Ναυτιλία και γερμανικές τράπεζες στον …φαύλο κύκλο της κρίσης

Η κρίση στη ναυτιλία, εάν δεν ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα, θα προκαλέσει τριγμούς και στο κραταιό τραπεζικό σύστημα της Γερμανίας, σύμφωνα με τον Dr Andreas Dombret, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Deutsche Bundesbank.

Ο Γερμανός τραπεζίτης, μιλώντας στο Αμβούργο με θέμα «The year 2013: Challenges from a financial stability perspective», αναφέρθηκε ιδιαίτερα στους κινδύνους που προκαλεί στο γερμανικό πιστωτικό σύστημα η ναυτιλιακή κρίση.
Οι γερμανικές τράπεζες έχουν, σύμφωνα με τον ομιλητή,

μία έκθεση ύψους μεγαλύτερη των 100 δισ. ευρώ στη ναυτιλία. Η ναυτιλιακή κρίση, σύμφωνα με τον dr. Dombret, αποτελεί αναμφίβολα περιφερειακό και τομεακό κίνδυνο για το γερμανικό πιστωτικό σύστημα. Επισημαίνεται ότι οι γερμανικές τράπεζες παίζουν πρωτεύοντα ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλιακή χρηματοδότηση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Petrofin Research, η γερμανική τράπεζα HSH Nordbank εκτιμάται ότι διαθέτει το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο στη ναυτιλία (περί τα 39 δισ. δολ.), με τη νορβηγική DNB να ακολουθεί με 26 δισ. δολ. και την επίσης γερμανική Commerzbank η οποία όμως έχει δηλώσει ότι θα αποχωρήσει από τη ναυτιλία, να συμπληρώνει την πρώτη τριάδα, με 25,5 δισ. δολ. Στην επόμενη θέση βρίσκεται η επίσης γερμανική κρατική KfW Bank, με χαρτοφυλάκιο ύψους 18,2 δισ. δολ.
Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Petrofin Research, το παγκόσμιο δανειακό χαρτοφυλάκιο της ναυτιλίας ανήλθε το Νοέμβριο του 2012 στα 475 δισ. δολ., έναντι 500 δισ. δολ. ένα χρόνο πριν. Υπέστη δηλαδή μία μείωση κατά 25 δισ. δολ. ή περίπου 5% υπέστη το παγκόσμιο δανειακό χαρτοφυλάκιο της ναυτιλίας στη διάρκεια του 2012, ενώ οι τραπεζίτες εκτιμούν ότι θα μειωθεί κατά ένα 10% επιπλέον, τον επόμενο χρόνο. Σύμφωνα πάντα με την petrofin research, οι γερμανικές τράπεζες είχαν, τον περασμένο Νοέμβριο, μία έκθεση στη ναυτιλία, ύψους 141 δισ. δολ.
Ακόμη να σημειωθεί ότι ο γερμανικός στόλος είναι, σύμφωνα με τα στοιχεία της UNCTAD, ο τρίτος μεγαλύτερος στον κόσμο πίσω από τον ελληνικό, που είναι πρώτος, και το γιαπωνέζικο που είναι δεύτερος, με 3.989 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 125.626.708 dwt και μερίδιο αγοράς 9,03%. Ο ελληνόκτητος στόλος είναι πρώτος με 3.321 πλοία και 224.051.881 dwt (μερίδιο αγορά 16,1%) και ακολουθεί ο γιαπωνέζικος με 3.960 πλοία μεταφορικής ικανότητας 217.662.902 dwt μερίδιο αγοράς 15,64%.
Ο Γερμανός τραπεζίτης αποδίδει στις ίδιες αιτίες τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα υπερχρεωμένα κράτη και η διεθνής ναυτιλία. Ο υπερβολικός, αχαλίνωτος δανεισμός και οι υπερβολικά αισιόδοξες προσδοκίες ήταν το δίπολο που ευθύνεται, σύμφωνα με το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Bundesbank, για την κρίση του δημοσίου χρέους και την κρίση στη ναυτιλία.
Οι παράγοντες αυτοί χτύπησαν διπλά και τη ναυτιλιακή βιομηχανία του Αμβούργου, το λιμάνι του οποίου χαρακτηρίζεται ως η πύλη της Γερμανίας στον κόσμο, γιατί αφενός μεν αποτελεί την έδρα τουλάχιστον 120 γερμανικών ναυτιλιακών εταιρειών, αφετέρου δε οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, που συνδέονται με τη ναυτιλία, διαδραματίζουν εξέχοντα ρόλο στο οικονομικό κέντρο της πόλης.
Ο εκπρόσωπος της γερμανικής τράπεζας προχωρεί σε μία λεπτομερή ανάλυση των παραγόντων της ναυτιλιακής κρίσης, επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων, ότι, μετά την παγκόσμια οικονομική ύφεση το φθινόπωρο του 2008, οι ναύλοι κατρακύλησαν σε «απρόβλεπτα βάθη» και μέχρι σήμερα η πτωτική αυτή τάση δεν έχει ακόμη ανατραπεί.
Ο ίδιος παρατηρεί ότι πολλά funds που δραστηριοποιούνται στη ναυτιλία, σημειώνουν μεγάλες ζημιές, ενώ άλλα έχουν ήδη καταθέσει αίτηση πτώχευσης. Επίσης, τα χαρτοφυλάκια των γερμανικών τραπεζών που συμμετέχουν στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας, έχουν επιδεινωθεί σημαντικά, ενώ ορισμένα εξ αυτών ανήκουν σε κορυφαίους τραπεζικούς ομίλους. Οι εποπτικές αρχές παρακολουθούν προσεκτικά τις τράπεζες που έχουν προβλήματα.

Ναυπηγήσεις

Δεύτερος σημαντικός λόγος που περιπλέκει την κατάσταση στη ναυτιλία είναι, σύμφωνα με το dr Dombret, η σχεδόν ανεξέλεγκτη αύξηση της δυναμικότητας, καθώς η φθηνή χρηματοδότηση των προηγούμενων χρόνων γέμισε τα ναυπηγεία της Aπω Ανατολής με παραγγελίες.
Η περαιτέρω πίεση στους ναύλους προέρχεται και από το γεγονός ότι, για λόγους κόστους, ναυπηγούνται όλο και μεγαλύτερα πλοία, ενώ ταυτόχρονα τα μικρότερου μεγέθους οδηγούνται πιο σύντομα στην διάλυση.

Πηγή: Naftemporiki

Keywords
Τυχαία Θέματα