Eurobank: Κίνδυνοι και προοπτικές από τα κονδύλια του ΕΣΠΑ

Σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζει το πρόγραμμα Ενίσχυσης της Προσπελασιμότητας (κατασκευή οδικών αξόνων, λιμάνια κτλ.). Τα έργα που πραγματοποιούνται με τη μέθοδο της παραχώρησης και απαιτούν και ιδιωτική χρηματοδότηση αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα. Η κατασκευή των μεγαλύτερων αυτοκινητοδρόμων έχει ουσιαστικά σταματήσει λόγω των προβλημάτων ρευστότητας.

Οι προοπτικές

Η επιτυχής ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με την τρόικα και η εκταμίευση της εκκρεμούς δόσης του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης της Ελληνικής

Οικονομίας θα βοηθήσει στην επίλυση των προβλημάτων ρευστότητας δημοσίου και ιδιωτών.
Επίσης μια σειρά από εξαγγελθέντα διοικητικά μέτρα, όπως η αναδιάρθρωση του προγράμματος για να ληφθούν υπόψη οι νέες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες αλλά και να ανακατανεμηθούν κονδύλια από προγράμματα που εμφανίζουν μεγάλες καθυστερήσεις σε προγράμματα που εμφανίζουν πρόοδο, αναμένεται να δώσει εκ νέου ώθηση στο πρόγραμμα.

Ειδικά όσον αφορά τους αυτοκινητοδρόμους, κρίσιμες είναι οι διαπραγματεύσεις μεταξύ δημοσίου, τραπεζών και κατασκευαστών που διεξάγονται αυτή την περίοδο. Σημαντική εξέλιξη είναι η δημιουργία ενός Ταμείου Επιμερισμού Κίνδύνου (Risk Sharing Instrument) μέσω του οποίου με εγγύηση πόρους του ΕΣΠΑ η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα μπορεί να δίνει δάνεια, εγγυήσεις και άλλες χρηματοδοτικές διευκολύνσεις για την υλοποίηση κυρίως έργων στους τομείς των οδικών μεταφορών, την ενέργεια, τις αστικές συγκοινωνίες και την διαχείριση απορριμμάτων. .

Το μέλλον της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, 2014-2020
Οι διαπραγματεύσεις για το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2014-2020, μέρος του οποίου είναι και η χρηματοδότηση των ευρωπαϊκών διαρθρωτικών ταμείων, βρίσκονται σε εξέλιξη. Συμφωνία για τα σημαντικότερα θέματα, όπως το ύψος των χρηματοδοτήσεων, αναμένεται να επιτευχθεί στο έκτακτο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Κορυφής το Νοέμβριο που έχει συγκληθεί με αποκλειστικό αντικείμενο το ΠΔΠ 2014-2020.

Στα πλαίσια του προγράμματος 2007-2013 στην Ελλάδα διατέθηκαν €20,2δισ. από τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία. Αυτό ήταν το 8ο μεγαλύτερο απόλυτο ποσό που δόθηκε μεταξύ των 27 χωρών μελών και το 10ο μεγαλύτερο κατά κεφαλήν – €1.787 κατά κεφαλήν, πολύ υψηλότερα από τον ευρωπαϊκό μ.ο. των €691.

Η είσοδος 12 νέων μελών στην ΕΕ το 2004 και το 2007 και η αύξηση του ελληνικού βιοτικού επιπέδου είχαν ως αποτέλεσμα η Ελλάδα να λάβει λιγότερα χρήματα την περίοδο 2007-2013 σε σχέση με την προηγούμενη προγραμματική περίοδο 2000-2006, καθώς οι ευρωπαϊκοί πόροι κατευθύνθηκαν προς τις νέες φτωχότερες περιφέρειες.

Παρόλα αυτά η Ελλάδα έλαβε μεγαλύτερη χρηματοδότηση κατά κεφαλήν σε σχέση με τρία νέα μέλη και την δεύτερη υψηλότερη πίσω από την Πορτογαλία μεταξύ των παλαιότερων ΕΕ-15.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε προτείνει τον Ιούνιο του 2011 την χρηματοδότηση των διαρθρωτικών ταμείων με €376δισ. Η τελική συμφωνία πιθανότερα θα αφορά μικρότερο ύψος χρηματοδότησης. Η κατανομή μεταξύ των χωρών μελών θα γίνει με βάση εισοδηματικά κριτήρια

Keywords
Τυχαία Θέματα