ΜΥΩΠΙΚΗ ΣΤΑΣΗ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟΥΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΙΣΤΕΣ

Εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ οι απώλεις για τα δημόσια έσοδα από την έλειψη πολιτικής στους ιδιοκτήτες φορτηγών-αυτοκινητιστές. 


Του Χάρη Ντιγριντάκη

Έμφραγμα στην αγορά των αυτοκινητιστών έχει προκαλέσει η αδιαφορία της πολιτείας για την ενίσχυση του ανταγωνισμού που όπως λειτουργεί νοθεύει την αγορά, η μυωπική στάση της αφενός για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του κλάδου και αφετέρου για την ελάφρυνση του τελικού προϊόντος προς τον Έλληνα καταναλωτή. Εκατοντάδες εκατ. ευρώ χάνει ετησίως το ελληνικό δημόσιο από την αδιαφορία της για την ανάπτυξη του επαγγέλματος του αυτοκινιτιστή.

Το ανεξήγητα υψηλό κόστος ασφάλισης στην Ελλάδα, το ακριβό πετρέλαιο, η αυξημένη δαπάνημεταφοράς από και προς την Ιταλία και η μετανάστευση των φορτηγών, έχουν οδηγήσει τον κλάδο σε απόγνωση και το δημόσιο νομοτελειακά να απομειώνει διαρκώς τα έσοδα του από τη συρρίκνωση της κατανάλωσης λόγω ακριβών προϊόντων.

Σύμφωνα με την Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος, το σημαντικότερο ίσως πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες μεταφορείς είναι ο ανταγωνισμός. Αν και είναι μέλη της ΕΕ, εντούτοις δεν λειτουργούν ισότιμα με τους συναδέλφους αυτοκινητιστές των υπολοίπων χωρών. Οι συνθήκες για την μεταφορά είναι ιδιαίτερα δυσμενείς για τους Έλληνες μεταφορείς με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται σημαντικά το κόστος.

Σε αυτό σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν οι εξής παράγοντες:

 Κόστος ασφάλειας: Τα ασφάλιστρα για την κάλυψη αστικής ευθύνης προς τρίτους από την κυκλοφορία φορτηγού στην Ελλάδα για απλή ασφάλιση και όχι μικτή (full Casco) στην χαμηλότερη κατηγορία κοστίζει πάνω από 5.000 ευρώ τον χρόνο ενώ στις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. οι τιμές ασφαλίστρων είναι πολύ χαμηλότερες. Για παράδειγμα στη Βουλγαρία μια μικτή ασφάλεια κοστίζει 600 ευρώ το χρόνο, στη Ρουμανία 700 ευρώ.

Πετρέλαιο: Σε μία εποχή που η τιμή του πετρελαίου έχει φτάσει στα ύψη, ανεβάζοντας κατακόρυφα τα έξοδα μεταφοράς, χωρίς αυτό να αυξάνει και το κόμιστρο, η Πολιτεία δίνει «κίνητρα» στους ξένους μεταφορείς. Είναι αδιανόητο να δίνεται αφορολόγητο πετρέλαιο από τα Καταστήματα Αφορολόγητων Ειδών (ΚΑΕ) στα σύνορα της Ελλάδος, για όσους ξένους οδηγούς βγαίνουν από την χώρα, ενώ δεν συμβαίνει το ίδιο για τους Έλληνες. Επίσης οι Τούρκοι συνάδελφοι πριν εισέλθουν στην Ελλάδα έχουν την δυνατότητα να προμηθευτούν πετρέλαιο σε υποπλασίες τιμές από ότι κοστίζει στην Ελλάδα. Γίνεται αντιληπτό ότι οι συνθήκες ανταγωνισμού νοθεύονται με πρώτο «θύμα» την ελληνική οικονομία και δεύτερο τους Έλληνες μεταφορείς.

 Μεταφορές προς και από Ιταλία: Στην Ελλάδα επικρατεί ένα ιδιότυπο καθεστώς στις μεταφορές εμπορευμάτων με φορτηγά από τα λιμάνια της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας προς την Ιταλία και το αντίστροφο. Οι χρεώσεις σε Έλληνες μεταφορείς είναι κατά πολύ υψηλότερες σε σχέση με αυτές των ξένων συναδέλφων, χωρίς να υπάρχει κάποια ιδιαίτερα τεκμηριωμένη αιτία. Παρά τις συνεχείς οχλήσεις προς τους παράγοντες της Πολιτείας, εντούτοις το πρόβλημα παραμένει.

 «Μετανάστευση» φορτ

Keywords
Τυχαία Θέματα