Τι έκοψε ο Ελληνας στα χρόνια της κρίσης

Συγκλονιστικό είναι το στοιχείο ότι το 50% των Ελλήνων ζει με 50% λιγότερα χρήματα σε σχέση με το 2009, σύμφωνα με έρευνα της Focus Bari

Του Θοδωρή Δαφέρμου

Τα τελευταία τέσσερα χρόνια η χώρα μας βιώνει μια πρωτόγνωρη οικονομική κρίση. Οι Έλληνες πολίτες αναγκάζονται να σηκώσουν στις πλάτες τους δυσβάσταχτα και επώδυνα μέτρα, τα οποία έχουν αλλάξει άρδην τις καταναλωτικές τους συνήθειες.
Ο υπέρμετρος καταναλωτισμός που διέκρινε την ελληνική κοινωνία την προηγούμενη δεκαετία, έχει αντικατασταθεί από το μότο «αγοράζω ό,τι

μου είναι απολύτως απαραίτητο». Χαρακτηριστικό γνώρισμα, όπως αναφέρουν οι καταστηματάρχες «είναι η ανασφάλεια για το μέλλον που αποτυπώνεται στα πρόσωπα των πελατών μας.

Αγορές με φειδώ

Οι περισσότεροι είναι κατηφείς, ψάχνουν πολύ περισσότερο πριν προχωρήσουν σε αγορά και αγοράζουν με φειδώ ακόμη και αν έχουν χρήματα». Επιπροσθέτως συμπληρώνουν ότι «κάποτε οι άνθρωποι διασκέδαζαν. Σήμερα το μόνιμο θέμα συζήτησης στα καφέ και στα εστιατόρια είναι η κρίση, οι περικοπές στα οικονομικά, η ανασφάλεια για το μέλλον. Βλέπουμε μια διάχυτη μιζέρια. Με ένα ποτό την βγάζουν όλο το βράδυ».
Η νυχτερινή ζωή πλέον, ιδιαίτερα των μεγάλων πόλεων, δεν θυμίζει τίποτα από τα προηγούμενα χρόνια. Οι άνθρωποι, ιδιαίτερα οι νέοι, προτιμούν να μαζεύονται σε σπίτια να βλέπουν ταινίες ή να ακούν μουσική από το να βγαίνουν έξω με τη παρέα τους.
Οι χαμηλές προσδοκίες που επικρατούν πλέον στην αγορά, αλλά και το τέλμα στο οποίο έχει περιέλθει η οικονομική δραστηριότητα από την «στραγγαλιστική» οικονομική πολιτική που εφαρμόζεται, καταδεικνύονται ολοφάνερα και απερίφραστα από τα πρόσφατα στοιχεία του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ, τα οποία καταγράφουν την υποτονική κίνηση στα εμπορικά καταστήματα.
Στις κατηγορίες καταστημάτων με τη μεγαλύτερη μείωση τζίρου αναδεικνύονται οι εξής κατηγορίες: Καυσίμων – λιπαντικών αυτοκινήτων (-22,8%), των φαρμακευτικών – καλλυντικών (-15,9%), μεγάλα καταστήματα τροφίμων (- 14,2%). Επιπροσθέτως, η πτώση του τζίρου στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις είναι ακόμη μεγαλύτερη αγγίζοντας το 24,7% σε ετήσια βάση.

«Στενεύουν τα περιθώρια»

«Οπως γίνεται φανερό τα περιθώρια ανάκαμψης στενεύουν επικίνδυνα, κρίνεται επιβεβλημένη η ανάγκη, οι ιθύνοντες να αφουγκραστούν τον έντονο προβληματισμό και την αγωνία που εκπέμπουν οι άνθρωποι της αγοράς και να βρεθούν λύσεις που να συνδράμουν στην άρση του υπάρχοντος αδιεξόδου». Αυτά επισημαίνει στο «Π» ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης.
Οι Ελληνες, πλέον, κόβουν από όπου παντού και αγοράζουν μόνο τα απαραίτητα. Συγκλονιστικό είναι το στοιχείο ότι το 50% των Ελλήνων ζει με 50% λιγότερα χρήματα σε σχέση με το 2009, όπως έδειξαν ευρήματα της έρευνας της «Recession Study» της Focus Bari που διενεργήθηκε πρόσφατα και αφορά τις αλλαγές που παρουσίασε η καταναλωτική συνήθεια των Ελλήνων, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.

«Ερευνα αγοράς»

Η εξοικονόμηση χρημάτων αποτελεί σαφώς την πρώτη προτεραιότητα στην ζωή των πολιτών. Οι πολίτες πριν αγοράσουν, προβαίνουν σε «έρευνα αγοράς» – έννοια άγνωστη για τους περισσότερους Έλληνες τα προηγούμενα χρόνια. Μάλιστα δεν χάνουν κάθε ευκαιρία προκειμένου να έχουν οικονομικό όφελος, εκμεταλλευόμενοι ευκαρπίες όπως είναι οι εκπτώσεις και οι προσφορές.
Οι καταναλωτικές συνήθεις πάντως που έχουν υποστεί τη μεγαλύτερη αλλαγή είναι οι εξής: Ένδυση – υπόδηση: 70%, αγορές σπιτιών 70,4%, ψυχαγωγία 70,2%, καθημερινά έξοδα: 69,5%, ταξίδια και διακοπές 65,9%, έξοδα μετακινήσεις 61,6%.
Όπως διαφαίνεται και από παραπάνω, πλέον ο Έλληνας έχει πάρει διαζύγιο από την καλοπέραση που χαρακτήριζε τη ζωή του, την προηγούμενη δεκαετία. Οι άνευ λόγω αγορές που γινόταν καθημερινά και για «ψήλου πήδημα» έχουν περάσει ανεπίστρεπτοι. Οι βόλτες και οι εκδρομές με το αυτοκίνητο έχουν περιοριστεί. Ακόμη και για τη δουλεία τους πάρα πολλοί είναι εκείνοι που χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Τέλος, αποτελεί πολυτέλεια πλέον, η αγορά νέων ρούχων καθώς και υποδημάτων, με τους περισσότερους να προτιμούν την επισκευή και συντήρησή τους πάρα την αγορά νέων.

Οι εφιαλτικές συνέπειες της ανεργίας στα ελληνικά νοικοκυριά

Ένα από τα μεγάλα κοινωνικά προβλήματα που οφείλεται αυτή η μεταβολή των καταναλωτικών συνηθειών είναι και η ανεργία. Ένας στους τέσσερις συμπατριώτες μας (26,7%) δηλώνει ότι η οικογένειά του στα τελευταία τέσσερα χρόνια έχει πληγεί με απώλεια εργασίας, ενώ μια στις 15 οικογένειες υποχρεώθηκαν, λόγω οικονομικών συνθηκών, στην αλλαγή κατοικίας (5,7%).

Λόγω της οικονομικής κρίσης η δυνατότητα αποταμίευσης των Ελλήνων καταναλωτών φθίνει σταθερά από το 2010, φτάνοντας σήμερα στο αποτέλεσμα μόνο ένας στους επτά συμπολίτες μας να έχει αυτή τη δυνατότητα.
Πάντως η οικονομική κρίση κατάφερε και κάτι… καλό! Ό,τι δεν μπόρεσε να κάνει ο αντικαπνιστικός νόμος, το έκανε η ίδια η κρίση, καθώς είναι πάρα πολλοί καπνιστές που ελάττωσαν το κάπνισμα και ακόμη περισσότεροι που το σταμάτησαν. Έτσι η κατανάλωση τσιγάρων μειώθηκε πάνω από 30% στη Ελλάδα, με τη μεγαλύτερη μείωση να καταγράφεται στις ηλικίες 18 – 24 ετών και μεταξύ 35 – 44 ετών, ενώ η μόνη ηλιακή κατηγορία στην οποία παρατηρείται αύξηση είναι μεταξύ 45-64 ετών.
Η μεγαλύτερη μείωση σημειώνεται σε όσους κάπνιζαν μέχρι 20 τσιγάρα τη μέρα, σε αντίθεση με όσους κάπνιζαν περισσότερο από ένα πακέτο τη μέρα, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της εθνικής επιτροπής κατά του καπνίσματος…

Περισσότερα κοινωνικά θέματα στο «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ» που κυκλοφορεί
Keywords
Τυχαία Θέματα