Ο Άρης Μπινιάρης στο Docville: «Το κακό του φασισμού δεν πέφτει από τον ουρανό»
Ο Γερμανός συγγραφέας ανασυνθέτει την ιστορία και μεταφέρει τη δράση στο γκανγκστερικό περιβάλλον της Αμερικής του μεσοπολέμου την εποχή της μεγάλης οικονομικής κρίσης που ακολούθησε το κραχ του 1929. Λίγες μέρες πριν από την πρεμιέρα της παράστασης μιλήσαμε με τον Αρη Μπινιάρη για την πολιτική ταυτότητα του έργου και για τους συσχετισμούς με τη σημερινή εποχή.
Τις σας γοήτευσε στη μακάβρια φάρσα του Μπέρτολτ ΜπρεχτΤο γεγονός ότι αναδεικνύει τους μηχανισμούς που στηρίζουν και εκτρέφουν τον φασισμό. Μηχανισμούς τους οποίους δημιουργεί και συντηρεί το ίδιο το σύστημα. Το έργο είναι μια αλληγορία που εξηγεί την άνοδο του Χίτλερ και την εφιαλτική εξάπλωση του φασισμού σε όλη την Ευρώπη. Ο Μπρεχτ παρουσιάζει την άρρηκτη σχέση ενός διεφθαρμένου συνόλου πολιτικών, δημοσιογράφων και επιχειρηματιών με τον αρχηγό των γκάνγκστερ Αρτούρο Ούι (Χίτλερ) και τη συμμορία του. Τα δύο σύνολα προελαύνουν χέρι χέρι, ανοίγοντας τον δρόμο για την άνοδο του νέου δικτάτορα, καθώς βεβηλώνουν το αξιακό σύστημα μιας ολόκληρης πόλης.
Αντιλαμβανόμαστε έτσι πως το απόλυτο κακό δεν πέφτει από τον ουρανό ούτε εμφανίζεται ξαφνικά ένας αιμοσταγής ψυχοπαθής, αλλά ότι έχουμε να κάνουμε με κάτι που μπορεί ανά πάσα στιγμή να επαναληφθεί.Ο συγγραφέας μεταφέρει τη δράση στο γκανγκστερικό περιβάλλον της Αμερικής του μεσοπολέμου. Με ποιον τρόπο αυτή η επιλογή διαμορφώνει τη δυναμική του έργου;Ο Μπρεχτ επιχειρεί να στήσει αυτή την αλληγορία και αντιστοιχεί πρόσωπα από τον πολιτικό κόσμο των ναζιστών με πρόσωπα από τον υπόκοσμο. Με αυτή την αντιστοίχιση επιτυγχάνει την άμεση σύνδεση των ναζιστών με ένα σύστημα διαφθοράς, διαπλεκόμενων συμφερόντων, αξιακού εκφυλισμού και εγκληματικών πρακτικών. Και δεν σταματάει εκεί αλλά προχωράει ένα βήμα παραπέρα, καθώς αποτολμά και τη γελοιοποίηση, τον εξευτελισμό των μεγάλων αυτών πολιτικών εγκληματιών βασισμένος στην πεποίθηση πως «οι μεγάλοι πολιτικοί εγκληματίες πρέπει να εξευτελιστούν πέρα για πέρα και κατά προτίμηση με τη γελοιοποίηση. Γιατί δεν είναι καταρχήν μεγάλοι πολιτικοί εγκληματίες, αλλά εκτελεστές μεγάλων πολιτικών εγκλημάτων, που είναι τελείως διαφορετικό».
Θεωρείτε ότι εξακολουθούμε να ζούμε με τον φόβο του φασισμού;Ναι, ζούμε ακόμη με αυτό τον φόβο. Αρκεί να κοιτάξει κανείς τον παγκόσμιο χάρτη και τις πρόσφατες πολιτικές εξελίξεις. Εδώ έχουμε να κάνουμε με ιδεολογίες, πρακτικές και μεθόδους που είναι ακόμη ενεργές, λανθάνουν και κάποια στιγμή υπό δεδομένες συνθήκες είναι έτοιμες πάλι να αναδυθούν. Τι είναι αυτό που εξακολουθεί να τις τρέφει; Ο Μπρεχτ με το σύνολο του έργου του –και πολύ περισσότερο με το συγκεκριμένο έργο– αναλύει με καίριο τρόπο πώς η διαφθορά βιομηχάνων, πολιτικών, δημοσιογράφων, μεγαλεμπόρων, σε συνδυασμό με διαπλεκόμενα συμφέροντα, δοσοληψίες, σκάνδαλα καθώς και με τον ακραίο εκφυλισμό κάθε ηθικής έχουν ως αποτέλεσμα την εγκαθίδρυση απολυταρχικών εξουσιών που χρησιμοποιούν εγκληματικές πρακτικές και μεθόδους.
Ποια στοιχεία θα καθορίσουν σκηνοθετικά τη δράση; Θα κινηθείτε σε γνωστά μοτίβα ή θα πειραματιστείτε με νέες φόρμες;Τόσο στο κομμάτι της σκηνοθεσίας όσο και της δραματουργίας, της μουσικής και του εικαστικού περιβάλλοντος έχουμε προσπαθήσει να διατηρήσουμε και να αναδείξουμε τα κινηματογραφικά στοιχεία που διακρίναμε στο έργο. Υπάρχει κινηματογραφικός ρυθμός παρουσίασης των γεγονότων με αποσπασματικές σκηνές, τραγούδια, γεγονότα που διαδραματίζονται ενδιάμεσα. Επίσης αντλούμε αισθητικά στοιχεία από το ιστορικό πλαίσιο της εποχής και προσπαθούμε να τα ενσωματώσουμε με τέτοιον τρόπο ώστε να αναδεικνύεται και το πόσο επίκαιρο είναι.
Με ποιον τρόπο θεωρείτε ότι το θέατρο συνομιλεί με την κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα σήμερα;Στα περισσότερα έργα έχουμε να κάνουμε με αποτυπώσεις αρχετυπικών καταστάσεων. Το άτομο, ο πολίτης, η οικογένεια, η κοινωνία, η χώρα, ο πλανήτης επικοινωνούν σαν ομόκεντροι κύκλοι. Ενα έργο που διαχειρίζεται ένα αμιγώς πολιτικό θέμα έχει ταυτόχρονα και υπαρξιακές προεκτάσεις. Ο κοινωνικός ιστός και ο άνθρωπος είναι σύνολα ετερόκλητων και συγκρουόμενων πραγμάτων τα οποία καλούνται να συγχρονιστούν. Οπότε είτε συλλειτουργούν είτε όχι.
Στο παρελθόν έχετε ασχοληθεί με το θέατρο δρόμου. Τι κρατάτε από εκείνη την εποχή;Από το θέατρο δρόμου ξεκίνησα να ασχολούμαι επί της ουσίας ενεργά με το θέατρο. Ηταν για μένα ένα είδος σχολής. Τώρα που έχουν περάσει τα χρόνια μπορώ να μιλήσω για μια αίσθηση που με ακολουθεί από τότε. Στον τρόπο που δουλεύαμε –και δουλεύαμε καθημερινά σε επίπεδο άσκησης και θεατρικής έρευνας– υπήρχε αν θες «γκάζι», μια ώθηση προς ένα δικό μας προσωπικό αποτύπωμα. Με πιο απλά λόγια, νιώσαμε ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε το θέατρο που μας εκφράζει πραγματικά.
INFO:
Από 25/01
Τετάρτη & Κυριακή, 20.00 | Πέμπτη, 21.00 | Παρασκευή, 21.00 | Σάββατο 18:15 & 21.00 | Το Σάββατο 28/1 μόνο στις 21:00
Θέατρο ARK, Δροσοπούλου 197, Κυψέλη
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Γυναίκα που ήταν κλινικά νεκρή για 15 λεπτά περιγράφει γλαφυρά όσα είδε και έζησε στον...παράδεισο (vid)
- Παύλος Γλύξμπουργκ: Έφυγε για τη Νέα Υόρκη με 18 βαλίτσες
- Κούγιας: «Αθώα η μητέρα από την Πάτρα, ετοιμάζω μηνύσεις»
- Ζέτα Δούκα: Ανάρτηση που σοκάρει δύο χρόνια μετά τις καταγγελίες για τον Γιώργο Κιμούλη
- Καιρός: «Κόντρα» μετεωρολόγων για τα χιόνια του Φεβρουαρίου – «Απ’ την Κική κι απ’ την Κοκό…»
- Εντοπίστηκε νεκρός ο άνθρωπος στο Αντίρριο
- Ο ελληνικός λαός δεν είναι βλαξ!
- Φρίκη στο Μεξικό: Λευκός καρχαρίας αποκεφάλισε δύτη, μπροστά στα μάτια έντρομου ψαρά
- Αθηροσκλήρωση: Ο «αόρατος» παράγοντας που την προκαλεί και απειλεί την καρδιά
- Δημοσκόπηση OPEN: ΝΔ ή ΣΥΡΙΖΑ θα ήθελα νικητή των εκλογών οι αναποφάσιστοι;
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις KoutiPandoras
- Δημοσκόπηση MRB: Οι αναποφάσιστοι θέλουν… ΣΥΡΙΖΑ
- Ο Άρης Μπινιάρης στο Docville: «Το κακό του φασισμού δεν πέφτει από τον ουρανό»
- ΣΥΡΙΖΑ για αθώωση Κρέτσου: Θα ζητήσει συγγνώμη ο Μητσοτάκης για τις συκοφαντίες;
- Εθνικό Θέατρο: Ακυρώνονται όλες οι παραστάσεις 1 και 2/02 λόγω της απεργίας του ΣΕΗ
- «Πάμε Κραουνάκη» – Παράταση εμφανίσεων στο Θέατρο Άλσος
- Από τον Φασμπίντερ στον Σκορσέζε: Ένα ξεχωριστό κινηματογραφικό αφιέρωμα
- Αδέσποτες Σκύλες – «Βαλς των Βρώμικων Δρόμων νο7» στο θέατρο Εμπρός
- Ιστορικός Περίπατος στο Παγκράτι με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη
- Επιμελητήριο Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας: Όχι στη μετατροπή των μουσείων σε ΝΠΔΔ
- Τελευταία Νέα KoutiPandoras
- Ο Άρης Μπινιάρης στο Docville: «Το κακό του φασισμού δεν πέφτει από τον ουρανό»
- Δημοσκόπηση MRB: Οι αναποφάσιστοι θέλουν… ΣΥΡΙΖΑ
- «Πάμε Κραουνάκη» – Παράταση εμφανίσεων στο Θέατρο Άλσος
- Ιστορικός Περίπατος στο Παγκράτι με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη
- Αδέσποτες Σκύλες – «Βαλς των Βρώμικων Δρόμων νο7» στο θέατρο Εμπρός
- Επιμελητήριο Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας: Όχι στη μετατροπή των μουσείων σε ΝΠΔΔ
- ΣΥΡΙΖΑ για αθώωση Κρέτσου: Θα ζητήσει συγγνώμη ο Μητσοτάκης για τις συκοφαντίες;
- Από τον Φασμπίντερ στον Σκορσέζε: Ένα ξεχωριστό κινηματογραφικό αφιέρωμα
- Εθνικό Θέατρο: Ακυρώνονται όλες οι παραστάσεις 1 και 2/02 λόγω της απεργίας του ΣΕΗ
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- ΝΔ: Τέσσερα ερωτήματα στον ΣΥΡΙΖΑ για την υπόθεση Καλογρίτσα
- Τουλάχιστον 7 νεκροί από πυροβολισμούς σε συναγωγή στην Ανατολική Ιερουσαλήμ (Photos/Videos)
- Δημοσκόπηση MRB - Η «ακτινογραφία» των αναποφάσιστων
- Κρήτη: Ζήτησαν οδική βοήθεια για αυτοκίνητο που έκρυβαν 13 κιλά χασίς – Συνελήφθησαν τρία άτομα
- Tageszeitung σχολιάζει: Πρόταση μομφής εν μέσω σκανδάλου υποκλοπών
- Απόκριες 2023 - Πότε είναι η Τσικνοπέμπτη
- Μακελειό σε συναγωγή στην Ιερουσαλήμ: Τουλάχιστον επτά νεκροί από πυροβολισμούς
- Ο Ζελένσκι καταγγέλλει την Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή για «υποκρισία»
- Εταιρείες δημοσκοπήσεων: Η συμμετοχή είναι δύναμη