Η κρίση πήγε και στο… Μοναστηράκι

Της Εύη Κολιού

Οι τουρίστες αγαπούν τα μέρη όπου μπορούν να βρουν κάθε λογής μικροπράματα και σουβενίρ από την χώρα που επισκέπτονται. Γεμίζουν σακούλες με δώρα και αναμνηστικά και ενθουσιάζονται με κάθε τι καινούργιο που βλέπουν. Ένα τέτοιο μέρος όπου θα πετύχει κάνεις τους τουρίστες να σουλατσάρουν πάνω- κάτω στα καταστήματα, είναι το Μοναστηράκι.

Εδώ και χρόνια η περιοχή στο Μοναστηράκι κρατάει τα σκήπτρα της παραδοσιακής αγοράς. Οι καταστηματάρχες κάθε καλοκαίρι είναι έτοιμοι να υποδεχτούν το κύμα των

τουριστών και να πουλήσουν την πραμάτεια τους. Οι τελευταίες χρονιές όμως, λόγω της οικονομικής κρίσης, άλλαξε και εκεί τα δεδομένα.

Οι τουρίστες που καταφθάνουν στην Αθήνα είναι κυρίως από οικονομικά πακέτα διακοπών και οι περισσότεροι δεν έχουν σκοπό να ξοδέψουν το κάτι τις παραπάνω, που ίσως να έκαναν παλιότερα.

Περπατώντας μία εργάσιμη μέρα στους δρόμους της Πλάκας και στο Μοναστηράκι διαπιστώνει κανείς ότι η κίνηση έχει ελαττωθεί. Πριν από μερικά χρόνια το στενό πέρασμα της αγοράς κατακλυζόταν από τουρίστες. Τώρα, η κίνηση έχει χαλαρώσει κατά πολύ και οι καταστηματάρχες βλέπουν τον τζίρο τους να πέφτει σταδιακά όλο και περισσότερο.

Παζάρια στο ευρώ

Η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας, ο τουρισμός, συντηρεί μεγάλο ποσοστό των ελληνικών οικογενειών τόσο στην Αθήνα όσο και στα νησιά. Τα τουριστικά είδη, τα μαγαζιά στο Κέντρο, αλλά και το παραδοσιακό σουβλάκι, αποτελούν τα βασικά γνωρίσματα, για έναν τουρίστα που θα έρθει στην Ελλάδα και αρχικά θα επενδύσει σε αυτά.

Η οικονομική κρίση, χτύπησε όμως και τα τουριστικά μαγαζιά. Οι περισσότεροι στο Μοναστηράκι, διατηρούν το κατάστημά τους περισσότερο από μία δεκαετία. Τώρα είναι αναγκασμένοι να πουλάνε ό,τι πιο φθηνό υπάρχει, ενώ για μερικούς υπάρχει μέρα που δεν κάνουν ούτε σεφτέ.

«Την κίνηση του τουρισμού θα την χαρακτήριζα πολύ χαμηλή και πολύ ιδιαίτερη τη φετινή σεζόν, λόγω του οικονομικού προβλήματος. Ο καθένας προσπαθεί να πάρει, κάτι που είναι πολύ φθηνό», είπε ο Άγγελος, ιδιοκτήτης δύο μαγαζιών με είδη υπόδησης, στην οδό Ηφαίστου – εδώ και 14 χρόνια.

Σε σύγκριση με άλλες χρονιές, κάποτε οι τουρίστες δεν παραπονιόντουσαν για τις τιμές στα προϊόντα, ενώ τώρα κάνουν παζάρια, ακόμα και στο 1 ευρώ!

«Έχουμε ρίξει τις τιμές. Έχουμε έκπτωση 20-30% σε όλα τα τουριστικά. Αλλά προτιμώ να έχω στο μαγαζί μου ελληνικά προϊόντα και ας τα πουλάω λίγο πιο ακριβά», τόνισε ο Άγγελος, για τον οποίο πλέον τα έξοδα τού μαγαζιού αλλά και των υπαλλήλων βγαίνουν πολύ δύσκολα. «Οι λογαριασμοί μένουν πίσω και εμείς τα βγάζουμε δύσκολα πέρα. Το προσωπικό δουλεύει και πρέπει να αμείβεται στην ώρα του», κατέληξε.

Ελληνική αγορά

Οσοι έχουν επισκεφθεί το Μοναστηράκι, θα έχουν παρατηρήσει το χαντράδικο που βρίσκεται εκεί. Η λειτουργία του μετράει πάνω από δεκαετία και μέσα στο κατάστημα μπορεί να βρει κανείς τα πάντα, από χαντρούλες μέχρι κοσμήματα και κυρίως να φτιάξει τα δικά του.

Για τον Στέλιο, τον ιδιοκτήτη του χαντράδικου τα τελευταία 12 χρόνια, η κίνηση έχει αυξηθεί και λέει: «Σίγουρα έχει να κάνει ότι κατεβάσαμε κατά πολύ τις τιμές. Ασχολούμαστε κι εμείς πλέον, περισσότερο με τους τουρίστες γιατί δεν υπάρχει πλέον ελληνική αγορά».

Οι τουρίστες κοιτάζουν να αγοράσουν φθηνά, αλλά όσο περνάνε τα χρόνια έρχονται πιο συνειδητοποιημένοι. «Παλιότερα μάς έκαναν συγκρίσεις με το εξωτερικό, αλλά πλέον όχι, φαίνεται ότι είναι ικανοποιημένοι».

Η ανταγωνιστικότητα μεταξύ των καταστημάτων στο Μοναστηράκι, δεν θα μπορούσε να λείπει. Υπάρχει ένα μεγάλο φάσμα στις τιμές και ο καθένας πολεμάει να πουλήσει το καλύτερο που γίνεται, σε καλύτερη τιμή. «Έχω μειώσει τις τιμές κατά 10-15% ειδικά τα τελευταία χρόνια. Παρ’ όλα αυτά το ελληνικό κοινό δεν υπάρχει πουθενά», θα πει ο Στέλιος.

Στο τραπέζι σχέδια τύπου Mall για το Μοναστηράκι

Δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν ότι η κίνηση του τουρισμού στην ευρύτερη περιοχή της Πλάκας και στο Μοναστηράκι, θα μπορούσε να είναι σε καλύτερα επίπεδα. Με πρότυπο την σκεπαστή αγορά «Καπαλί Τσαρσί» της Κωνσταντινούπολη- που αποτελεί έναν από τους πιο απολαυστικούς τουριστικούς προορισμούς- το Μοναστηράκι φιλοδοξεί να μετατραπεί και αυτό σε μία κλειστή αγορά, κατάλληλη για βόλτα, με στόχο την προσέλευση των τουριστών.

Ο πρόεδρος των καταστηματαρχών Μοναστηρακίου, Νίκος Κογιουμτζής τονίζει το πόσο σημαντική θα είναι αυτή η κίνηση, τόσο στην τουριστική όσο και στην εμπορική Αθήνα. «Θέλουμε να γίνει ένας διαφορετικός τουριστικός προορισμός. Να δημιουργήσουμε την έννοια ενός πολυχώρου, ενός πολυκαταστήματος, όπου θα μπορεί να κυκλοφορεί ο καταναλωτής κάτω από ενιαία στέγαστρα, χωρίς ωστόσο να τον αποκόβουν από την επαφή με τον ήλιο και τις καιρικές συνθήκες», αναφέρει ο κ. Κογιουμτζής.

«Αναπτυξιακό μέτρο»

Η συζήτηση για τον σχεδιασμό ενός «ανοιχτού τουριστικού Mall» έχει ήδη ξεκινήσει με το υπουργείο Ανάπτυξης, ώστε να χρηματοδοτηθεί από την Ε.Ε. Και καταλήγει ο κ. Κογιουμτζής: «Θα είναι ένα αναπτυξιακό μέτρο, θα αναζωογονήσει τόσο την τουριστική, όσο και την εμπορική κίνηση, δίνοντας παράλληλα και μία νέα διάσταση στην εμπορικότητα της Αθήνας».

Keywords
Τυχαία Θέματα