ΣΑΒΒΑΣ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Τί θα γίνει με τα λιμάνια; 

Είναι γεγονός ότι η κυβέρνηση έχει βάλει ψηλά στην ατζέντα των ιδιωτικοποιήσεων τα λιμάνια. Από την παραχώρηση τους ευελπιστεί να γεμίσει τα κρατικά ταμεία πάνω από 2 δις ευρώ. Μάλιστα χθες ο υπουργός Ναυτιλίας κ. Κωστής Μουσουρούλης συναντήθηκε με τον αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων Πλούταρχο Σακελλάρη και διερεύνησαν τις δυνατότητες χρηματοδότησης που μπορεί να παράσχει η ΕΤΕΠ στον τομέα της ναυτιλίας και της

λιμενικής βιομηχανίας. Σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου αναφέρεται ότι «εξετάστηκαν επίσης οι δυνατότητες περαιτέρω συμμετοχής της ΕΤΕΠ στην ανάπτυξη λιμενικών υποδομών της χώρας, με έμφαση στις υποδομές κρουαζιέρας, αλλά και η τεχνική βοήθεια που μπορεί να παράσχει η ΕΤΕΠ». Αυτό που έχω να παρατηρήσω είναι ότι δεν ειπώθηκε ούτε κουβέντα για εκείνο το περίφημο Πρωτόκολλο συνεργασίας με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα για την εκταμίευση 3 δις ευρώ που είχε «επιτευχθεί» επί υπουργίας Μανώλη Κεφαλογιάννη. Θα περίμενα να μας πουν αν θα ενεργοποιηθεί επιτέλους αυτό το Πρωτόκολλο, αλλά πιθανώς να μην ισχύει. Πάντως, η περιέργεια μου παραμένει και κάποια στιγμή, κάποιος αρμόδιος θα πρέπει να κάνει απολογισμό για το Πρωτόκολλο των 3 δισ. ευρώ!

Αλλά ας πάμε στις ιδιωτικοποιήσεις. Σύμφωνα με την μελέτη»Ποσειδών» τα «φιλέτα» που είναι προς παραχώρηση ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, το Car Terminal, ο πρώτος προβλήτας, οι χώροι της ναυπηγοεπισκευής και οι σταθμοί υποδοχής των κρουαζιεροπλοίων του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς. Επίσης στο πρόγραμμα παραχώρησης αναφέρονται οι σταθμοί κρουαζιέρας στα λιμάνια του Κατακόλου, του Ηρακλείου, της Ρόδου, της Κω και της Κεφαλλονιάς.

Ναυτιλιακοί κύκλοι της Ακτής Μιαούλη υποστηρίζουν ότι η επίσπευση της παραχώρησης των λιμένων δεν πρέπει να γίνει μόνο ως υποχρέωση που πηγάζει από το Μνημόνιο, αλλά ως στρατηγική κίνηση για να καλύψει η Ελλάδα το κενό που έχει δημιουργηθεί από την ανάπτυξη των λιμένων σε γειτονικές χώρες. Επισημαίνεται ότι τα τελευταία πέντε χρόνια η Ρουμανία έχει παραχωρήσει τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στη Βάρνα και στην Κωνστάντζα, η Αλβανία επίσης τον σταθμό των κοντέηνερς στο Δυρράχιο, η Τουρκία τον σταθμό υποδοχής τουριστών κρουαζιεροπλοίων στο Κουσάντασι, στην Κωνσταντινούπολη και τον σταθμό διακίνησης κοντέηνερ στη Σμύρνη. Η Ιταλία έχει παραχωρήσει τον σταθμό κρουαζιέρας στο Μπρίντιζι και τον σταθμό μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον Τάραντα. Με άλλα λόγια, όλες οι γειτονικές μας χώρες έχουν σπεύσει και παραχώρησαν τα στρατηγικά τους λιμάνια, τόσο σε διαχειριστές τέρμιναλ με κοντέηνερ, όσο και σε ναυτιλιακούς κολοσσούς κρουαζιεροπλοίων, σε αντίθεση με την Ελλάδα που έχει δώσει το ΣΕΜΠΟ της δεύτερης προβλήτας του λιμένα Πειραιά στην κινεζική Cosco.

Επισημαίνεται επίσης ότι αναφορές στο Μνημόνιο για τα λιμάνια περιλαμβάνονται στο Παράρτημα IV και προβλέπεται παραχωρήσεις με τέσσερις δράσεις, που αφορούν το λιμάνι του Πειραιά, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, τα μεγάλα περιφερειακά λιμάνια και τα μικρ

Keywords
Τυχαία Θέματα