάντα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας προγραμματικά σχέδια «τα οποία

θα προσδιορίζουν τα μέγιστα επιτρεπόμενα όρια της ζώνης λιμένα, τις επιτρεπόμενες προσχώσεις, τις χρήσεις γης, τους όρους και τους περιορισμούς δόμησης, τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και κάθε αναγκαίο στοιχείο για την λειτουργικότητα και ασφάλεια του λιμένα».

Για ποιο λόγο χαράζει το υπουργείο Ναυτιλίας και η κυβέρνηση αυτή την στρατηγική; Είναι ολοφάνερο ότι επιθυμούν την άμεση αξιοποίηση – ιδιωτικοποίηση τους. Υπάρχει ενδιαφέρον από ξένους κολοσσούς και ελληνικές εταιρείες να αναλάβουν το μάνατζμεντ των λιμένων ή τμημάτων τους. Μια λεπτομέρεια θα ήθελα να επισημάνω από ένα κείμενο που έπεσε στα χέρια μου του Κωστή Μουσουρούλη, με το οποίο καθορίζονται ποια είναι τα 16 διεθνούς ενδιαφέροντος λιμάνια ( Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Βόλος, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη, Ηράκλειο, Ρόδος, Κέρκυρα, Λαύριο, Ελευσίνα, Ραφήνα κλπ) και τα 16 εθνικής σημασίας λιμάνια ( Αργοστόλι, Ζάκυνθος, Θήρα, Καλαμάτα, Κυλλήνης, Κατάκωλο, Κόριθνος, Κω, Λάγος, Πάρος, Πρέβεζα, Ρεθύμνης, Βαθέως Σάμου, Σύρου, Χαλκίδος και Χίου).

Βάζει ως προϋπόθεση για την εκπόνηση του προγραμματικού σχεδίου κάθε λιμάνι και «προ της υποβολής του προς έγκριση στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, θα πρέπει να λαμβάνεται η γνώμη του Δήμου στον οποίο υπάγεται ο λιμένας, μέσω απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου».

Το περίεργο είναι ότι για τους διαγωνισμούς των εννέα ομαδοποιημένων μαρίνων – μέχρι τώρα έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τις μαρίνες Αλίμου, Πόρου, Επιδαύρου και Ύδρας – δεν ρωτήθηκε κανένας δήμος. Μάλιστα, σε μια διάταξη, του σχεδίου νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας, που αναμένεται να ψηφισθεί αυτή την εβδομάδα από την Ολομέλεια της Βουλής, προβλέπεται ύστερα από πρόσκληση του ΥΝΑ, τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, είτε να συγχωνευθούν μεταξύ τους είτε να ενταχθούν σε ένα από τα Λιμενικά Δίκτυα. Εξάλλου, προβλέπεται δημιουργία Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, που θα αποτελείται από 9μελές διοικητικό συμβούλιο και θα παρακολουθεί την εφαρμογή της εθνικής στρατηγικής λιμένων. Επίσης, θα λειτουργεί και Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων και προβλέπεται η διαδικασία αδειοδότησης λιμενικών έργων. Όλο το θεσμικό πλαίσιο συμπληρώνεται ώστε σύντομα να γίνουν οι παραχωρήσεις των λιμένων.

Όπως καταλαβαίνετε, αρχίζει η διαδικασία κατάργησης των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων, όμως προβλέπεται η έκφραση της γνώμης των δημοτικών συμβουλίων. Με άλλα λόγια, από την μία λέει η κυβέρνηση στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης πέστε μας την γνώμη σας και από την άλλη, θα σας καταργήσουμε τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία.

Αλλά, ας το προσπεράσουμε αυτό και να πάμε στην ουσία των προγραμματικών σχεδίων. Αυτό που διαφαίνεται είναι ότι οι ενδιαφερόμενοι που υπάρχουν για τα λιμάνια θέλουν πάση θυσία να κάνουν μικρά εμπορικά κέντρα και άλλους στεγασμένους χώρους μέσα στα λιμάνια. Εκεί, είναι τα μεγάλα κέρδη, από τις εμπορικές χρήσεις και για αυτό ζητούν να καθορισθούν οι ζώνες λιμένα.

Το όλο πακέτο των λιμένων η κυβέρνηση το περιτυλίγει με την νέα λιμενική στρατηγική, πενταετούς ορίζοντα. Μάλιστα, αναφέρει ότι η στρατηγική απαιτείται για την ανάπτυξη των λιμένων με βάση ολοκληρωμένο σχέδιο, την περιφερειακή ανάπτυξη, την διασφάλιση του συντονισμού των παρεμβάσεων, την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων, την ορθολογική κατανομή των πόρων, την προσαρμογή στις σημερινές διεθνείς εξελίξεις.

Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου ανακοίνωσε τις τεχνικές προδιαγραφές για την εκπόνηση Γενικών Προγραμματικών Σχεδίων (MasterPlan) των 32 λιμένων διεθνούς και εθνικού ενδιαφέροντος και οι προδιαγραφές διαφοροποιούνται ανάλογα με την κατηγορία του λιμένα. Οι πληροφορίες πάντως αναφέρουν και είναι αξιόπιστες ότι τελικά θα δοθούν σε ιδιώτες πάνω από 110 μικρά και μεγάλα λιμάνια…

Keywords
Τυχαία Θέματα